Modern Management Review
(dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)
23 (2/2016), DOI: 10.7862/rz.2016.mmr.15
IDENTYFIKACJA PROCESU ZAOPATRZENIA W SYSTEMIE LOGISTYCZNYM PRZEDSIĘBIORSTWA HANDLU DETALICZ-NEGO WIELKOPOWIERZCHNIOWEGO
Zdzisław JEDYNAK
Dodany przez: Paweł Perz
DOI: 10.7862/rz.2016.mmr.15
Streszczenie
Analiza literatury przedmiotu wskazuje na brak szczegółowych opracowań odnoszących się do pojęcia i struktury systemu logistycznego przedsiębiorstwa handlu detalicznego wielkopowierzchniowego oraz charakterystyki realizowanych tam procesów. Prezentowana treść ma charakter ogólny, nie uwzględnia specyfiki podmiotowej czy przedmiotowej handlu detalicznego. Celem artykułu jest uzupełnienie powstałej luki. Podejmowane działania prowadzą do identyfikacji i charakterystyki procesu zaopatrzenia w systemach logistycznych przedsiębiorstwa handlu detalicznego wielkopowierzchniowego poprzez wskazanie jego celu, etapów i zadań, stosowanych dokumentów oraz osób odpowiedzialnych i wykonawców. Jako metodę badawczą zastosowano analizę literatury przedmiotu oraz obserwację bezpośrednią. Realizacja badania odbywa się w dwóch etapach. Etap pierwszy to identyfikacja i charakterystyka systemu logistycznego badanego przedsiębiorstwa w ujęciu podmiotowym, rzeczowym oraz czynnościowym. Efektem podejmowanych działań jest wyznaczenie i omówienie struktury organizacyjnej badanego przedsiębiorstwa oraz opracowanie planu zagospodarowania jego podstawowej powierzchni - hali sprzedaży i magazynu. Dodatkowo w ramach tego etapu zawarta jest charakterystyka środków pracy przez identyfikację przedmiotu obsługi oraz stosowanych urządzeń technicznych. W końcowej części wskazano główne procesy logistyczne. Etap drugi to identyfikacja i charakterystyka procesu zaopatrzenia w badanym systemie. Uwzględniając powszechnie stasowany podział procesu zaopatrzenia na dwie fazy: przygotowania i realizacji, oraz strukturę podmiotową, rzeczową i czynnościową systemu logistycznego, w ramach każdej z faz wyznaczono etapy i zadania. Natomiast w ramach poszczególnych zadań wskazano osoby odpowiedzialne za ich realizację i wykonawców oraz dodatkowo stosowane dokumenty wejścia i wyjścia. Wynikiem końcowym rozważań jest budowa i opracowanie schematu realizacji procesu zaopatrzenia.
Literatura
[1] Armstrong J.G., Kotler Ph., Marketing – Wprowadzenie, Oficyna Wydawnicza Wolters Kluwer business, Warszaw 2012.
[2] Baran J. i in., Logistyka – wybrane zagadnienia, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2008.
[3] Brzeziński M., Logistyka w przedsiębiorstwie, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa 2006.
[4] Christopher M., Strategia zarządzania dystrybucją, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 1996.
[5] Czubała A., Dystrybucja produktów, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2001.
[6] Dwiliński L., Zarysy logistyki przedsiębiorstwa, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2006.
[7] Ficoń K., Logistyka ekonomiczna – procesy logistyczne, Bel Studio, Warszawa 2008.
[8] Kompendium wiedzy o logistyce, red. E. Gołembska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań 2001.
[9] Logistyka, red. D. Kisperska-Moroń, S. Krzyżaniak, Biblioteka Logistyka, Poznań 2009.
[10] Logistyka dystrybucji, red. K. Rutkowski, Difin, Warszawa 2000.
[11] Twaróg J., Mierniki i wskaźniki w logistyce, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań 2006.
Podsumowanie
TYTUŁ:
IDENTYFIKACJA PROCESU ZAOPATRZENIA W SYSTEMIE LOGISTYCZNYM PRZEDSIĘBIORSTWA HANDLU DETALICZ-NEGO WIELKOPOWIERZCHNIOWEGO
AUTORZY:
Zdzisław JEDYNAK
AFILIACJE AUTORÓW:
Wydział Zarządzania, Politechnika Rzeszowska
DODANY PRZEZ:
Paweł Perz
WYDAWNICTWO:
Modern Management Review
23 (2/2016)
SŁOWA KLUCZOWE:
logistyka, dystrybucja, zaopatrzenie, zamówienie, dostawca, zapas
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/228
DOI:
10.7862/rz.2016.mmr.15
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2016.mmr.15
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów