Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
25 (3/2018), DOI: 10.7862/rz.2018.hss.56
POSTRZEGANIE ZJAWISKA WYKLUCZENIA FINANSOWEGO PRZEZ PRZEDSTAWICIELI POKOLENIA X W ŚWIETLE BADAŃ EMPIRYCZNYCH
Mirosław Sołtysiak
Dodany przez: Paweł Perz
DOI: 10.7862/rz.2018.hss.56
Streszczenie
Zjawisko wykluczenia finansowego będące wynikiem braku dostępu lub ograniczeniem dostępu dla indywidualnego konsumenta lub grupy konsumentów do określonego portfela produktów oferowanych na rynku finansowym jest znane w różnej postaci od tysięcy lat. Przez wieki najczęściej było ono związane z ograniczonym dostępem do pożyczek i kredytów. W wieku dwudziestym wraz z dynamicznym rozwojem rynków finansowych oraz oferowanych na nich produktów pojawiły się różne rodzaje wykluczenia finansowe (emerytalne, inwestycyjne, kredytowe, oszczędnościowe, płatnicze, ubezpieczeniowe). A od dwudziestu pięciu lat, kiedy to została opracowana pierwsza definicja tego zjawiska, wykluczenie finansowe stało się przedmiotem badań naukowych.
W artykule zostały zaprezentowane wyniki badań ankietowych dotyczących postrzegania zjawiska wykluczenia finansowego przeprowadzonych na grupie respondentów, którzy w oparciu o kryterium wieku zaliczani są do pokolenia X. Celem tych badań było podjęcie próby oceny znajomości zagadnień związanych ze zjawiskiem wykluczenia finansowego w analizowanej grupie wiekowej Polaków oraz wskazanie determinantów, które ich zdaniem w sposób bezpośredni wpływają na występowanie tego zjawiska.
W pierwszej części artykułu przedstawiono poziom znajomości zagadnień związanych z wykluczeniem finansowym wśród przedstawicieli pokolenia X. Następnie zaprezentowano wskazane przez respondentów przyczyny oraz osoby potencjalnie zagrożone możliwością wykluczenia. W dalszej części omówiono wyniki przeprowadzonej przez ankietowanych oceny poziomu tego zjawiska oraz wskazano kto ich zdaniem jest odpowiedzialny za przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia finansowego.
Literatura
- Anderloni L., Access to Bank Account and Payment Services [w:] New Frontiers in Banking Services. Emerging Needs and Tailored Products for Untapped Markets, red. L. Anderloni, M.D. Braga, E.M. Carluccio (red.), Berlin-Heidelberg: Springer – Verlag 2007.
- Buko J., Przeciwdziałanie wykluczeniu finansowemu jako element wspierania spójności społecznej, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, red. M.G. Woźniak, Rzeszów 2011.
- European Commission, Financial Services Provision and Prevention of Financial Exclusion, Brussels, May 2008, http://www.bristol.ac.uk/media-library/sites/geography/migrated/documents/pfrc0807.pdf.
- Finance for All? Policies and Pitfalls in Expanding Acsess. The World Bank, Washington 2008.
- Financial Services Authority (2000) In or Out? A Literature and Research Review. Consumer Research, No. 3, July.
- Kempson E., Whyley C., Kept Out or Opted Out? Understanding and Combating Financial Exclusion, Policy Press, Bristol 1999.
- Leyshon A., Thrift N., Geographies of financial exclusion: financial abandomment in Britain and United States, Transactions of the Institute of British Geographers, “New Series”, 20/1995.
- Sołtysiak M., Zjawisko wykluczenia finansowego w opiniach przedstawicieli pokolenia baby boomers, Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechnika Koszalińska nr 21/2017.
- Strauss W., Howe N., Generations: the history of America’s future, 1584 to 2069, William Morrow, New York 2008.
- Zalewska M. (red.), Bankowość, C.H. Beck, Warszawa 2013.
Podsumowanie
TYTUŁ:
POSTRZEGANIE ZJAWISKA WYKLUCZENIA FINANSOWEGO PRZEZ PRZEDSTAWICIELI POKOLENIA X W ŚWIETLE BADAŃ EMPIRYCZNYCH
AUTORZY:
Mirosław Sołtysiak
AFILIACJE AUTORÓW:
Zakład Finansów, Bankowości i Rachunkowości, Wydział Zarządzania, Politechnika Rzeszowska
DODANY PRZEZ:
Paweł Perz
WYDAWNICTWO:
Humanities and Social Sciences
25 (3/2018)
SŁOWA KLUCZOWE:
wykluczenie finansowe, postrzeganie, pokolenie X
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/423
DOI:
10.7862/rz.2018.hss.56
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2018.hss.56
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów