Humanities and Social Sciences
(dawna nazwa: Ekonomia i Nauki Humanistyczne)
21 (1/2014), DOI: 10.7862/rz.2014.hss.9
WSPÓŁCZESNA ROSJA 1991–2011
Justyna OLĘDZKA
Dodany przez: Justyna Stecko
DOI: 10.7862/rz.2014.hss.9
Streszczenie
Zwieńczeniem chaotycznej reformy radzieckiego systemu władzy było ustanowienie jednoosobowego przywództwa państwowego projektowanego na wzór modelu zachodnioeuropejskiego prezydencjalizmu a przyjęcie w 1993 roku nowej Konstytucji zapoczątkowało proces budowania łańcucha legitymizacyjnego, opartego jednocześnie o przesłanki legitymizacji historyczno - kulturowej i prawnej. Umożliwiło to umocnienie w rosyjskim systemie nowo utworzonej instytucji prezydenta i polityczne wykorzystanie archetypicznych elementów cywilizacji rosyjskiej, determinujących kształt przywództwa. Dopiero wówczas, pośpiesznie konstruowany, zbiór argumentów legitymizacyjnych został wzmocniony przez systematycznie rozszerzane ramy prawne, wyraźnie faworyzujące prezydenta i umieszczające tę instytucję w centrum rzeczywistości politycznej i społecznej Federacji Rosyjskiej. Skuteczność (szczególnie ekonomiczna) przywódców państwowych otwiera przed nimi praktycznie niewyczerpany arsenał środków ograniczających demokrację (przeprowadzoną przez dość powierzchowną demokratyzację) lub umożliwiających jej selektywne traktowanie. Społeczeństwo rosyjskie buduje swoje zaufanie do władzy państwowej przede wszystkim na bazie zaufania do autorytetów, łatwość personalizowania władzy politycznej zaś jest wynikiem ogólnej niechęci do upolityczniania różnych dziedzin życia (doświadczenia historyczne społeczeństwa uzasadniają ów pęd ku apolityczności). Znaczenie decydujące dla istoty rosyjskiej demokracji ma sprawowanie przez władzę państwową ścisłej kontroli nad informacją (nawet jej reglamentacji i selekcji). Jest to tym łatwiejsze, że trzon władzy stanowią przedstawiciele sektorów siłowych, wyposażonych w szczególne prerogatywy stosowane w sferze bezpieczeństwa informacyjnego. Alternacja najwyższych władz odbywa się poza procesem demokratycznego wyboru społecznego, jest w zasadzie zaprzeczeniem dotychczasowego dorobku rosyjskiej transformacji systemowej (wybory parlamentarne mają coraz mniejsze znaczenie dla budowy struktur politycznych i państwowych, legislatywie brakuje również instrumentów rzeczywistej kontroli władzy wykonawczej).
Literatura
- Dziemidok-Olszewska B., Instytucja prezydenta w państwach Europy Środkowo-Wschodniej, Lublin 2003.
- Jelcyn B., Wyznania, Warszawa 1990.
- Shugart M., Of Presidents and Parliaments, „East European Constitutional Review” 1/2 (1993).
- Stelmach A., Zmiana i stabilność w systemie politycznym współczesnej Rosji, Poznań 2003, Seria: Nauki Polityczne nr 15.
Podsumowanie
TYTUŁ:
WSPÓŁCZESNA ROSJA 1991–2011
AUTORZY:
Justyna OLĘDZKA
AFILIACJE AUTORÓW:
Dr Justyna Olędzka, Akademia Finansów i Biznesu Vistula
DODANY PRZEZ:
Justyna Stecko
WYDAWNICTWO:
Humanities and Social Sciences
21 (1/2014)
SŁOWA KLUCZOWE:
Federacja Rosyjska, Borys Jelcyn, Władimir Putin, Dmitr Miedwiediew
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/einh/105
DOI:
10.7862/rz.2014.hss.9
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2014.hss.9
DATA WPŁYNIĘCIA DO REDAKCJI:
2013-11-01
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów