Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Mechanika

Mechanika
89 (2/17), DOI: 10.7862/rm.2017.12

ANALYSIS OF A SELECTED MOTORBIKE SUSPENSION COMPONENT WITH THE USE OF CAD MODELLING AND FINITE ELEMENT METHOD

Tomasz BIK

DOI: 10.7862/rm.2017.12

Abstract

Modelling procedure as well as structural and modal analyses of high-performance motorbike suspension element are presented in this article. Siemens NX 8.5 system has been used while preparing  CAD model of components. The numerical analyses have been performed based on Finite Element Method (FEM) in ANSYS Workbench package. The behaviour of the considered part that reflects its working conditions has been set by defining appropriate loads, boundary conditions and de-sign assumptions. As a result of the performed analyses, stress and strain distribu-tions as well as selected natural vibration modes have been received. On the basis of these results the conclusions and further research directions have been formulated.

Full text (pdf)

References

  1. Bąk R., Burczyński T.: Wytrzymałość materiałów z elementami ujęcia komputerowego, WNT, Warszawa 2009.
  2. Gmurczyk G., Reymer P., Kurdelski M.: Global FEM model of combat helicopter, J. KONES Powertrain Transport, 18 (2011) 137-144.
  3. Jaskulski A.: CAD/CAE - Przewidywane kierunki rozwoju, Mechanik, 87 (2014) 958-959.
  4. Jerry J., Kuric I., Grozan S., Cecuan V.: Calibration of 5-axis CNC machine tool with 3D quick set measurement system, Academic J. Manuf. Eng., 12 (2014)
    20-25.
  5. Kordowska M.: Wykorzystanie systemów CAD/CAM w procesie projektowania na potrzeby przemysłu samochodowego, Autobusy, 12 (2011) 199-203.
  6. Kosiuczenko K., Napadlek M.: Numerical simulation the finite element method (FEM) of stress and strain for the chosen coatings TBCs on turbine blades loaded with laser impulses, J. KONES Powertrain Transport, 19, (2012) 183-186.
  7. Kułakowska A., Patyk R.: Obliczenia numeryczne trwałości układu korbowo-
    -tłokowego silnika spalinowego, Autobusy, 12 (2011) 253-258.
  8. Łaszek S.: Przykłady analizy konstrukcji w systemie MES ANSYS-Workbench, vol. 12.1, Wydawnictwo PK, Kraków 2012.
  9. Rakowski G., Kacprzyk Z.: Metoda Elementów Skończonych w mechanice konstrukcji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2005.
  10. Skrzat A.: Modelowanie liniowych i nieliniowych problemów mechaniki ciała stałego i przepływów ciepła w programie ANSYS Workbench, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2014.
  11. ANSYS Workbench, User Manual Guide.

About this Article

TITLE:
ANALYSIS OF A SELECTED MOTORBIKE SUSPENSION COMPONENT WITH THE USE OF CAD MODELLING AND FINITE ELEMENT METHOD

AUTHORS:
Tomasz BIK

AUTHORS AFFILIATIONS:
Rzeszow University of Technology

JOURNAL:
Mechanika
89 (2/17)

KEY WORDS AND PHRASES:
CAD, CAE, structural analysis, modal analysis, finite element method

FULL TEXT:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/mechanika/207

DOI:
10.7862/rm.2017.12

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rm.2017.12

RECEIVED:
2017-03-31

ACCEPTED:
2017-06-14

COPYRIGHT:
Publishing House of Rzeszow University of Technology Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszow

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności