Modern Management Review
(dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)
22 (2/2015), DOI: 10.7862/rz.2015.mmr.23
KOMUNIKACJA LOTNICZA NA ŚWIECIE W XXI WIEKU
Małgorzata POLKOWSKA
DOI: 10.7862/rz.2015.mmr.23
Streszczenie
W artykule zanalizowano stan lotnictwa komercyjnego w XXI w. Bazą pracy są publikacje
i zestawienia wyspecjalizowanych instytucji, w tym Organizacji Międzynarodowego
Lotnictwa Cywilnego- ICAO i badaczy od lat zajmujących się problemami komunikacji lotniczej.
Na tej podstawie można stwierdzić, że transport drogą powietrzną w XXI w. przynosi
społeczeństwom wielu państw coraz większe zyski (między innymi w postaci nowych
miejsc pracy), jest sprawniejszy i tańszy od transportu kolejowego i samochodowego.
Oprócz istotnej roli ekonomicznej, lotnictwo komercyjne odgrywa ważną rolę polityczną
i propagandową. I choć USA od zawsze zarówno w transporcie pasażerów, jak i towarów
było liderem, warto wspomnieć o wrastającej roli Europy w tej gałęzi gospodarki.
Rozwój komunikacji lotniczej w Europie w latach 2007-2013, był szybszy niż obu Ameryk,
co wynikało m.in. z działalności tanich przewoźników. W 2013 r. pasażerski regularny
ruch lotniczy wzrastał w większości państw europejskich, przy czym największy postęp
osiągnęła tu Turcja, zwiększając liczbę przewozów pasażerskich o 21,1%. Wśród krajów europejskich
największe zyski osiągnęło lotnictwo komercyjne Wielkiej Brytanii, Francji,
Niemiec i Hiszpanii. Polska z tego tytułu uzyskała 11,7 mld USD, wyprzedzając m.in. Węgry.
Jednak wbrew sugestiom niektórych autorów zmiany w rankingu największych przewoźników
nie oznaczają osłabienia pozycji Stanów Zjednoczonych w światowym lotnictwie
komercyjnym, ponieważ to państwo dominuje w produkcji samolotów, programów i urządzeń
elektronicznych. Wystarczy porównać zyski lotnictwa komercyjnego w roku 2012
(i gałęzi z nim związanych), kiedy to firmy amerykańskie wzbogaciły krajowy GDP
o 561,7 mld dolarów, wyprzedzając drugie na tej liście Chiny (wraz z Hongkongiem –
109 mld dolarów).
Literatura
[1] A global industry. Aviation`s economic, social and environmental profile in 2012, [w:] Aviation.
Benefits beyond borders. Air Transport Action Group, Geneva 2014.
[2] A growth industry, [w:] Aviation. Benefits beyond borders. Air Transport Action Group, Geneva
2014.
[3] DG Tren, Analysis of the European Air Transport Industry 2001. Final Report, July 2003.
[4] Gill M., Introduction, [w:] Aviation. Benefits beyond borders. Air Transport Action Group,
Geneva 2014.
[5] Dierikx M., Global travel for all, [w:] Aviation. Benefits beyond borders. Air Transport Action
Group, Geneva 2014.
[6] ICAO, Annual report of the Council 1995, Documentation for the session of the Assembly in
1998.
[7] ICAO, Annual report of the Council 2000, Documentation for the session of the Assembly in
2001.
[8] ICAO, Annual report of the Council 2001, Documentation for the session of the Assembly in
2004.
[9] ICAO, Annual Report of the Council 2002.
[10] “ICAO Journal” 2002/6.
[11] ICAO, 2013. State of Air Transport. Transport Bureau. International and domestic scheduled
traffic, Edited in August 2014.
[12] ICAO, Safety, 2013 Edition.
[13] McClory J., Love from above: soft power of Aviation, [w;] Aviation. Benefits beyond borders.
Air Transport Action Group, Geneva 2014.
[14] National analysis, [w:] Aviation. Benefits beyond borders. Air Transport Action Group, Geneva
2014.
[15] Saxon I., Fostering growth in emerging markets, [w:] Aviation. Benefits beyond borders. Air
Transport Action Group, Geneva 2014.
Podsumowanie
TYTUŁ:
KOMUNIKACJA LOTNICZA NA ŚWIECIE W XXI WIEKU
AUTORZY:
Małgorzata POLKOWSKA
AFILIACJE AUTORÓW:
profesor nadzwyczajny, Representative of the Republic of Poland on the Council
of the International Civil Aviation Organization
WYDAWNICTWO:
Modern Management Review
22 (2/2015)
SŁOWA KLUCZOWE:
lotnictwo komercyjne, międzynarodowe i krajowe przewozy, bilanse
komunikacji
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/175
DOI:
10.7862/rz.2015.mmr.23
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2015.mmr.23
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów