Modern Management Review
(dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)
22 (2/2015), DOI: 10.7862/rz.2015.mmr.22
ZAANGAŻOWANIE SPOŁECZNE PRACOWNIKÓW ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ NA PRZYKŁADZIE URZĘDU STATYSTYCZNEGO W KIELCACH
Agnieszka PIOTROWSKA-PIĄTEK, Kornelia BEM-KOZIEŁ
DOI: 10.7862/rz.2015.mmr.22
Streszczenie
Niniejszy artykuł poświęcony jest praktycznym aspektom zarządzania. Dotyczy problematyki
zaangażowania społecznego pracowników jednostek administracji publicznej.
W części teoretycznej, w której wykorzystano analizę literatury przedmiotu, przedstawiono
zaangażowanie społeczne jako obszar koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu
(CSR). Koncepcja ta staje się coraz bardziej popularna jako obszar rozważań naukowych i
badań empirycznych oraz praktycznego zastosowania w działalności różnego typu organizacji.
W części empirycznej, stanowiącej studium przypadku, zaprezentowano przykłady włączania
się pracowników Urzędu Statystycznego w Kielcach w akcje z zakresu zaangażowania
społecznego. W obecnej koncepcji zarządzania tą organizacją istotną rolę odgrywa podejmowanie
działań, których celem jest wzmacnianie poczucia misji społecznej, kreowanie
postaw otwartych, wzmacnianie pozytywnego wizerunku urzędu i statystyki publicznej.
Z punktu widzenia zarządczego, podejmowane akcje z zakresu zaangażowania społecznego
traktowane są jako instrument realizacji tych celów. Przedstawiono również wyniki badania
przeprowadzonego metodą CAWI, którego celem było określenie typowej aktywności pracowników
Urzędu w zakresie zaangażowania społecznego, ich postaw względem tego typu
działań oraz oceny podjętych przez Urząd akcji. Uzyskane wyniki wskazują, że pracownicy
akcje takie odczytują w sposób pozytywny, przy czym uważają, że przynoszą one większe
korzyści zewnętrzne (wizerunkowe) niż wewnętrzne. Respondenci zgadzają się, że charakter
pracy jaką wykonują (administracja publiczna) obliguje ich do pozytywnego stosunku do
akcji społecznych. Dodatkowo, w świetle zaprezentowanych wyników, warto zwrócić uwagę
na pozytywny wpływ, jaki wywiera aktywność z zakresu zaangażowania społecznego na
poprawę relacji interpersonalnych w organizacji.
Literatura
[1] Adamiak P., Zaangażowanie społeczne Polek i Polaków. Wolontariat, filantropia, 1% i wizerunek
organizacji pozarządowych. Raport z Badania 2013, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa
2014.
[2] Bartkowiak G., Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym,
Difin, Warszawa 2011.
[3] Firma = zaangażowanie. Pracownicy, wolontariusze, beneficjenci. Forum Odpowiedzialnego
Biznesu, Warszawa 2009.
[4] Glinka B., Kostera M., Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu, Wolters Kluwer, Warszawa
2012.
[5] Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 1998.
[6] Jabłoński A., Modele zrównoważonego biznesu w budowie długoterminowej wartości przedsiębiorstw
z uwzględnieniem ich społecznej odpowiedzialności, Difin, Warszawa 2013.
[7] Komisja Europejska, Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego
Komitetu Ekonomiczno-społecznego i Komitetu Regionów. Odnowiona strategia UE na lata
2011–2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, Bruksela,
25.10.2011KOM (2011) 681.
[8] Korpus J., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw w obszarze kształtowania środowiska
pracy, Placet, Warszawa 2006.
[9] Werther W.B., Chandler D. Jr., Strategic Corporate Social Responsibility: Stakeholders in a
Global Environment, ed. 2, SAGE Publication Inc., London 2011.
[10] Zapłata S., Kaźmierczak M., Ryzyko, ciągłość biznesu, odpowiedzialność społeczna: nowoczesne
koncepcje zarządzania, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011.
Podsumowanie
TYTUŁ:
ZAANGAŻOWANIE SPOŁECZNE PRACOWNIKÓW ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ NA PRZYKŁADZIE URZĘDU STATYSTYCZNEGO W KIELCACH
AUTORZY:
Agnieszka PIOTROWSKA-PIĄTEK (1)
Kornelia BEM-KOZIEŁ (2)
AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Urząd Statystyczny w Kielcach
(2) Wyższa Szkoła Ekonomii, Prawa i Nauk Medycznych w Kielcach
WYDAWNICTWO:
Modern Management Review
22 (2/2015)
SŁOWA KLUCZOWE:
społeczna odpowiedzialność biznesu, wizerunek, zarządzanie zasobami
ludzkimi, studium przypadku, badanie CAWI
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/174
DOI:
10.7862/rz.2015.mmr.22
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2015.mmr.22
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów