Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Modern Management Review (dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)

Modern Management Review
(dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)
20 (4/2013), DOI: 10.7862/rz.2013.mmr.58

WYDATKI PUBLICZNE A KWALIFIKACJE ZAWODOWE: KRYTERIA, DYLEMATY I ROZWIĄZANIA INSTYTUCJONALNE

Aleksander SURDEJ

DOI: 10.7862/rz.2013.mmr.58

Streszczenie

Rynki pracy w rozwiniętych gospodarczo państwach znajdują się w sytuacji przedłużającego
się kryzysu. Kryzys ten dotyka szczególnie młodzież, a za jedną z jego głównych przyczyn
uznawane jest niedopasowanie struktury podaży kwalifikacji do potrzeb przedsiębiorstw
oraz specyficzne trudności przejścia od edukacji do pracy. W Polsce oraz w innych państwach
Unii Europejskich struktura podazy kwalifikacji jest kształtowana przez władze państwowe,
które poprzez zasady finansowania i nadzór regulacyjny wpływają na ofertę edukacyjno-szkoleniową
oraz wybory uczniów. Odpowiedzialni za kształtowanie polityki edukacyjnoszkoleniowej
powinni brać pod uwagę nie tylko bieżącą sytuację na rynku pracy, ale i prawdopodobne
wymogi długookresowej trajektorii zawodowej. Artykuł ten podejmuje i analizuje
podstawowe dylematy wsparcia publicznego wsparcia dla kształcenia zawodowego i szkoleń
zawodowych (VET), wskazując na konflikty wniosków płynących z analiz o orientacji krótkookresowych i perspektyw długookresowych. Autor analizuje także kwestię wyboru poziomu,
na którym określane są i wdrażane polityki edukacyjno-szkoleniowe, a w szczególności
wybór pomiędzy politykami krajowymi a regionalnymi oraz kwestię optymalnego ukierunkowania
i umiejscowienia wsparcia w życiowej trajektorii zawodowej pracowników. Zwraca
uwagę na to, że dobrze zaprojektowana polityka wykorzystuje wiele (tworzy mieszankę) instrumentów
i uruchamia je w odpowiedniej sekwencji. W tej perspektywie wazne staje się,
aby dobrane instrumenty tworzyły odpowiednie bodźce dla uczniów i rodziców, których reakcja
na bodźce decyduje o skuteczności polityk publicznych.

Pełny tekst (pdf)

Literatura

[1] Australian National Training Authority(ANSA), Shaping our future: A discussion starter for
the next national strategy for vocational education and training 2004–2010, 2003 (zasoby
przeniesione w 2004 r. do the Department of Education, Science and Training).
[2] European Commission, The Bruges Communiqué on enhanced European Cooperation in Vocational
Education and Training for the period 2011–2020, 7 December 2010, Bruges
http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/doc/vocational/bruges_en.pdf (dostęp:
2.04.2013).
[3] Finegold D., Soskice D. The failure of training in Britain: analysis and prescription, Oxford
review of economic policy 4/3 (1988).
[4] Gazelle Global, Enterprising Future, London, 2012.
[5] Hanushek E.A., Woessmann L., Zhang L., General education, vocational education, and labor-
market outcomes over the life-cycle, NBER Working Paper 17504, National Bureau of
Economic Research, October, 2011.
[6] Hanushek E.A., Woessmann L., Zhang L., Vocational education facilitates entry into the labour
market but hurts employment at older ages, Front Page, 21 November 2011,
http://www.voxeu.org/index.php?q=node/7300 (dostęp: 12.06.2012).
[7] International Labour Office Employment Sector, T. Sparreboom, M. Powell,Labour market
information and analysis for skills development, ILO, Geneva, „Employment Working Paper”
2009/27.
[8] McMahon M., Patton W., Tatham P., Managing Life, Learning and Work in the 21st Century,
Miles Morgan, Australia 2008. Managing Life,
[9] Meer J., Evidence on the returns to secondary vocational education, „Economics of Education
Review” 2007/26.
[10] Newport E.L., Maturational Constraints on Language Learning. „Cognitive Science” 14/1
(1990), s. 11–28,.
[11] OECD, Learning for Jobs – The OECD Policy Review of Vocational Education and Training
(VET), Paris 2010.
[12] Pinker S., The Language Instinct: How the Mind Creates Language, W. Morrow and Co., New
York 1994.
[13] Sachs J., The Next Frontier, „The Economist” 21 September 2013.
[14] Schalin J., The Apprentice, The John William Pope Center, 18 October 2011.

Podsumowanie

TYTUŁ:
WYDATKI PUBLICZNE A KWALIFIKACJE ZAWODOWE: KRYTERIA, DYLEMATY I ROZWIĄZANIA INSTYTUCJONALNE

AUTORZY:
Aleksander SURDEJ

AFILIACJE AUTORÓW:
Katedra Studiów Europejskich, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

WYDAWNICTWO:
Modern Management Review
20 (4/2013)

SŁOWA KLUCZOWE:
ekonomia edukacji; absolwenci, finansowanie kształcenia zawodowego,
bezrobocie młodzieŜy, aktywne polityki rynku pracy

PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/87

DOI:
10.7862/rz.2013.mmr.58

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2013.mmr.58

PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu: