Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
22 (2/2015), DOI: 10.7862/rz.2015.hss.21
WPŁYW KRYZYSU NA FUNKCJONOWANIE WYBRANYCH GAŁĘZI TRANSPORTU W KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ W LATACH 2008–2013
Mariola NYCZ
Dodany przez: Justyna Stecko
DOI: 10.7862/rz.2015.hss.21
Streszczenie
Transport jako czynnik determinujący i warunkujący rozwój gospodarczy państwa, będący jednym z działów gospodarki narodowej, odgrywa ogromną rolę zarówno w gospodarce każdego kraju, jak i w gospodarce światowej. Sprawne funkcjonowanie gospodarki jest możliwe dzięki niemu, dlatego też wszelkie zmiany koniunktury w gospodarce znajdują odbicie właśnie w działaniu transportu. Konieczność monitorowania zmian, jakie zachodzą w gospodarce, zwłaszcza podczas trwania kryzysu, jest wywołana dążeniem do odszukania przyczyn jego powstania i znalezieniem odpowiednich rozwiązań mogących efektywnie załagodzić skutki jego wystąpienia.
W pracy przedstawiono analizę wybranych danych dotyczących transportu w krajach Unii Europejskiej w latach 2004–2013 ze szczególnym uwzględnieniem kryzysu ekonomicznego z roku 2008. Do analizy zostały wybrane dwie zmienne: wielkość przewozów towarowych w krajowym transporcie drogowym (obrazująca funkcjonowanie gospodarki w poszczególnych krajach Unii Europejskiej) oraz przewozy pasażerskie transportem lotniczym jako wskaźnik poziomu życia (zamożności) mieszkańców państw europejskich. Publikacja została przygotowana na podstawie danych pochodzących z baz Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich (Eurostatu).
Celem analizy było nie tylko wskazanie zróżnicowania przestrzennego, ale także poziomu wpływu kryzysu na wielkość krajowych przewozów towarowych transportem drogowym oraz stan przewozów pasażerskich transportem lotniczym w 2008 r. i w latach kolejnych w państwach europejskich. Dodatkowym celem prowadzonych badań było zobrazowanie pozycji Polski w relacji do innych krajów wobec analizowanych wielkości. Dążeniem autora było także przedstawienie korelacji pomiędzy poziomem zmian w krajowych przewozach towarowych i osób różnymi środkami transportu oraz ukazanie relacji zmian na rynku transportowym z innymi wskaźnikami sytuacji społeczno-gospodarczej (stopy bezrobocia).
Literatura
[1] Grad B., Krajewska R., Wpływ kryzysu na przewozy pasażerów transportem kolejowym w krajach Unii Europejskie, „Logistyka” 2011/3, s. 765–766.
[2] Leończuk D., Transport drogowy towarów w Polsce, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Ekonomia i Zarządzanie 3/4 (2011), s. 98.
[3] Rettinger R., Staszak P., Wpływ kryzysu na wielkość pasażerskiego ruchu lotniczego na świecie na podstawie wybranych przykładów, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Prace Komisji Geografii Przemysłu, Warszawa–Kraków 2011/18, s. 137.
[4] Stajniak M., Foltyński M., Hajdul M., Krupa A., Transport i spedycja, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań 2008, s.14–15.
[5] http://www.siskom.waw.pl/lotnisko_polska.htm.
[6] http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/transport-i-lacznosc/transport/transport-wyniki-dzialalnosci-w-2013-r-notatka-informacyjna,13,1.html.
Podsumowanie
TYTUŁ:
WPŁYW KRYZYSU NA FUNKCJONOWANIE WYBRANYCH GAŁĘZI TRANSPORTU W KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ W LATACH 2008–2013
AUTORZY:
Mariola NYCZ
AFILIACJE AUTORÓW:
... Katedra Metod Ilościowych, Politechnika Rzeszowska im. I. Łukasiewicza, Wydział Zarządzania
DODANY PRZEZ:
Justyna Stecko
WYDAWNICTWO:
Humanities and Social Sciences
22 (2/2015)
SŁOWA KLUCZOWE:
kryzys gospodarczy, lotniczy transport pasażerski, drogowy transport towarów
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/176
DOI:
10.7862/rz.2015.hss.21
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2015.hss.21
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów