Modern Management Review
(dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)
24 (1/2017), DOI: 10.7862/rz.2017.mmr.4
WYBRANE ASPEKTY PRZEOBRAŻEŃ W HANDLU DETALICZNYM NA PRZYKŁADZIE MIASTA TARNOWA
Zbigniew KOLAK
Dodany przez: Paweł Perz
DOI: 10.7862/rz.2017.mmr.4
Streszczenie
W artykule dokonano analizy przeobrażeń w handlu detalicznym w Tarnowie. Pierwsza część opracowania ukazuje proces transformacji, który nastąpił po 1989 roku i jego konsekwencje w postaci rozwoju gospodarki wolnorynkowej. Głębokie przemiany strukturalne w zakresie handlu zaowocowały rozwojem indywidualnej przedsiębiorczości oraz boomem, który przejawiał się w dynamice wzrostu liczby punktów handlowych. Po początkowych latach sukcesów nastąpił okres trudnych rywalizacji z rosnącym kapitałem zagranicznym.
W dalszej części prezentowanej pracy zostaje scharakteryzowany rynek tarnowski w okresie przemian, oraz przedstawiona jest analiza dynamiki zmian w strukturze handlu detalicznego, z równoczesną analizą ilościową handlu w badanym okresie. Omówione zostają innowacje w handlu detalicznym, które warunkują wiele czynników o bardzo zróżnicowanym oraz złożonym charakterze. Są to między innymi czynniki makroekonomiczne, społeczno-demo-graficzno-kulturowe czy technologiczne. Najważniejsze jednak są czynniki dotyczące konsumentów, czyli głównych odbiorców innowacji w handlu detalicznym. Szczególna uwaga skupia się na ostatnich latach, które dla drobnych przedsiębiorców są niezwykle trudne. Zmniejszenie pozycji małych, lokalnych firm, wzrost znaczenia sklepów wielkopowierzchniowych, związanych z ekspansją wielkich sieci zagranicznych, zwiększający się wciąż odsetek klientów dokonujących zakupy w sklepach internetowych – to tylko niektóre problemy, z którymi borykają się tarnowscy przedsiębiorcy. W ostatniej części artykułu podjęto próbę wskazania trendów rozwojowych handlu detalicznego w najbliższej dekadzie, dostosowując się do wymagań i preferencji konsumenckich.
Literatura
- Bank Danych Lokalnych, GUS.
- Baran R., Innowacje w zakresie sprzedaży sklepowej, „Logistyka 2” 2015, s. 1140–1145.
- Bilińska-Reformat K., Internet jako alternatywny kanał dystrybucji sieci handlu detalicznego, „Handel Wewnętrzny” 2012, nr 9–10, s. 420–426.
- Chudzik D., Wizerunek klienta hipermarketów, „Handel Wewnętrzny” 2006, nr 4–5,
s. 63–66. - Cyrek M., Rozwój sektora usług a gospodarka oparta na wiedzy, Rzeszów 2012.
- Czubała A., Dystrybucja produktów, Warszawa 2001.
- Falkowski A., Tyszka A., Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańsk 2001.
- Grzesiuk A., Handel detaliczny w Polsce w okresie transformacji. Diagnoza i trendy rozwojowe, 2003, www.google.pl/?gws_rd=ssl#q=Handel+detaliczny+wPolsce+w+okresie+
transformacji.+Diagnoza+i+trendy+rozwjowe, s. 1–2. - Janoś-Kresło M. Dyskusja konferencyjna, sesja: Tendencje zmian w konsumpcji i zachowaniach konsumentów, 13 września 2012.
- Karcz K., Badania zachowań konsumentów w otoczeniu wielokulturowym – aspekty metodologiczne [w:] Konsumpcja i rynek w warunkach zmian systemowych, red. Z. Kędzior, E. Kieżel, Warszawa 2002.
- Kiełczewski D., Dyskusja konferencyjna, sesja: Tendencje zmian w konsumpcji i zachowaniach konsumentów, 13 września 2012.
- Kiełczewski D, Zmiany zachowań konsumenckich jako czynnik zrównoważonego rozwoju, „Handel Wewnętrzny” 2012, nr 2, s. 201–208.
- Kosicka-Gębska M., Tul-Kryszczuk A., Gębski J., Handel detaliczny żywnością w Polsce, Warszawa 2011.
- Kusińska A. Dyskusja konferencyjna, sesja: Tendencje zmian w konsumpcji i zachowaniach konsumentów, 13 września 2012.
- Kusińska A., Tendencje i zróżnicowania zachowań konsumentów na rynku, „Handel Wewnętrzny” 2012, nr 2, s. 9–21.
- Maleszyk E., Handel dyskontowy w gospodarce rynkowej, „Handel Wewnętrzny” 2004, nr 2, s. 17–23.
- Misiąg F., Handel w transformowanej gospodarce, „.Handel Wewnętrzny” 2009, nr 4–5.
- Pokorska B., Integracja przedsiębiorstw handlowych a procesy koncentracji, Warszawa 2006.
- Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej, 2011, Warszawa.
- Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej, 2012, Warszawa.
- Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej, 2013, Warszawa.
- Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej, 2014, Warszawa.
- Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej, 2015, Warszawa.
- Smalec A. (red.), Marketing przyszłości. Trendy, strategie, instrumenty. Konsument jako uczestnik procesów rynkowych i odbiorca komunikatów marketingowych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2011, nr 660, s. 172.
- Sobczyk G., Dyskusja konferencyjna, sesja: Tendencje zmian w konsumpcji i zachowaniach konsumentów, 13 września 2012.
- Strojny J ,Kolak Z., Handel detaliczny w Tarnowie w latach 2011–2014. Diagnoza
i tendencje zmian (w trakcie publikacji na Ukrainie – 2016). - Szczepański J., Reformy, rewolucje, transformacje, Warszawa 1999.
- Rudnicki L., Zachowania rynkowe nabywców. Mechanizmy i uwarunkowania, Kraków 2007.
- Sławińska M. (red.), Handel we współczesnej gospodarce. Nowe wyzwania, Poznań 2016.
- Szumilak J., Relacje klient – handel w świetle asymetrii informacji, „Marketing i Rynek” 2009, nr 6, s. 9–14.
- Ulwick A.W., Czego chcą klienci, Kraków 2009.
- Witek J., Dyskusja konferencyjna, sesja: Tendencje zmian w konsumpcji i zachowaniach konsumentów, 13 września 2012.
- Zielińska H., Obsługa klientów, Warszawa 2014.
- www.encyklopedia.pwn.pl
- www.franszyzawpolsce.pl
- www.it.tarnow.pl
- www.polskawliczbach.pl
- //www.stat.gov.pl
- http://zsip.umt.tarnow.pl/ Strategia Rozwoju Miasta
- https://iews.ms.gov.pl
- https://krakow.stat.gov.pl/informator-statystyczny-miasto-tarnow
Podsumowanie
TYTUŁ:
WYBRANE ASPEKTY PRZEOBRAŻEŃ W HANDLU DETALICZNYM NA PRZYKŁADZIE MIASTA TARNOWA
AUTORZY:
Zbigniew KOLAK
AFILIACJE AUTORÓW:
przedsiębiorca, absolwent Politechniki Rzeszowskiej
DODANY PRZEZ:
Paweł Perz
WYDAWNICTWO:
Modern Management Review
24 (1/2017)
SŁOWA KLUCZOWE:
handel detaliczny, innowacje w handlu, Tarnów, transformacja systemowa.
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/273
DOI:
10.7862/rz.2017.mmr.4
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2017.mmr.4
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów