Modern Management Review
(dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)
24 (1/2017), DOI: 10.7862/rz.2017.mmr.11
EKOINNOWACYJNE MODELE BIZNESU NA PRZYKŁADZIE WYBRANYCH REGIONALNYCH INSTALACJI PRZETWARZANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH (RIPOK)
Izabela SZTANGRET, Sławomir SOBOCIŃSKI
Dodany przez: Paweł Perz
DOI: 10.7862/rz.2017.mmr.11
Streszczenie
Utożsamiając rozwój zrównoważony z ekorozwojem i zasadami koncepcji dobra społecznego w wymiarze strategicznym, z uwzględnieniem ekonomicznych aspektów działalności
i ekologicznie efektywnych przedsięwzięć, na uwagę zasługuje sposób realizacji tej koncepcji w sektorze gospodarki odpadami. Problem ten zyskuje szczególnego znaczenia, w czasach ekorozwoju społeczeństwa i firm, gdzie świadome ekozarządzanie w podsystemach
relacji z partnerami, buduje społeczności kreatorów wartości ekologicznej i komercyjnej. Celem artykułu jest identyfikacja takich innowacyjnych, holistycznych modeli biznesu
w sektorze gospodarki odpadami, które są reakcją na zmiany w środowisku tworzenia wartości. Dla osiągnięcia celu, wykorzystano metody analizy źródeł wtórnych i pogłębionej analizy przypadku. Zidentyfikowany w trakcie badań model biznesu jest sposobem na tworzenie i dostarczanie wartości oraz czerpanie zysku z jej wytworzenia, co wskazuje na dualny charakter podmiotów badań oraz pełnione przez nich funkcje koordynacyjne. Innowacyjność modelu wynika z jego modyfikacji, ze względu na kluczowe czynniki budowy ekowartości, i powiązanie jego elementów w nowatorski sposób oraz usieciowienie działań, jak to ma miejsce w przypadku badanych podmiotów sektora gospodarki odpadami. W ramach realizowanego ekoinnowacyjnego modelu biznesu, w strukturach relacji pomiędzy podmiotami, w środowisku etyki międzypokoleniowej, ekonomii umiaru, ekoświadomości i ekoefektywności, firmy realizują zasady koncepcji synergicznych ekowartości, marketingu integralnego, relacyjnego i społecznego w strategicznym horyzoncie działania. Cztery podsystemy modelu: technologiczny, społeczny, wewnątrzorganizacyjny i instytucjonalny, osadzone są w systemie integralnych relacji podmiotów sektora i ich interesariuszy. Wielowymiarowość modelu świadczy o jego holistycznym charakterze.
Literatura
- Afuah A., Business models. A Strategic Management Approach, McGraw-Hill Irwin, 2004.
- Gołębiowski T., Dudzik T.M., Lewandowska M., Witek-Hajduk M., Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2008.
- Lindgardt Z., Reeves M., Stalk G., Deimler M.S., Business Model Innovation: When the Game Gets Tough, Change the Game. The Boston Consulting Group, 2009, http://www.bcg.com/ documents/file36456.pdf (dostęp: 9.02.2014 r.).
- Nogalski B., Modele biznesu jako narzędzie reorientacji strategicznej przedsiębiorstw, „Master of Business Administration” 2009, nr 2.
- Obłój K., Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa 2002.
- Osterwalder A., Pigneur Y., Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. John Wiley & Sons Inc. Hoboken, New Jersey 2010.
- Osterwalder A., Pigneur Y., Tucci C.L., Clarifying Business Models: Origin, Present and Future of the Concept, „Communications of the Association for Information Systems” 2005, vol. 15.
- Perry, Ch., Case Research In Marketing, “The Marketing Review” 2001, No. 1.
- Plan gospodarki odpadami dla województwa śląskiego 2014 – uchwała nr IV/25/1/2012 Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 24 sierpnia 2012 roku oraz uchwała nr V/6/21/2015 Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 16 marca 2015 r.
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 11 września 2012 r. w sprawie mechaniczno-
-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych (Dz.U. z 2012 r.,
poz. 1052). - Sztangret I., Sustainable Development Through Knowledge Management on the Example of Public Utilities Enterprise in IT Environment, “Business and Management Studies” 2016, vol. 2, no. 1, March.
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2013 r., poz. 21).
- Ustawa z dnia 15 stycznia 2015 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r., poz. 122).
- Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2001 r., nr 62, poz. 627).
- Żabińska, T., Żabiński L. (red.), Zarządzanie marketingowe. Koncepcje marketingu
a praktyki zarządzania. Aspekty teoretyczne i badawcze. AE w Katowicach, Katowice 2007.
Podsumowanie
TYTUŁ:
EKOINNOWACYJNE MODELE BIZNESU NA PRZYKŁADZIE WYBRANYCH REGIONALNYCH INSTALACJI PRZETWARZANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH (RIPOK)
AUTORZY:
Izabela SZTANGRET (1)
Sławomir SOBOCIŃSKI (2)
AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Wydział Zarządzania, Katedra Polityki Rynkowej i Zarządzania Marketingowego, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
(2) MASTER – Odpady i Energia Sp. z o.o. Tychy
DODANY PRZEZ:
Paweł Perz
WYDAWNICTWO:
Modern Management Review
24 (1/2017)
SŁOWA KLUCZOWE:
ekoinnowacyjny model biznesu, biznes ekologiczny, rozwój zrównoważony, ekomodel, ekowartość
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/280
DOI:
10.7862/rz.2017.mmr.11
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2017.mmr.11
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów