Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Humanities and Social Sciences (dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)

Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
23 (3/2016), DOI: 10.7862/rz.2016.hss.52

CZY UPADEK KULTURY MEDIÓW?

Hanna SOMMER
Dodany przez: Paweł Perz

DOI: 10.7862/rz.2016.hss.52

Streszczenie

Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie, czy obecnie mamy do czynienia z upadkiem kultury mediów. O takim stanie rzeczy może świadczyć ich tania sensacyjność, ale jest również wiele innych symptomów tej choroby. Widoczne są zmiany, które dokonują się na naszych oczach związane z pojmowaniem kultury i mediów w kontekście zmieniających się mediów i oczekiwań odbiorców.

Problemem współczesnych ludzi jest ogólnodostępny nadmiar informacji, spośród których trudno jest wskazać te ważne i ciekawe. Istotną kwestią jest odpowiedzialność w konfrontacji ze światem mediów, zarówno twórców przekazu medialnego, jak też odbiorców wytworów medialnych.

Jak wielką rolę odgrywają media w polityce można się przekonać w trakcie wyborów. Wyznacznikiem popularności kandydata jest liczba wywiadów i wystąpień w mediach i jak się w nich zaprezentuje. Dziennikarze czasami zbyt nachalnie ingerują w prywatne życie, tworząc mało przekonujące historie i nie szczędzą szyderstw. W telewizji brakuje dobrych programów i bajek dla dzieci. Dominują programy informacyjne, dostarczające najgorszych i najbardziej krwawych wydarzeń na świecie. Filmy przepełnione są scenami przemocy i erotyzmem. W audycjach publicystycznych obserwuje się dużo wrogości i zajadłości, a ich uczestnicy obrzucają się błotem.

Nie ma jednak żadnych wątpliwości, że media pełnię istotną rolę w życiu człowieka. Wpływają na kształtowanie życia społecznego, potrafią uczyć i bawić. Są traktowane, jako „czwarta władza”. W podjętym artykule starano się zwrócić uwagę na liczne problemy, które występują na styku kultura-media-odbiorca (społeczeństwo).

Pełny tekst (pdf)

Literatura

  1. Baran D., W kulturze mediów, w mediach bez kultury – wypowiedź polityczna jako impuls publicznej pseudodebaty, Państwo i Społeczeństwo, nr 1, 2012, http://repozytorium.ka.edu.pl/bitstream/handle/11315/367/Baran_Dariusz_W_kulturze_mediow_w_mediach_bez_kultury_2012.pdf?sequence=1
  2. Ćwieluch J., Skąd się bierze news?, 2011, http://www.polityka.pl/kraj/analizy/1518156,1,skad-media-biora-informacje.read
  3. Fiszer A., Goła dupa czwartej władzy, Nie, nr 21, 2004.
  4. Gluza R., Pełno zasadzek 7/2010, 2012, http://www.press.pl/platny-dostep/miesiecznik-press/pokaz/2692,Pelno-zasadzek
  5. Jaskowska B., O kulturze konwergencji słów kilka, Biuletyn EBIB, nr 1, 2008.
  6. Jastrzębowski S., Jak się ma etyka wśród polskich dziennikarzy?(raport), http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jak-sie-ma-etyka-wsrod-polskich-dziennikarzy-raport
  7. Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007.
  8. Juszczyk-Rygałło A., Edukacja medialna według Agnieszki Ogonowskiej – recenzja, E-mentor nr 5, 2013, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/52/id/1064
  9. Kalisiewicz M., Wiarygodność mediów. Badanie zaufania do informacji w telewizji, radiu i internecie, http://www.reporterzy.info/1930,wiarygodnosc-mediow-badanie-zaufania-do-informacji-w-telewizji-radiu-i-internecie.html
  10. Kapuściński R., Lapidarium IV, Warszawa 2000.
  11. Kosiorowski Z., Radiofonia publiczna, Szczecin 1999.
  12. Kuczyńska T., Reklamokracja, http://wiadomosci.onet.pl/prasa/reklamokracja/zc211
  13. Kultura idiotów i upadek mediów, http://3obieg.pl/kultura-idiotow-i-upadek-mediow
  14. Margueritte B., Media wczoraj i dziś – upadek i nadzieja, „Nowy Obywatel” nr 2, 2011, http://nowyobywatel.pl/2011/04/30/media-wczoraj-i-dzis-%E2%80%93-upadek-i-nadzieja/
  15. Misiło P., O etyce w polskich mediach - ethics mortuus, http://www.misilo.pl/images/pdf/Etyka_w_polskich_mediach_ethics_mortuus.pdf
  16. Nierenberg B., Publiczne przedsiębiorstwo medialne – determinanty, systemy, modele, Kraków 2007.
  17. Rzeczkowski G., PIS, newsy i kanały info, „POLITYKA PL”, http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/1510586,1,czy-media-zamiast-komentowac-kreuja-polityke.read
  18. Sadecka K., Bukowska P., Raport - Poprawność językowa polskich mediów Internetowe wydania dzienników ogólnopolskich, Kraków 2011, http://www.dobrzepowiedziane.org/pliki/raport_18.02.pdf
  19. Śliwiński P., Język na haju, „Tygodnik Powszechny” nr 16, 2009.
  20. TPT/naTemat.pl, http://www.fronda.pl/a/granice-zenady-w-newsweeku-wojewodzki-zajmuje-sie-etyka-mediow-i-ubolewa-nad-schamieniem,34119.html
  21. Witkowska K., Informacja o przestępczości w środkach masowego przekazu, [w:] J. Marszałek-Kawa, Znaczenie informacji w społeczeństwie obywatelskim. Wybrane aspekty prawne, Toruń 2007.
  22. Wrońska M., „Kultura medialna” adolescentów-jej wieloznaczność, złożoność i różnorodność, [w:] B. Siemieniecki, T. Lewowicki, Język-Komunikacja-Media-Edukacja, Toruń 2010.

Podsumowanie

TYTUŁ:
CZY UPADEK KULTURY MEDIÓW?

AUTORZY:
Hanna SOMMER

AFILIACJE AUTORÓW:
Zakład Nauk Humanistycznych, Wydział Zarządzania, Politechnika Rzeszowska

DODANY PRZEZ:
Paweł Perz

WYDAWNICTWO:
Humanities and Social Sciences
23 (3/2016)

SŁOWA KLUCZOWE:
kultura mediów, język, informacja, odbiorca

PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/266

DOI:
10.7862/rz.2016.hss.52

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2016.hss.52

PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu: