Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Humanities and Social Sciences (dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)

Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
24 (4/2017), DOI: 10.7862/rz.2017.hss.66

FENOMEN METRA PARYSKIEGO W ROKU 1900

Katarzyna BYRSKA
Dodany przez: Paweł Perz

DOI: 10.7862/rz.2017.hss.66

Streszczenie

W roku 1900 w Paryżu mieszka już 2600 mln osób oraz blisko 100 tys. koni. Miasto przygotowuje się do Światowej Wystawy, na której zaprezentuje najnowsze zdobycze techniki
i sztuki, nabytki z prosperujących egzotycznych kolonii i lokalne specjały. Wszędzie panuje niezwykły chaos komunikacyjny wielkiego miasta, którego mieszkańcy usiłują poruszać się po nim piechotą, docierać do miejsca pracy lub rozrywki dorożką i koleją. Potrzeba odważnej decyzji władz miasta oraz połączonego geniuszu dwóch ludzi, inżyniera Fulgence Bienvenüe i architekta Hectora Guimard’a, które dają Paryżowi metro. Z rozmachem zaplanowana inwestycja przewiduje od razu sześć linii podziemnej kolei elektrycznej; w pierwszej kolejności ma zostać zbudowana linia łącząca najważniejsze punkty miasta. Paryż przez kilka kolejnych lat stanie się znowu placem budowy, ale ta inwestycja uratuje miasto, da mieszkańcom niezwykle nowatorską drogę transportu. Co więcej, zbudowana w niezwykle trwały, funkcjonalny i estetyczny sposób, będąca kwintesencją secesji, będzie służyć miastu nieprzerwanie przez następne stulecie. Artykuł przedstawia pokrótce proces decyzyjny, budowę
i w końcu estetyzację struktur technicznych, które to składają się na fenomen paryskiego
metra, niezwykłego wytworu techniki i sztuki społeczeństwa XIX wieku.

Pełny tekst (pdf)

Literatura

  1. Bureau international des Expositions, Brève histoire des Expos <http://www.bie-paris.org/site/en/expos/about-expos/expo-categories/world-expos>.
  2. Cartes historiques, Carte des Transports de l’Exposition Universelle de 1900 à Paris, <http://www.carto.metro.free.fr/histoire>.
  3. Expositions Universelles, Exposition de l’an 1900 <http://expositions-universelles.fr/1900-exposition-universelle-Paris.html>.
  4. Jeux Olympiques de 1900, Paris 1900 <http://www.olympic.org/fr/paris-1900-olympiques-ete>.
  5. Mairie du 15ème, L’idée bienvenue de Fulguence Bienvenüe - le métro <http://www. mairie15paris/fr/mairie15/jsp/site/Portal.jsp?document_id=16814&portlet_id=545>.
  6. Métro parisien, Historique du métro parisien <http://www.histoire-en-ligne.com>.

Podsumowanie

TYTUŁ:
FENOMEN METRA PARYSKIEGO W ROKU 1900

AUTORZY:
Katarzyna BYRSKA

AFILIACJE AUTORÓW:
doktorant na Wydziale Historii i Dziedzictwa Kulturowego UPJP2

DODANY PRZEZ:
Paweł Perz

WYDAWNICTWO:
Humanities and Social Sciences
24 (4/2017)

SŁOWA KLUCZOWE:
metropolia, osiągnięcia techniczne, architektura secesyjna, transport ludzi

PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/355

DOI:
10.7862/rz.2017.hss.66

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2017.hss.66

PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności