Modern Management Review
(dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)
22 (3/2015), DOI: 10.7862/rz.2015.mmr.46
PREFERENCJE ZAKUPOWE KONSUMENTÓW NA RYNKU POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Mirosław Sołtysiak
Dodany przez: Paweł Perz
DOI: 10.7862/rz.2015.mmr.46
Streszczenie
Sprawne funkcjonowanie, a tym samym możliwość systematycznego rozwoju każdego
rynku dóbr konsumpcyjnych, w tym również rynku pojazdów samochodowych, jest bezpośrednio
związane ze stopniem zaspokojenia przez produkty oferowane na tym rynku aktualnych
potrzeb potencjalnych klientów. Podmioty działające na tym rynku muszą ciągle unowocześniać
produkowane pojazdy, tak aby sprostały one systematycznym zmianom oczekiwań
potencjalnych klientów. Zmiany te wynikają z jednej strony z przemian, jakie zachodzą
na światowych rynkach i chęci posiadania przez konsumentów produktów, które są nowościami
rynkowymi. Pojazdów, które w pespektywie kilku najbliższych lat będą postrzegane
przez osoby ze środowiska, w jakim żyją jako atrakcyjne dobro. Z drugiej zaś strony z chęci
wyróżniania się na tle określonej społeczności, która w dużym stopniu wpływa na jego preferencje
zakupowe. Tak więc na jego decyzje zakupowe będą mieć również wpływ takie
czynniki jak płeć, wiek, wykształcenie czy pozycja społeczna.
W artykule zaprezentowano zagadnienia związane z problematyką realizacji przez konsumentów
procesu zakupowego na przykładzie rynku pojazdów samochodowych. Przedstawiono
wyniki przeprowadzonych badań ankietowych dotyczących preferencji zakupowych
konsumentów na tym rynku. Omówiono m.in. wpływ czynników ekonomicznych,
technicznych, estetycznych oraz wybranych elementów wyposażenia pojazdu na podjęcie
przez konsumenta decyzji zakupowej. Zajmowano się również wpływem czynnika ludzkiego
na podejmowaną decyzję, czyli wskazano osoby, których opinie wpływają na podjętą decyzję
zakupową.
Literatura
[1] Hansen F., Consumer Choice Behavior. A Cognitive Theory, The Free Press, New York 1972.
[2] Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Felberg SJA, Warszawa
1999.
[3] Mały rocznik statystyczny 1939, GUS, Warszawa 1939.
[4] Park pojazdów zarejestrowanych w Polsce 1990–2013,www.pzpm.org.pl/Rynekmotoryzacyjny/
Park-pojazdow-zarejestrowanych.
[5] Pohorille M., Kategorie potrzeb ekonomicznych, „Ekonomista” 1980/5–6.
[6] Sołtysiak M. Preferencje zakupowe kobiet na rynku pojazdów samochodowych, [w:] Systemy
i środki transportu samochodowego. Wybrane zagadnienia, red. K. Lejda, Oficyna Wydawnicza
Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2015.
[7] Sołtysiak M., Raport z badań „Preferencje zakupowe konsumentów na rynku pojazdów samochodowych”,maszynopis.
[8] Wydane dokumenty prawa jazdy w latach 2001–2005,www.cepik.gov.pl/statystyki.
[9] Wydane dokumenty prawa jazdy w latach 2006–2014,www.cepik.gov.pl/statystyki.
Podsumowanie
TYTUŁ:
PREFERENCJE ZAKUPOWE KONSUMENTÓW NA RYNKU POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
AUTORZY:
Mirosław Sołtysiak
AFILIACJE AUTORÓW:
Zakład Finansów i Bankowości, Wydział Zarządzania, Politechnika Rzeszowska
DODANY PRZEZ:
Paweł Perz
WYDAWNICTWO:
Modern Management Review
22 (3/2015)
SŁOWA KLUCZOWE:
konsument, preferencje zakupowe, rynek pojazdów samochodowych
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/198
DOI:
10.7862/rz.2015.mmr.46
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2015.mmr.46
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów