Modern Management Review
(dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)
24 (4/2017), DOI: 10.7862/rz.2017.mmr.44
BADANIE SATYSFAKCJI STUDENTÓW Z SYSTEMU ANKIETYZACJI
Grzegorz OSTASZ, Joanna WOŹNIAK, Andrzej PACANA
Dodany przez: Paweł Perz
DOI: 10.7862/rz.2017.mmr.44
Streszczenie
Dbałość o wysoką jakość procesu kształcenia jest cechą charakterystyczną każdej szanującej się uczelni wyższej. Cel taki, jako najstarszej i największej uczelni technicznej w połud-
niowo-wschodniej Polsce, przyświeca również Politechnice Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza. Właściwe dobrani nauczyciele akademiccy, właściwe programy kształcenia
i inne zasoby zwiększają prawdopodobieństwo osiągania przez studentów założonych efektów kształcenia. Te z kolei zwiększają szansę absolwentów na satysfakcjonującą pracę
i karierę zawodową. Żeby działania uczelni w zakresie kształcenia spełniały tę rolę należy je doskonalić, aby odpowiadały wciąż zmieniającemu się otoczeniu. Aby ustalić kierunki doskonalenia należy wykorzystywać znane narzędzia oceny. Jednym z takich narzędzi jest ankieta. Stosowany w Politechnice Rzeszowskiej system zapewniania jakości kształcenia wymusza prowadzenie ankiet. Są to ankiety: nauczyciela akademickiego, modułu kształ-
cenia, oceny modułu kształcenia, organizacji studiów, pracodawcy i pracownika niebędą-
cego nauczycielem akademickim. Wszystkie ankiety są prowadzone w systemie USOS
z wyjątkiem prowadzonej przy pomocy pilotów ankiety nauczyciela akademickiego. Ankiety są anonimowe, a wyniki po prezentacji władzom wydziałów i uczelni służyć mają doskonaleniu kształcenia. Prowadzona w ten sposób ankieta powinna jednak też podlegać doskonaleniu. Sam przegląd kończy się najczęściej alternatywą oceną podsumowującą. Dlatego celowe wydało się przeprowadzenie badania satysfakcji studentów ze stosowanego systemu ankietyzacji obowiązującego w Politechnice Rzeszowskiej. Badania takie przy pomocy Samorządu Studenckiego Politechniki Rzeszowskiej przeprowadzono w 2016 roku. W opracowaniu zaprezentowano wyniki tego badania.
Literatura
- Kraśniewski A., Projekt Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Krajowe Ramy Kwalifikacji w szkolnictwie wyższym jako narzędzie poprawy jakości kształcenia”, www.procesbolonski.uw.edu.pl/.../publikacja_MNISW_AK_ 111103.pdf.
- Maciąg J., Wzorzec jakości usługi edukacyjnej, „Problemy Jakości” 2005, nr 2.
- Ozgol M., Sarikaya I., Ozturk M., Students’ and Teaching Staff’s Assessments Regarding Distance Education Applications in Formal Education, „Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/ Journal of Higher Education and Science” 2017, 7(2).
- Pacana A., Ostasz G., Narzędzia zarządzania jakością w analizie i ocenie jakości kształcenia [w:] Dydaktyka zawodowa. Dylematy i wyzwania, red. R. Stawicki, Wydział Wydawnictw i Poligrafii Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, Legionów 2015.
- Pacana A., Sęp J., Zielecki W., Ocena jakości usług dydaktycznych na przykładzie studiów podyplomowych. Komputerowo zintegrowane zarządzanie, Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole 2011.
- Pacana A., Koncepcja ankietowego badania jakości procesów dydaktycznych. Recenzovaný zborník vedeckých prác k riešeniu projektov MVP č. 23320262, 2330263, 2330264, „PERFECT (PERFormance & EffiCiencyIndicaTors)“ „Uplatnenie inova-
tívnych metód vo výučbe manažérskych a ekonomických disciplín II.”„Európska únia na ceste k cieľu stratégie Európa 2020“ Ekonomická univerzita v Bratislave, Podnikovohospodárska fakulta v Košiciach, Košicie 2012. - Putica K., Trivić D., Improving high-school students’ conceptual understanding and functionalization of knowledge about digestion through the application of the interdisciplinary teaching approach, „Journal of Baltic Science Education” 2017, 16(1).
- Wolniak R., The assessment of significance of benefits gained from the improvement of quality management systems in Polish organizations, „Quality & Quantity” 2013, 41(1).
- Zatwarnicka-Madura B., Wybrane aspekty promocji szkół wyższych na przykładzie Politechniki Rzeszowskiej [w:] Projektowanie i wdrażanie strategii rozwoju w Publicznych Szkołach Wyższych w Polsce – aspekty teoretyczne i praktyczne, Zeszyty Naukowe,
nr 167, red. Sz. Cyfert i C. Kochalski, Wyd. UE w Poznaniu, Poznań 2011. - Zimon D., Impact of the implementation of quality management system on operating cost for small and medium-sized business organizations affiliated to a purchasing group,
“International Journal for Quality Research” 2015, 9(4).
Podsumowanie
TYTUŁ:
BADANIE SATYSFAKCJI STUDENTÓW Z SYSTEMU ANKIETYZACJI
AUTORZY:
Grzegorz OSTASZ (1)
Joanna WOŹNIAK (2)
Andrzej PACANA (3)
AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Katedra Nauk Humanistycznych, Wydział Zarządzania
(2) Katedra Systemów Zarządzania i Logistyki, Wydział Zarządzania, Politechnika Rzeszowska
(3) Katedra Technologii Maszyn i Inżynierii Produkcji, Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa, Politechnika Rzeszowska
DODANY PRZEZ:
Paweł Perz
WYDAWNICTWO:
Modern Management Review
24 (4/2017)
SŁOWA KLUCZOWE:
jakość kształcenia, ankietyzacja, satysfakcja studentów
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/313
DOI:
10.7862/rz.2017.mmr.44
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2017.mmr.44
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów