Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Humanities and Social Sciences (dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)

Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
22 (4/2015), DOI: 10.7862/rz.2015.hss.56

ZAWÓD COACH. KSZTAŁCENIE COACHÓW W POLSCE

Iwona ŚLĘZAK-GŁADZIK
Dodany przez: Paweł Perz

DOI: 10.7862/rz.2015.hss.56

Streszczenie

Coaching staje się popularną w Polsce metodą wspierania rozwoju ludzkiego potencjału.
Korzystają z niego osoby prywatne, przedstawiciele biznesu, organizacje państwowe i
pozarządowe. Zawód coacha, po kilkunastu latach funkcjonowania tej działalności w Polsce,„
doczekał się” oficjalnej rejestracji – decyzją Ministra Pracy i Polityki Społecznej został
uwzględniony w klasyfikacji zawodów i specjalności.
Brak przepisów regulujących wykonywanie tego zawodu powoduje jednak, że obecnie
niemal każdy może nazwać się coachem i promować swoje usługi w tym zakresie. Na rynku,
oprócz profesjonalistów świadczących usługi zgodne ze standardami i etyką zawodu, mogą
funkcjonować osoby bez odpowiedniego przygotowania lub wykonujące działania, które z
coachingiem nie mają nic wspólnego.
W odpowiedzi na wzrost zainteresowania coachingiem jako drogą w karierze zawodowej
pojawiła się rozbudowana oferta rynku usług szkoleniowych skierowana do osób, które myślą
o karierze coacha. Trend ten, oprócz różnych instytucji, organizacji i „szkół coachingu”,
wykorzystują również uczelnie wyższe.
Czym jest coaching? Kto w Polsce może być coachem? Jak zostać coachem? Jakie
kompetencje są niezbędne do wykonywania tego zawodu? Czym warto się kierować przy
wyborze programu szkoleniowego? Po czym rozpoznać profesjonalistę? Czym jest
akredytacja w coachingu? Intencją autorki artykułu jest upowszechnianie wiedzy na temat
coachingu oraz zawodu coacha przez próbę odpowiedzi na te pytania.

Pełny tekst (pdf)

Literatura

[1] Bennewicz M., Coaching i mentoring w praktyce, G+J, Warszawa 2011.
[2] Bussiness coaching jako dźwignia rozwoju przedsiębiorczości, red. L.D.
Czarkowska, Poltext, Warszawa 2015.
[3] Clutterbuck D., Coaching zespołowy, REBIS, Poznań 2009.
[4] „Coaching Review” 1/1(2010),KwartalnikCentrum Coachingu Akademia Leona
Koźmińskiego, Warszawa 2010.
[5] „Coaching Review” 1/4 (2012), Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012.
[6] Coaching jako wskaźnik zmian paradygmatów w zarządzaniu, red. L.D.
Czarkowska, Poltext, Warszawa 2012.
[7] Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków, red. M. Sidor-Rządkowska,
Wolters Kluwer Polska, Kraków 2009.
[8] Coaching transformacyjny jako droga ku synergii, red. L.D. Czarkowska,
Poltext, Warszawa 2014.
[9] Dilts R., Od przewodnika do inspiratora, czyli Coaching przez duże „C”, PINLP,
Warszawa 2006.
[10]Hargrove R., Mistrzowski coaching, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.
[11]Neale S., Spencer-Arnell L.,Wilson L., Coaching inteligencji emocjonalnej,
Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010.
[12]Oleksyn T., Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Wolters
KluwerPolska, Warszawa 2010.
[13]Parsloe E., Coaching i mentoring, Petit, Warszawa 2000.
[14]Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 7 sierpnia 2014 r. w
sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz
zakresu jej stosowania (Dz.U. 2014 poz.1145).
[15]Sidor-Rządkowska M., Profesjonalny coaching. Zasady i dylematy etyczne w
pracy coacha, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012.
[16]Scoular A., Coaching biznesowy, GWP, Sopot 2014.
[17]Thorpe S., Clifford J., Podręcznik coachingu, REBIS, Poznań 2011.
[18]Whitmore J., Coaching. Trening efektywności, G+J, Warszawa 2011.
[19]Wilson C., Coaching biznesowy, MT Biznes, Warszawa 2010.
[20]„Zarządzanie i Marketing, Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej”2011/4.
[21]http://www.izbacoachingu.com/pl (dostęp: 15.11.2015).
[22]http://icf.org.pl (dostęp: 15.11.2015).
[23]http://www.iccpoland.pl (dostęp: 15.11.2015).
[24]http://www.emccouncil.org (dostęp: 15.11.2015).
[25]http://www.swiatcoachingu.pl(dostęp: 15.11.2015).
[26]https://polon.nauka.gov.pl (dostęp: 27.11.2015).
[27]http://www.iicandm.org (dostęp: 15.11.2015).
[28]http://www.scp.org.pl (dostęp: 15.11.2015).

Podsumowanie

TYTUŁ:
ZAWÓD COACH. KSZTAŁCENIE COACHÓW W POLSCE

AUTORZY:
Iwona ŚLĘZAK-GŁADZIK

AFILIACJE AUTORÓW:
Katedra Systemów Zarzadzania i Logistyki, Wydział Zarządzania,
Politechnika Rzeszowska

DODANY PRZEZ:
Paweł Perz

WYDAWNICTWO:
Humanities and Social Sciences
22 (4/2015)

SŁOWA KLUCZOWE:
coaching, opis zawodu coacha, kompetencje coacha, kształcenie coachów

PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/210

DOI:
10.7862/rz.2015.hss.56

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2015.hss.56

PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności