Modern Management Review
(dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)
24 (1/2017), DOI: 10.7862/rz.2017.mmr.2
ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE W MIKROPRZEDSIĘBIORSTWACH NA PRZYKŁADZIE WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO
Sylwia DZIEDZIC, Joanna CHRUŚCIEL
Dodany przez: Paweł Perz
DOI: 10.7862/rz.2017.mmr.2
Streszczenie
Wzrastająca turbulentność otoczenia, a w szczególności coraz nowsze zmiany i szczególne wyzwania stawiane przed przedsiębiorcami, wymagają od nich sięgania po różne metody
i rozwiązania. Podstawowym celem zarządzania strategicznego jest zapewnienie długoterminowego istnienia organizacji, rozwój, zminimalizowanie zagrożeń i niepewności otoczenia. Na podstawie wielu badań dowiedziono, iż główną przyczyną niepowodzeń i upadków małych przedsiębiorstw są błędy i braki w zarządzaniu, także strategicznym. Małe przedsiębiorstwa często ignorują konieczność poznania otoczenia, klientów, możliwych stanów przyszłości, zmian czy tworzenia planów działalności. Brak podejścia planistycznego w zarządzaniu własną działalnością jest często przyczyną problemów i porażek. Podejmowanie decyzji i wytyczanie kierunków działania „na oślep”, na bieżąco, może zakończyć się tylko chwilowym sukcesem. Działania takie nie mają znaczenia w perspektywie strategicznej. Pomimo ogromnych korzyści i niezwykle uniwersalnego charakteru zarządzania strategicznego, kojarzone jest ono głównie z dużymi jednostkami gospodarczymi o rozbudowanej strukturze i ugruntowanej pozycji na rynku. Wydaje się jednak, iż ze względu na ukierunkowanie poszczególnych narzędzi zarządzania strategicznego na przetrwanie i rozwój, powinno być ono wykorzystywane również w jednostkach mniejszych, w tym również w mikroprzedsiębiorstwach. Badania ilościowe przeprowadzone za pomocą kwestionariusza ankiety na grupie 32 przedsiębiorców pozwoliły na przedstawienie specyfiki zarządzania strategicznego w mikroprzedsiębiorstwach na przykładzie tych zlokalizowanych na terenie województwa podkarpackiego.
Literatura
- Dołharz M., Fudaliński J., Kosała M., Smutek H., Podstawy zarządzania. Koncepcje – strategie – zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
- Dudzik-Lewicka I., Zarządzanie strategiczne małym przedsiębiorstwem w czasie dynamicznych przemian, „Zarządzanie i Finanse” 2012, nr 4.
- Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
- Ignacy J., Horyzont czasowy w strategii polskich firm w świetle badań empirycznych, Marketing i Rynek” 2014, nr 5.
- Jakubów L., Znaczenie wizji i misji w zarządzaniu strategicznym polskich przedsiębiorstw, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” nr 260, Wrocław 2012.
- Jaworski J., Rozwój i znaczenie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce polskiej, „Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku” 2011, t. 9.
- Matyjas Z., Ekonomika organizacji przemysłowej w zarządzaniu strategicznym, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica” 2011, nr 261.
- Nogalski B., Kierunki badań i rozwoju nauk o zarządzaniu – kontekst strategiczny [w:] Zarządzanie strategiczne. Podstawowe problemy, red. R. Krupski, Wałbrzych 2008.
- Łobos K., Sus-Januchowska A.. Zarządzanie strategiczne: małe versus duże przedsiębiorstwa [w:] Zarządzanie strategiczne w badaniach teoretycznych i w praktyce, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, Wrocław 2008, 20.
- Pierścionek Z., Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
- Sołoducho-Pelc L., Planowanie strategiczne w małych przedsiębiorstwach – historyczna czy nowoczesna koncepcja zarządzania?, „Współczesne Zarządzanie” 2012, nr 4.
- Sołoducho-Pelc L.,. Koncepcja i wdrażanie strategii w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2014,
nr 366. - Sudoł S., Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Zarządzanie przedsiębiorstwem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2006.
- Szarucki M., Specyfika planowania strategicznego w małym przedsiębiorstwie, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy” 2012, z. 26.
- Żuk A.. Potrzeba posiadania strategii w małych firmach [w:] Poradnik przedsiębiorczości akademickiej, Lubelska Szkoła Biznesu, 2011
Podsumowanie
TYTUŁ:
ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE W MIKROPRZEDSIĘBIORSTWACH NA PRZYKŁADZIE WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO
AUTORZY:
Sylwia DZIEDZIC (1)
Joanna CHRUŚCIEL (2)
AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Wydział Zarządzania, Politechnika Rzeszowska
(2) KTK Konstrukcje Sp. z o.o.
DODANY PRZEZ:
Paweł Perz
WYDAWNICTWO:
Modern Management Review
24 (1/2017)
SŁOWA KLUCZOWE:
zarządzanie strategiczne, mikroprzedsiębiorstwo, wizja, misja, analiza strategiczna.
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/271
DOI:
10.7862/rz.2017.mmr.2
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2017.mmr.2
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów