Modern Management Review
(dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)
24 (1/2017), DOI: 10.7862/rz.2017.mmr.6
ROZWÓJ KONCEPCJI INTEGRACJI PRODUKTOWO- -USŁUGOWEJ (PRODUCT-SERVICE SYSTEMS)
Justyna KOZŁOWSKA
Dodany przez: Paweł Perz
DOI: 10.7862/rz.2017.mmr.6
Streszczenie
W obecnych czasach granica między sektorem usługowym a produkcyjnym stała się rozmyta, a czasem wręcz niezauważalna. Zarówno przedsiębiorstwa typowo usługowe, jak i produkcyjne, zainteresowane są rozszerzaniem swojej oferty, tak by w sposób kompleksowy zaspokajać potrzeby swoich klientów. Z drugiej zaś strony warunki silnej konkurencji wymuszają na przedsiębiorcach wprowadzanie innowacji i wzbogacanie ofert w celu nawiązania długich i pozytywnych relacji z klientami, partnerami i dostawcami. Koncepcja integrowania produktów (wyrobów fizycznych) i usług, jako rozwiązania systemowego oferowanego klientom w formie kompleksowej oferty zorientowanej na jej funkcjonalność czy też rezultat, jest stosunkowo nowym obszarem w badaniach naukowych, wciąż gorąco i chętnie dyskutowanym w środowiskach akademickich na całym świecie. Zintegrowana oferta pozwala na zaspokojenie takich potrzeb klienta, których wyrób ani usługa osobno nie są w stanie zaspokoić na określonym poziomie satysfakcji. Włączanie usług w sektorze przemysłu wpisuje się w nurt zrównoważonego rozwoju poprzez przesunięcie koncentracji przedsiębiorstw wytwórczych na obrót wartością niematerialną, czyli usługą zorientowana na produkt materialny, jego funkcjonalność lub użyteczność czy też dostępność. W artykule dokonano przeglądu publikacji naukowych pod kątem rozwoju koncepcji integracji produktowo-usługowej (najczęściej określaną w literaturze zagranicznej pojęciem systemu produktowo-usługowego, czyli product-service system) oraz zidentyfikowano kierunki badań podejmowanych w tym obszarze. Analiza wybranych pozycji literaturowych pozwoliła na wskazanie problemów badawczych i pytań, które stanowią wyzwanie dla środowiska nauki na przyszłość.
Literatura
- Baines T.S. i in., The state-of-the-art in Product Service Systems, “Journal of Engineering Manufacture, IMechE, Part B: J. Engineering Manufacture, 2007, Vol. 221, p. 1543–1552.
- Brzustewicz P., Systemy produktowo-usługowe jako sposób realizacji rozwoju zrówno-
ważonego w biznesie, „Marketing i Rynek” 2012, nr 10, s. 23–27. - Cavalieri S., Pezzotta G., Product-Service Systems Engineering:State of the art and research challenges, “Computers in Industry” 2012, Vol. 63 (4), p. 278–288.
- Gaiardelli P., Resta B., Martinez V. i in., A classification model for product-service offerings, “Journal of Cleaner Production” 2014, Vol. 66, p. 507–519.
- Gebauer H., Joncourt S., Saul C., Services in product-oriented companies: past, present and future, “Universi Business Review” 2016, Vol. 1, p. 32–53.
- Goedkoop M.J., van Halen C.J.G., te Riele H.R.M., Rommens P.J.M., Product Service systems, Ecological and economic Basics, 1999, dokument elektroniczny, http://teclim.ufba.br/jsf/indicadores/holan%20Product%20Service%20Systems%20main%20report.pdf (dostęp: 28.04.2016 r.).
- Janczewski J., Systemy produktowo-usługowe w transporcie – wybrane przykłady, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie” 2014, nr 1 (18), s. 51–61.
- Janczewski J., Wynajem jako forma współużytkowania samochodów: wybrane kwestie, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie” 2015, nr 2 (21), s. 86–101.
- Kozłowska J., Product-Service System in a manufaturing company strategy-s review paper, “Ekonomia i Zarządzanie” 2015, Vol. 7 (2), s. 48–56.
- Kozłowska J., The concept of products and services integration-analysis of scientific publication, “Business Management and Edutation” 2016, Vol. 14 (1), p. 89–102.
- Kronenberg J.,Bergier T. (red.), Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce, Fundacja Sendzimira, Kraków 2010.
- Manzini E., Vezzoli C., A strategic design approach to develop sustainable product service systems: examples taken from the 'environmentally friendly innovation' Italian prize, "Journal of Cleaner Production" 2003, Vol. 11 (8), p. 851–857.
- Meier H., Roy R., Selinger G., Industrial Product-Service Systems – IPS2, "CIRP Annals – Manufacturing Technology" 2010, 58, p. 607–627.
- Mont O., Clarifying the concept of product-service system. "Journal of Cleaner Production" 2002, Vol. 10 (3), p. 237–245.
- Neely A., The Serivitization of Manufacturing: An analysis of Global Trends, 2007, dokument elekroniczny, http://202.120.224.199/picture/article/110/00e3fddc-df0b-4e8b-96b6-89db9d41a29d/8eb0e8f8-9868-479d-a425-cde8d5ca218d.pdf (dostęp: 08.05.2016 r.).
- More R., Marketing High Profit Product/Service Customer Solutions, Gower publishing, Farnham, Burlington 2013.
- Ostaeyen van J., Analysis of the business potential of product-service systems for investment goods. Rozprawa doktorska, Katholieke Universiteit Leuven, 2014, https://
lirias.kuleuven.be/bitstream/123456789/429733/1/thesis.pdf (dostęp: 11.04.2016 r.). - Qu M., Yu S., Chen D., Czu J., Tian B., State-of-the-art of design, evaluation,and operation methodologies in product service systems, "Computers in Industry" 2016, Vol. 77, p. 1–14.
- Shelton R., Integrating product and services innovation, "Research – Technology Management" 2009, Vol. 52 (3), p. 38–44.
- Stahel W.R., The functional economy: cultural and organizational change [w:] The industrial green game: implications for environmental design and management, National Academy Press, Waszyngton 1997.
- Szymańska E., Serwicyzacja gospodarki jako źródło jej transformacji, "Optimum. Studia Ekonomiczne" 2015, nr 1 (73), s. 97–109.
- Tukker A., Eight types of product-service system: eight ways to sustainability? experiences from SusProNet, "Business Strategy and the Environment" 2004, Vol. 13 (4).
- Tukker A., Product services for a resource-efficient and circular economy – a review, "Journal of Cleaner Production" 2015, Vol. 97, p. 76–91.
- Tukker A., Tischner U., Product-services as a research field: past, present and future. Reflections from a decade of research, "Journal of Cleaner Production" 2006, Vol. 14 (17), p. 1552–1556.
- Tan A., Service-oriented product development strategies. Rozprawa doktorska. Technical University of Denmark, 2010, dokument elektroniczny. http://orbit.dtu.dk/fedora/objects/
orbit:82986/datastreams/file_5177222/content (dostęp: 18.05.2016 r.). - Ulaga W., Reinartz W.J., Hybrid Offerings: How Manufacturing Firms Combine Goods and Services Successfully, “Journal of Marketing” 2011, Vol. 75 (6), p. 5–23.
- Vezzoli C., Kohtala C., Srinivasan A., Product-Service System Design for Sustainability. Sheffield: Greenleaf Publishing Limited 2014.
Podsumowanie
TYTUŁ:
ROZWÓJ KONCEPCJI INTEGRACJI PRODUKTOWO- -USŁUGOWEJ (PRODUCT-SERVICE SYSTEMS)
AUTORZY:
Justyna KOZŁOWSKA
AFILIACJE AUTORÓW:
Wydział Zarządzania, Politechnika Białostocka
DODANY PRZEZ:
Paweł Perz
WYDAWNICTWO:
Modern Management Review
24 (1/2017)
SŁOWA KLUCZOWE:
integracja produktowo-usługowa, serwicyzacja, system produktowo-
-usługowy, przegląd literatury, eksploracja tekstu (text mining).
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/275
DOI:
10.7862/rz.2017.mmr.6
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2017.mmr.6
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów