Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
23 (2/2016), DOI: 10.7862/rz.2016.hss.27
WIELKOŚĆ PRZEWOZÓW PASAŻERSKICH W RELACJI DO WSKAŹNIKA MOTORYZACJI W WYBRANYCH KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ W LATACH 2008–2013
Mariola NYCZ, Mirosław ŚMIESZEK
Dodany przez: Paweł Perz
DOI: 10.7862/rz.2016.hss.27
Streszczenie
Złożony i wielopłaszczyznowy system gospodarczy obecnego świata jest niezwykle sensytywnym układem kolektywnych powiązań funkcjonalnych i systemowych. W efekcie skutki kryzysu ekonomicznego są odczuwalne w różnych rejonach świata i sektorach gospodarczej działalności człowieka. Monitorowanie zmian zachodzących w gospodarce, szczególnie podczas kryzysu, jest istotne w zidentyfikowaniu przyczyn jego powstania, a w kolejnym etapie ‒odszukaniu rozwiązań umożliwiających efektywne złagodzenie konsekwencji jego wystąpienia. Współczesne społeczeństwa dążą do coraz większej mobilności, a celem polityki Unii Europejskiej jest kształtowanie i wspieranie efektywnych, bezpiecznych i zrównoważonych rozwiązań mających ją zapewnić. Ogromne znaczenie dla transportu odgrywają przewozy pasażerskie, które wskazują na potrzeby transportowe, odzwierciedlając przy tym dobrobyt społeczeństwa i kondycję gospodarczą państwa. W pracy porównano wielkości wykonanej pracy przewozowej w pasażerskim transporcie drogowym
i kolejowym oraz liczbę przewiezionych pasażerów transportem lotniczym. Do analizy wybrano
także zmienną będącą liczbą zarejestrowanych samochodów osobowych przypadających na tysiąc mieszkańców w wybranych krajach Unii Europejskiej. Analiza ma na celu wskazanie: zróżnicowania między przewozami pasażerskimi różnymi środkami transportu oraz ocenę wpływu kryzysu ekonomicznego z 2008 r. na wielkość analizowanych przewozów w UE. Celem dodatkowym przeprowadzonych badań było przedstawienie pozycji Polski na tle innych krajów, a także wskazanie relacji wzrostu liczby zarejestrowanych samochodów osobowych do wielkości przewozów pasażerskich. Publikacja powstała na podstawie danych prezentowanych przez Eurostat i OECD.
Literatura
- Grad B., Krajewska R., Wpływ kryzysu na przewozy pasażerów transportem kolejowym w krajach Unii Europejskiej, „Logistyka” 2011/3, s. 765–766.
- Hajdul M., Stajniak M., Foltyński M., KolińskiA., Andrzejczyk P., Organizacja i monitorowanie procesów transportowych, Poznań 2015.
- Januła E., Podstawy transportu i spedycji. A. 28. Organizacja i nadzorowanie transportu. 1. Planowanie realizacji procesów transportowych, Warszawa 2014.
- Polski rynek usług transportowych. Funkcjonowanie ‒ przemiany ‒ rozwój, red. D. Rucińska, Warszawa 2012.
- Rettinger R., Staszak P., Wpływ kryzysu na wielkość pasażerskiego ruchu lotniczego na świecie na podstawie wybranych przykładów, Prace Komisji Geografii Przemysłu, Warszawa–Kraków 2011/18.
- Śmieszek M., Migała-Warchoł A., Mentel G., Perspektywy rozwoju transportu lotniczego typu cargo, „Logistyka” 2014/6, s.9685‒9686.
- http://www.siskom.waw.pl/lotnisko_polska.htm.
- http://wsb.edu.pl/container/Biblioteka%20WSb/ksi%C4%85%C5%BCki%20elektroniczne/ekonomiczne-i-organizacyjne-aspekty-transportu.pdf, s. 47‒51.
Podsumowanie
TYTUŁ:
WIELKOŚĆ PRZEWOZÓW PASAŻERSKICH W RELACJI DO WSKAŹNIKA MOTORYZACJI W WYBRANYCH KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ W LATACH 2008–2013
AUTORZY:
Mariola NYCZ (1)
Mirosław ŚMIESZEK (2)
AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Katedra Metod Ilościowych, Wydział Zarządzania, Politechnika Rzeszowska im. I. Łukasiewicza
(2) Katedra Metod Ilościowych, Wydział Zarządzania, Politechnika Rzeszowska im. I. Łukasiewicza
DODANY PRZEZ:
Paweł Perz
WYDAWNICTWO:
Humanities and Social Sciences
23 (2/2016)
SŁOWA KLUCZOWE:
kryzys gospodarczy, transport pasażerski, wskaźnik motoryzacji.
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/238
DOI:
10.7862/rz.2016.hss.27
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2016.hss.27
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów