Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
23 (3/2016), DOI: 10.7862/rz.2016.hss.44
INTEGRACJA RACHUNKU KOSZTÓW KLIENTA Z WYBRANYMI METODAMI RACHUNKOWOŚCI ZARZĄDCZEJ
Grzegorz LEW
Dodany przez: Paweł Perz
DOI: 10.7862/rz.2016.hss.44
Streszczenie
Globalizacja wpływa na wiele aspektów funkcjonowania przedsiębiorstw. Z jednej strony powoduje znaczący wzrost konkurencyjności rynków i możliwości prowadzenia działalności gospodarczej, a z drugiej strony ułatwia przepływ kapitału intelektualnego, technologii oraz zasad i metod prowadzenia tej działalności. Przedsiębiorstwa budują swoją przewagę konkurencyjną na różne sposoby. Jednym z elementów efektywnego zarządzania przedsiębiorstwami jest umiejętne wdrożenie i prowadzenie rachunku kosztów dostosowanego do potrzeb danego przedsiębiorstwa. Dla każdego przedsiębiorstwa najważniejszym źródłem przychodów są klienci. Z tego powodu utrzymywanie rentownych relacji z klientami jest kluczowe dla możliwości prowadzenia i rozwijania się tych przedsiębiorstw. Skutecznym narzędziem w optymalizacji rentowności tych relacji jest rachunek kosztów klienta. Dla przedsiębiorstw prowadzących swoją działalność w większym rozmiarze, które stosują w swoich systemach zarzadzania różne metody rachunkowości zarządczej najlepszym rozwiązaniem będzie odpowiednia integracja tych metod z rachunkiem kosztów klienta. Integracja ma na celu zapewnić wzmocnienie pozytywnych walorów decyzyjnych łączonych systemów. Rachunek kosztów klienta można z powodzeniem dostosować nie tylko do rozmiarów prowadzonej działalności, ale także zintegrować go z wykorzystywanymi w danym przedsiębiorstwie metodami rachunkowości zarządczej. Wśród najchętniej wykorzystywanych metod rachunkowości zarządczej w przedsiębiorstwach można wyróżnić: zarządzanie działaniami, budżetowanie, rachunek kosztów docelowych, rachunek kosztów ciągłego doskonalenia, zrównoważoną kartę wyników. Celem artykułu jest analiza podstawowych zasad integracji rachunku kosztów klienta z wymienionymi metodami rachunkowości zarządczej. Artykuł ten może być istotnym przyczynkiem do podjęcia szerszych badań, których celem jest poddanie bardziej szczegółowej analizie zasad takiej integracji.
Literatura
- Beyond Budgeting, CIMA, Topic Gateway Series No. 35, London 2007.
- Chłodnicka H., ZimonG., Analiza kosztów w przedsiębiorstwach tworzących grupy zakupowe, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, z.765/61, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2013.
- HopeJ., FraserR., Beyond Budgeting: How Managers Can Break Free from the Annual Performance Trap, Harvard Business School, Boston 2003.
- JarugowaA., MalcW., SawickiK., Rachunek kosztów, PWE, Warszawa 1990.
- KaplanR.S., NortonD.P., Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
- KopalińskiW., Podręczny słownik wyrazów obcych, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa 1999.
- Lew G., Rachunek kosztów klienta w zarządzaniu przedsiębiorstwem handlowym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2015.
- MatuszewiczJ., Rachunek kosztów, Finans – Servis, Warszawa 1994.
- MillerJ.A., współpraca K. Pniewski, M. Polakowski, Zarządzanie kosztami działań, WIG-Press, Warszawa 2000.
- Nita B., Rachunkowość w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwem, WoltersKluwer business, Kraków 2008.
- NowakE., Rachunek kosztów w jednostkach gospodarczych. Podejście sprawozdawcze i zarządcze, Ekspert, Wrocław 2011.
- SierpińskaM., NiedbałaB., Controlling operacyjny w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
- Strategia. Opracuj i zastosuj najlepszą strategię dla swojej firmy, przełożył: M. Kowalczyk, Harvard Business Essentials, MT Biznes, Warszawa 2011.
- ZimonG., Zarządzanie kosztami w jednostkach tworzących branżowe grupy zakupowe, w: Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, z.757/58, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2013.
Podsumowanie
TYTUŁ:
INTEGRACJA RACHUNKU KOSZTÓW KLIENTA Z WYBRANYMI METODAMI RACHUNKOWOŚCI ZARZĄDCZEJ
AUTORZY:
Grzegorz LEW
AFILIACJE AUTORÓW:
Zakład Finansów, Bankowości i Rachunkowości, Wydział Zarządzania, Politechnika Rzeszowska
DODANY PRZEZ:
Paweł Perz
WYDAWNICTWO:
Humanities and Social Sciences
23 (3/2016)
SŁOWA KLUCZOWE:
rachunek kosztów, klient, integracja
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/254
DOI:
10.7862/rz.2016.hss.44
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2016.hss.44
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów