Modern Management Review
(dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)
20 (4/2013), DOI: 10.7862/rz.2013.mmr.61
SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ W UJĘCIU NORMY MIĘDZYNARODOWEJ ISO 26000 GUIDANCE ON SOCIAL RESPONSIBILITY
Iwona ŚLĘZAK-GŁADZIK
DOI: 10.7862/rz.2013.mmr.61
Streszczenie
Na całym świecie wśród organizacji róŜnego typu i wielkości oraz związanych z nimi interesariuszy
wzrasta świadomość potrzeby i korzyści płynących ze społecznie odpowiedzialnej
działalności. Istota zagadnienia została dostrzeŜona takŜe przez Międzynarodową Organizację
Normalizacyjną ISO, która w 2005 roku powała największą w dotychczasowej historii
Organizacji grupę roboczą ISO ds. odpowiedzialności społecznej. Efektem kilkuletniej pracy
grupy jest opublikowana w dniu 1 listopada 2010 roku norma ISO 26000 Guidance on social
responsibility. ISO 26000 to norma, która systematyzuje wiedzę na temat szeroko rozumianej
społecznej odpowiedzialności. Jest jednym z dokumentów rekomendowanych przez Komisję
Europejską organizacjom poszukującym formalnego podejścia do wdroŜenia społecznej odpowiedzialności. Ma zastosowanie do wszystkich rodzajów organizacji – publicznych, prywatnych
i pozarządowych, bez względu na ich wielkość i lokalizację. Zawiera wytyczne dotyczące
odpowiedzialności społecznej, natomiast nie zawiera wymagań i nie jest przeznaczona
ani właściwa do celów certyfikacji. Jaki jest cel i zakres normy ISO 26000? Jakie zasady
i obszary społecznej odpowiedzialności wskazuje? Jakie wytyczne dotyczące integrowania
społecznej odpowiedzialności z działaniami organizacji zawiera? Celem artykułu jest przybliŜenie
czytelnikowi zagadnienia społecznej odpowiedzialności oraz próba odpowiedzi na postawione
pytania.
Literatura
[1] Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-
Społecznego i Komitetu Regionów Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca
społecznej odpowiedzialności, Bruksela 25 X 2011, http://eurlex.
europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2011:0681:FIN:PL:PDF.
[2] PN-ISO 26000 Wytyczne dotyczące społecznej odpowiedzialności, Polski Komitet Normalizacyjny,
Warszawa 2012.
[3] Rok B., Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Akademia Rozwoju Filantropii
w Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2004,
http://www.ae.krakow.pl/~gap/doki/23sympozjum/odpbiz.pdf.
[4] Rudnicka A., CSR
Podsumowanie
TYTUŁ:
SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ W UJĘCIU NORMY MIĘDZYNARODOWEJ ISO 26000 GUIDANCE ON SOCIAL RESPONSIBILITY
AUTORZY:
Iwona ŚLĘZAK-GŁADZIK
AFILIACJE AUTORÓW:
Katedra Systemów Zarządzania i Logistyki, Wydział Zarządzania, Politechnika
Rzeszowska, Wydział Zarządzania, Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
WYDAWNICTWO:
Modern Management Review
20 (4/2013)
SŁOWA KLUCZOWE:
CRS, społeczna odpowiedzialność, ISO 26000
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/90
DOI:
10.7862/rz.2013.mmr.61
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2013.mmr.61
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów