Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
24 (1/2017), DOI: 10.7862/rz.2017.hss.7
NAUCZANIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI NA KIERUNKACH TECHNICZNYCH W POLSKICH UCZELNIACH
Maciej KOPCZYŃSKI, Jolanta KOSZELEW, Bogusz WIŚNICKI, Piotr WOŁEJSZA
Dodany przez: Paweł Perz
DOI: 10.7862/rz.2017.hss.7
Streszczenie
Artykuł jest efektem dwuletniej współpracy i badań, które dwie polskie uczelnie Akademia Morska w Szczecinie i Politechnika Białostocka wraz z partnerami zagranicznymi, prowadzą w ramach projektu MELES (More Entrepreneurial Life at European Schools) finansowanego z Programu Erasmus+. Głównym rezultatem projektu jest program nauczania przedsiębiorczości dla multidyscyplinarnej grupy studentów kierunków technicznych oraz jego implementacja na uczelniach wyższych. Autorzy artykułu przedstawili uwarunkowania nauczania akademickiego nauk o przedsiębiorczości oraz doświadczenia w tym zakresie przodujących ośrodków akademickich w Europie i USA. Omówione przykłady „dobrych praktyk” pochodzą z uczelni: Stanford University i University of California w USA oraz Delft University of Technology w Holandii, Technical University in Munich w Niemczech, Finnish Polytechnics Entrepreneur-Ship Network w Finlandii. Na przykładzie wybranych technicznych kierunków nauczania z realizowanych na trzech uczelniach (Akademia Morska w Szczecinie, Politechnika Białostocka i Politechnika Warszawska) zbadano zmiany dokonane w programach nauczania w latach 2009–2015. Scharakteryzowano formę realizacji i treści programowe przedmiotów nauczania przedsiębiorczości prowadzonych na studiach inżynierskich wybranych uczelni w roku akademickim 2015/2016. Na tej podstawie wyciągnięto wnioski o charakterze szczegółowym i ogólnym oraz sformułowano rekomendacje dla rad programowych uczelni technicznych w zakresie opracowania oraz implementacji przedmiotów z obszaru przedsiębiorczości. Szczególną uwagę autorzy poświęcają aspektowi multidyscyplinarności i wynikającym z niej barierom implementacji przedmiotów. Analiza wykazała brak spójnej strategii wdrażania przedmiotów nauczania przedsiębiorczości. Taka strategia jest bardzo potrzebna, a przedmioty związane z przedsiębiorczością powinny być realizowane w synergii z całym ekosystem wspierania biznesu.
Literatura
- Entrepreneurship Education: A Global Consideration From Practice to Policy Around the World, WISE – World Summit for Education, 2016, http://www.wise-qatar.org/ (dostęp: 21.04.2016 r.).
- Entrepreneurship in higher education, especially within non-business studies, Final Report of the Expert Group, European Commission, 2008, http://europa.eu.int (dostęp: 21.04.2016 r.).
- Entrepreneurship in American Higher Education, Report from the Kauffman Panel on Entrepreneurship Curriculum in Higher Education, 2008, http://www.kauffman.org (dostęp: 21.04.2016 r.).
- Fabiańska K., Planowanie rozwoju przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 1986.
- Majka F., Analiza przestrzenna zatrudnienia absolwentów Wydziału Nawigacyjnego kierunku Geodezja i Kartografia, praca inżynierska, Wydział Nawigacyjny, Akademia Morska w Szczecinie, Szczecin 2016.
- Kocór M., Strzebońska A., Zapotrzebowanie na pracowników, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2014.
- Kortan J., Podstawy ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 1997.
- Lilischkis S. et al., Supporting the Entrepreneurial Potential of Higher Education, Final Report, 2015, www.minedu.fi (dostęp: 21.04.2016 r.).
Podsumowanie
TYTUŁ:
NAUCZANIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI NA KIERUNKACH TECHNICZNYCH W POLSKICH UCZELNIACH
AUTORZY:
Maciej KOPCZYŃSKI (1)
Jolanta KOSZELEW (2)
Bogusz WIŚNICKI (3)
Piotr WOŁEJSZA (4)
AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Wydział Informatyki, Politechnika Białostocka
(2) Wydział Informatyki, Politechnika Białostocka
(3) Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu, Akademia Morska w Szczecinie
(4) Wydział Nawigacyjny, Akademia Morska w Szczecinie
DODANY PRZEZ:
Paweł Perz
WYDAWNICTWO:
Humanities and Social Sciences
24 (1/2017)
SŁOWA KLUCZOWE:
przedsiębiorczość, proces nauczania, szkoły wyższe, multi-dyscyplinarność.
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/296
DOI:
10.7862/rz.2017.hss.7
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2017.hss.7
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów