Modern Management Review
(dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)
25 (3/2018), DOI: 10.7862/rz.2018.mmr.23
ROLA BIZNESPLANU W ZARZĄDZANIU MAŁYM I ŚREDNIM PRZEDSIĘBIORSTWEM
Kazimierz CYRAN
Dodany przez: Paweł Perz
DOI: 10.7862/rz.2018.mmr.23
Streszczenie
Zarządzenie przedsiębiorstwem w warunkach rynkowych wymaga podejmowania przemyślanych, uzasadnionych merytorycznie i trafnych decyzji. Przed ich podjęciem, należy zbadać dany problem, rozważyć alternatywy jego rozwiązania i dokonać wyboru najlepszego wariantu, przy uwzględnieniu możliwie największej liczby argumentów. Dokumentem, który daje możliwości przeanalizowania i wyboru optymalnych celów działania oraz sposobów ich osiągania jest biznesplan. Jest to narzędzie, które pozwala pozyskać inwestorów czy środki finansowe, a także umożliwia sprawną realizację zadań operacyjnych przy zapewnieniu kontroli nad ich efektami. Pomimo tego, że biznesplan jest powszechnie opracowywanym dokumentem, zdarza się, że przedsiębiorcy nie wykorzystują w pełni możliwości, jakie daje ten plan w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Celem tego opracowania była ocena roli, jaką odgrywa biznesplan w zarządzaniu małym i średnim przedsiębiorstwem.
Przeprowadzone badania potwierdzają, że biznesplan jest ważnym dokumentem stanowiącym wyznacznik działania dla przedsiębiorców. Potwierdza to wysoki udział przedsiębiorstw, które opracowują plany biznesowe swojej działalności. W małych i średnich przedsiębiorstwach tworzone są one głównie w celu oceny opłacalności przedsięwzięć gospodarczych przed ich uruchomieniem oraz pozyskania zewnętrznych środków finansowych. Badane firmy w bardzo ograniczonym zakresie wykorzystują przygotowane wcześniej biznesplany w procesie bieżącego zarządzania przedsiębiorstwem, a zakres ich wykorzystania w największym stopniu uzależniony jest od wielkości firmy. Plany biznesowe odgrywają największe znaczenie w zarządzaniu firmami średnimi, które oprócz funkcji zewnętrznej, dostrzegają i doceniają korzyści związane z optymalizacją i kontrolą działań bieżących, jakie umożliwia plan. Dla firm najmniejszych biznesplany są narzędziem do pozyskiwania zewnętrznych środków finansowych, głównie dotacji.
Literatura
- Brinckmann J., Grichnik D., Kapsa D., Should entrepreneurs plan or just storm the castle? A meta-analysis on contextual factors impacting the business planning-performance relationship in small firms, “Journal of Business Venturing” 25/2010.
- Ciechan-Kujawa M., Biznesplan standardy i praktyka, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa „Dom Organizatora”, Toruń 2007.
- Ciosk M., Biznesplan jako narzędzie zarządzania przedsiębiorstwem [w:] Innowacyjne działania w obszarze zarządzania i marketingu, red. A.-A. Wadlewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015.
- Hermaniuk T., Biznesplan. Pytania i odpowiedzi, Difin, Warszawa 2014.
- Kowalczyk J., Biznesplan, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.
- Matejun M., Sochacka M., Wykorzystanie biznesplanu w procesie zarządzania przedsiębiorstwem [w:] Współczesne metody zarządzania w praktyce gospodarczej, red. M. Matejun, M. Szczepańczyk, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2009.
- Pasieczny J., Biznesplan. Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2013.
- Ropęga J., Rola biznesplanu w przetrwaniu MŚP, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Ekonomiczne Problemy Usług nr 63, 2011.
- Skrzypek J., Biznesplan – model najlepszych praktyk, Poltext, Warszawa 2009.
- Skrzypek J., Biznesplan w 10 krokach, Poltext, Warszawa 2014.
- Szukalski S.M., Procedury budowy planów biznesowych i ocena wiarygodności planów, Difin, Warszawa 2016.
- Świerszcz K., Skuteczny biznesplan a fundusze europejskie, Wrocławskie Wydawnictwo Naukowe ATLA 2, Wrocław 2010.
- Tokarski A., Tokarski M., Wójcik J., Jak solidnie przygotować profesjonalny biznesplan, CeDeWU, Warszawa 2017.
- Wang C., Walker E.A., Redmond J.L., Explaining the lack of strategic planning in SMEs: The importance of owner motivation, “International Journal of Organisational Behaviour” 2007, 12(1).
Podsumowanie
TYTUŁ:
ROLA BIZNESPLANU W ZARZĄDZANIU MAŁYM I ŚREDNIM PRZEDSIĘBIORSTWEM
AUTORZY:
Kazimierz CYRAN
AFILIACJE AUTORÓW:
Wydział Ekonomii, Uniwersytet Rzeszowski
DODANY PRZEZ:
Paweł Perz
WYDAWNICTWO:
Modern Management Review
25 (3/2018)
SŁOWA KLUCZOWE:
biznesplan, zarządzanie, małe i średnie przedsiębiorstwa
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/342
DOI:
10.7862/rz.2018.mmr.23
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2018.mmr.23
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów