Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
24 (2/2017), DOI: 10.7862/rz.2017.hss.38
FLASH MOB – TŁUM SPONTANICZNY…?
Hanna SOMMER
Dodany przez: Paweł Perz
DOI: 10.7862/rz.2017.hss.38
Streszczenie
Artykuł jest próbą ukazania zjawiska społecznego, z którym obecnie mamy do czynienia w przestrzeni publicznej. Sztuczny tłum, który nazywany jest flash mobem traktowany jest, jako spontaniczna zabawa. Udana akcja flash moba zależy od elementu zaskoczenia i przykucia uwagi przypadkowych przechodniów.
W flash mobie bierze udział grupa obcych sobie ludzi, którzy organizują się za pomocą mediów elektronicznych, takich jak telefony komórkowe czy Internet. Gromadzą się w miejscu publicznym i zachowują w określony sposób, przez z góry określony czas, a następnie szybko się rozchodzą.
Wielu badaczy opisuje flash moby jako modę, która pokazuje zdolność ludzi do błyskawicznego organizowania się. Moda na tego typu akcje przywędrowała z Ameryki. Pierwszy Mob Projekt odbył się w Nowym Jorku na początku 2003 roku. Obecnie flash-mobowe szaleństwo opanowuje Europę.
Każdy flash mob jest wyjątkowy i stara się zwrócić uwagę przechodniów. Często o takich wydarzeniach mówi się, pisze i pokazuje je w mediach. Nie zawsze flash mob organizowany jest dla zabawy i przyjemności. Czasami organizatorzy chcą nagłośnić ważną sprawę. Może być to happening, który ma na celu pokazanie solidarności w jakiejś ważnej sprawie, wyrażenie swojej opinii, a nawet protestu. Akcje flash mobowe są też wykorzystywane do celów komercyjnych. Jest to jednak sprzeczne z ideologią flesz moba, mówiącej o akcjach organizowanych dla czystej przyjemności i niemających żadnego innego celu.
Literatura
[1] Flash mob w Przemyślu, http://miasta.gazeta.pl/rzeszow/1,34975,6102962,Flash_mob_w_Przemyślu.html
[2] Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego [w:] Antropologia widowisk, wyd. UW, Warszawa 2005
[3] Goldstein L., The Mob Rules, (w:) “Time”, 10.08.2003, http://205.188.238.109/time/magazine/article/0,9171,474547,00.html
[4] Górska D., Szaleństwo kontrolowane, „Obserwator” 5/2004
[5] Sztompka P, Socjologia – analiza społeczeństwa, Znak, Kraków 2002
[6] Tönnies F., Wspólnota i stowarzyszenie. Rozprawa o komunizmie i socjalizmie jako empirycznych formach kultury, PWN, Warszawa 1988
[7] http://rzeszow-news.pl/taneczny-flash-mob-w-rzeszowie-trzy-rekordy-pobite-zdjecia/#leaf
[8] http://www.sbpkrakow.pl/index.php/filie/filia-4/16-polskie/krakowczyta/108-krakow-czyta-flash-mob
[9] http://blog.ambnetmedia.pl/ciekawostki/flash-mob-jako-jedna-z-ciekawszych-metod-promocji/
Podsumowanie
TYTUŁ:
FLASH MOB – TŁUM SPONTANICZNY…?
AUTORZY:
Hanna SOMMER
AFILIACJE AUTORÓW:
Katedra Nauk Humanistycznych, Wydział Zarządzania, Politechnika Rzeszowska
DODANY PRZEZ:
Paweł Perz
WYDAWNICTWO:
Humanities and Social Sciences
24 (2/2017)
SŁOWA KLUCZOWE:
ekologia, ekologiczna: świadomość, edukacja, wyobraźnia, bezpieczeństwo ekologiczne
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/327
DOI:
10.7862/rz.2017.hss.38
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2017.hss.38
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów