Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Modern Management Review (dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)

Modern Management Review
(dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)
25 (1/2018), DOI: 10.7862/rz.2018.mmr.12

SKALA WYKORZYSTANIA SOCIAL MEDIÓW PRZEZ SZKOŁY WYŻSZE W POLSCE

Iwona WOJCIECHOWSKA
Dodany przez: Paweł Perz

DOI: 10.7862/rz.2018.mmr.12

Streszczenie

Działalność polskich uczelni w mediach społecznościowych stanowi stosunkowo nowy
i jednocześnie bardzo dynamiczny obszar badawczy. Głównym celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie wyników badań własnych dotyczących obecności polskich uczelni
w mediach społecznościowych (social media) oraz skali ich wykorzystania.

W badaniach podjęto próbę całościowego spojrzenia na zjawisko, w związku z tym objęto nimi wszystkie funkcjonujące w Polsce szkoły wyższe. Były to pierwsze tego typu badania, które uwzględniały zarówno całą populację uczelni, jak i wszystkie kanały social media. Poszukiwano w nich odpowiedzi na następujące pytania badawcze:

  1. W jakich mediach społecznościowych są obecne polskie uczelnie?
  2. Które media społecznościowe są najpopularniejsze wśród uczelni?
  3. Jaka jest skala wykorzystania serwisów społecznościowych przez uczelnie?
  4. Czy istnieje znacząca różnica w korzystaniu z mediów społecznościowych przez uczelnie publiczne i niepubliczne?

Analiza wyników pokazała, że zdecydowana większość uczelni stara się dostosować do
nowych realiów i zauważa konieczność korzystania z mediów społecznościowych jako istotnego sposobu komunikacji z otoczeniem. Najpopularniejszym portalem wśród polskich uczelni jest Facebook, z którego korzystają wszystkie szkoły wyższe obecne w social mediach (353). Spora część uczelni (szczególnie publicznych) dywersyfikuje swoje działania
i posiada więcej niż jeden profil w mediach społecznościowych. Oprócz Facebooka są to przede wszystkim: YouTube, Twitter, Google+, Instagram i LinkedIn. Najbardziej aktywne uczelnie prowadzą swoje działania nawet w ośmiu mediach społecznościowych, przy czym przeważają wśród nich uczelnie publiczne.

Pełny tekst (pdf)

Literatura

  1. 90 proc. polskich internautów korzysta z social media. Liderem Facebook, w górę YouTube, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/90-proc-polskich-internautow-korzysta-z-social-media-liderem-facebook-w-gore-youtube# (dostęp: 02.11.2017 r.).
  2. Bodzioch K., Pokolenie C. Nowa odsłona pokolenia Y?, http://hrstandard.pl/2012/01/04/
    pokolenie-c-nowa-odslona-pokolenia-y/ (dostęp: 22.10.2017 r.).
  3. Buchnowska D., Aktywność najlepszych polskich uczelni wyższych w serwisie społecznościowym Facebook, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, „Ekonomiczne Problemy Usług” nr 105/2013.
  4. Buchnowska D., Woźniak M., The role and use of social media by universities – ranking
    of universities in social media
    [w:] Problemy konwergencji mediów, red. M. Kaczmarczyk, D. Rott, t. 2, Verbum, Sosnowiec-Praga 2013.
  5. Buchnowska D., Wykorzystanie mediów społecznościowych przez uczelnie wyższe i studentów świetle badań własnych, „Nauki o Zarządzaniu. Management Sciences” nr 2(15)/2013.
  6. Chwiałkowska A., Polskie publiczne uczelnie akademickie w mediach społecznościowych, „Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych”, nr 4 (10)/2013.
  7. Chwiałkowska A., Uczelnie w mediach społecznościowych − oczekiwania adresatów
    a publikowane treści,
    „Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych”, nr 13 (3)/2014.
  8. Dabner N., „Breaking Ground” in the use of social media: A case study of a university earthquake response to inform educational design with Facebook, „The Internet and Higher Education”, 15(1)/2012.
  9. Dębski Ł., Aktualny stan social media, https://www.slideshare.net/lukaszdebski/aktualny-stan-social-media (dostęp: 02.11.2017 r.).
  10. Digital in 2017 Global Overview,  https://wearesocial.com/special-reports/digital-in-2017-global-overview (dostęp: 02.11.2017 r.).
  11. Dijck J. van, The culture of connectivity, a critical history of social media, Oxford University Press, Oxford 2013.
  12. Hall H., Peszko K., Social media as a relationship marketing tool of modern university, „Marketing i Zarządzanie” nr 5 (46) 2016.
  13. Koszembar-Wiklik M., Media społecznościowe w komunikacji i kreowaniu wizerunku uczelni publicznych, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2016.
  14. Koszembar-Wiklik M., Media społecznościowe w zarządzaniu komunikacją uczelni ze studentami, „Kultura – Media – Teologia” 2015, nr 21.
  15. Kuchta M., Ilu użytkowników na świecie korzysta z mediów społecznościowych?, https://socialpress.pl/2017/02/ilu-uzytkownikow-na-swiecie-korzysta-z-mediow-spolecznosciowych/ (dostęp: 02.11.2017 r.).
  16. Kulczycki E., Raport: Uczelnie wyższe w mediach społecznościowych, „Warsztat badacza komunikacji”, http://ekulczycki.pl/teoria_komunikacji/social_media/.
  17. Kulczycki E., Uczelnie wyższe na Twitterze. Raport 2014, Warsztat badacza, http://dx.doi.org/10.6084/m9.figshare.899816, 2014.
  18. Kulczycki E., Wykorzystanie mediów społecznościowych przez akademickie uczelnie wyższe w Polsce. Badania w formule otwartego notatnika [w:] Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji,  red. E. Kulczycki, M. Wendland, Wydawnictwo Naukowe Instytutu
    Filozofii UAM, Poznań 2012.
  19. Mróz-Gorgoń B., Peszko K., Marketing analysis of social media – definition consideration, „European Journal of Service Management”, Vol. 20, 4/2016.
  20. Peszko K., Popularność mediów społecznościowych wśród różnych generacji, „Marketing i Zarządzanie” nr 4(45) 2016.
  21. Raport Social Media 2016, IRCenter, Warszawa 2017.
  22. Raporty Sotrender Trends, https://www.sotrender.com/resources/pl/reports (dostęp: 02.11.2017 r.).
  23. Tapscott D., Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.
  24. Uczelnie w social media – badanie 2014, https://socjomania.pl/uczelnie-w-social-media-badanie-2014 (dostęp: 24.09.2017 r.).
  25. Washenko A., 2 universities tell us how they are using social media, „Sprout Social”, October 31, 2013, http: //sproutsocial.com/insights/universities-social-media/ (dostęp: 08.10.2017 r.).

Podsumowanie

TYTUŁ:
SKALA WYKORZYSTANIA SOCIAL MEDIÓW PRZEZ SZKOŁY WYŻSZE W POLSCE

AUTORZY:
Iwona WOJCIECHOWSKA

AFILIACJE AUTORÓW:
Wydział Zarządzania, Katedra Marketingu, Politechnika Rzeszowska  im. Ignacego Łukasiewicza

DODANY PRZEZ:
Paweł Perz

WYDAWNICTWO:
Modern Management Review
25 (1/2018)

SŁOWA KLUCZOWE:
media społecznościowe, uczelnie w mediach społecznościowych, komunikacja w mediach społecznościowych, szkoły wyższe

PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/331

DOI:
10.7862/rz.2018.mmr.12

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2018.mmr.12

PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu: