Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2017.245, DOI: 10.7862/rb.2017.245
GEOMETRIA PRZEJAZDU KOLEJOWO-DROGOWEGO KATEGORII D
Arkadiusz KAMPCZYK
Dodany przez: Artur Szalacha
DOI: 10.7862/rb.2017.245
Streszczenie
Przejazdy kolejowe stanowią specyficzny element infrastruktury kolejowej. Obcią-żenie ruchu jednopoziomowych skrzyżowań linii kolejowych z drogami kołowymi zwiększa prawdopodobieństwo powstania wypadku. Bezpieczeństwo na przejaz-dach kolejowo-drogowych zależy od stanu jego geometrii, od zachowań uczestni-ków ruchu drogowego, prawidłowego wykonywania zadań przez zarządców infra-struktury kolejowej oraz drogowej. W pracy omówiono zagadnienia dotyczące pomiarów geometrii przejazdów kolejowo-drogowych kategorii D z uwzględnie-niem pomiarów autorskich. W pomiarach użyto przykładnicy magnetyczno-pomiarowej (ang. magnetic-measuring square – MMS) z:
- tarczą pomiarową,
- nasadką dalmierczą wyposażoną w dalmierz laserowy,
- minipryzmatem GMP111,
- metrem zwijanym,
oraz tachymetrem TC407 Leica nr 697413.
Pomiary geometrii zostały wsparte pracami diagnostycznymi dotyczącymi prze-jazdów. Regulacje prawne wynikające z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie, wprowadzają obligatoryjność sporządzania dokumentacji techniczno-eksploatacyjnej przejazdu kolejowo-drogowego lub przejścia zwaną metryką przejazdu kolejowo-drogowego/przejścia. Metryka ta wymaga uzyskania wpisów danych będących wynikami prac geodezyjnych i prac diagnostycznych. Tematyka przejazdów kolejowo-drogowych została negatywnie oceniona w Raporcie Najwyższej Izby Kontroli (NIK) dotyczącym bezpieczeństwa ruchu na przejściach i przejazdach kolejowo-drogowych (KIN.410.003.00.2016/Nr ewid. 200/2016/P/16/029/KIN). Najpoważniejsze nieprawidłowości dotyczą metryk przejazdowych. W celu prawidłowego wykonania pomiarów geometrycznych przejazdów, wymagane jest posiadanie dodatkowych specjalistycznych przyrządów pomiarowych. W pracy przedstawiono autorskie spostrzeżenia i wnioski. Artykuł został wykonany w ramach badań statutowych AGH nr 11.11.150.005.
Literatura
[1] Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 nr 86 poz. 789).
[2] Kampczyk A.: Pomiar geometrycznych warunków widoczności przejazdu kolejowo- drogowego, Przegląd Komunikacyjny, nr 8, 2017, s. 2-7.
[3] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (Dz.U. 2015 poz. 1744).
[4] Raport NIK dotyczący bezpieczeństwa ruchu na przejściach i przejazdach kolejowo-drogowych (KIN.410.003.00.2016/Nr ewid. 200/2016/P/16/029/KIN), https://www.nik.gov.pl/plik/id,12954,vp,15363.pdf {dostęp 16.06.2017 r.}.
[5] Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie (Dz.U. 1996 nr 33 poz. 144).
[6] Sancewicz S.: Nawierzchnia kolejowa, Wydawca PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Opracowanie Kolejowa Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2010.
[7] Cieślakowski S., Rudzki P.: Analiza i ocena bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych, Autobusy, nr 6, 2016, s. 117-124.
[8] Młyńczak J., Celiński I.: Monitoring zachowania kierowców na przejazdach kolejowych w zakresie transportu towarów niebezpiecznych i wrażliwych, Autobusy, nr 6, 2016, s. 320-327.
[9] Tey Li-Sian, Ferreira L., Wallace A.: Measuring driver responses at railway level crossings, Accident Analysis & Prevention, vol. 43, issue 6, 2011, pp. 2134-2141.
[10] Salmane H., Khoudour L., Ruichek Y., Improving safety of level crossings by detecting hazard situations using video based processing, in Proceedings of the IEEE International Conference on Intelligent Rail Transportation (ICIRT '13), pp. 179-184, IEEE, Beijing, China, September 2013.
[11] Wullems Ch., Hughes P., Nikandros G.: Modelling risk at low-exposure railway level crossings: supporting an argument for low-cost level crossing warning devices with lower levels of safety integrity, Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part F: Journal of Rail and Rapid Transit, vol.227, issue 5, pp. 560-569, 2013.
[12] Sever D.: New approach to determining visibility length on passive protected level railroad crossings, Promet-Traffic&Transportation, vol. 24, no.6, 2012, pp. 479-486
http://www.fpz.unizg.hr/traffic/index.php/PROMTT/article/view/1203/1027 {dostęp 14.08.2017 r.}.
[13] Pravilnik o nivojskih prehodih. Na podlagi desetega odstavka 51. člena Zakona o varnosti v železniškem prometu (Uradni list RS, št. 56/13 – uradno prečiščeno besedilo, 91/13, 82/15 in 84/15) izdaja minister za infrastrukturo. Zasady przejazdów kolejowych. Zgodnie z art. 51 akapit dziesiąty ustawy o bezpieczeństwie transportu kolejowego (Dziennik Urzędowy Republiki Słowenii, nr 56/13 – oficjalny tekst ujednolicony, 91/13, 82/15 i 84/15) Minister Infrastruktury
http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=PRAV11887 {dostęp 05.01.2018 r.}.
[14] Gikas V.: Railway Geodesy: The Benefit of Using a Multi-discipline Approach for the Assessment of Track Alignments During Construction, https://www.fig.net/resources/proceedings/fig_proceedings/cairo/papers/ts_22/ts22_04_gikas.pdf {dostęp 12.08.2017 r.}.
[15] Kampczyk A.: Przykładnica magnetyczno-pomiarowa i jej zastosowanie. Zgłoszenie patentowe: P. 420214.
[16] Kampczyk A.: Pomiar strzałek montażowych toru zwrotnego w rozjeździe, Przegląd Geodezyjny, nr 5, 2017, s. 4-9.
[17] Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych Id-1 (D-1), Warszawa, 2005 z póź. zm. (z uwzględnieniem zmian wprowadzonych uchwałą Nr 1223/2015 Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 22 grudnia 2015 r.).
[18] http://mapa.plk-sa.pl/ {dostęp 30.06.2017 r.}.
Podsumowanie
TYTUŁ:
GEOMETRIA PRZEJAZDU KOLEJOWO-DROGOWEGO KATEGORII D
AUTORZY:
Arkadiusz KAMPCZYK
AFILIACJE AUTORÓW:
AGH Akademia Górniczo-Hutnicza
DODANY PRZEZ:
Artur Szalacha
WYDAWNICTWO:
Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2017.245
SŁOWA KLUCZOWE:
przejazd, trójkąt widzialności, metryka przejazdu, pomiar przejazdu, przejście, przejazd kolejowo-drogowy, przykładnica magnetyczno-pomiarowa, MMS, geometria przejazdu kolejowo-drogowego
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/biis/988
DOI:
10.7862/rb.2017.245
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rb.2017.245
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów