Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2017.113, DOI: 10.7862/rb.2017.113
OCENA PRZYCZYN USZKODZEŃ I METODA NAPRAWY ELEMENTÓW POMOSTU MOSTU KRATOWNICOWEGO
Mariusz HEBDA
DOI: 10.7862/rb.2017.113
Streszczenie
Artykuł dotyczy zagadnień związanych z pracą statyczną poprzecznic w kolejowych mostach stalowych z otwartym pomostem. Przedstawiono problem zwiększonego wytężenia i odkształcenia poprzecznic od sił poziomych, wywołanych zmianą długości pasów dźwigarów głównych i sił hamowania pojazdów. Na przykładzie mostu kolejowego przez rzekę Wartę w Sieradzu omówiono charakterystyczne dla tego zjawiska uszkodzenia elementów jezdni mostu oraz sposób ich naprawy, z zastosowaniem indywidualnie zaprojektowanych łożysk, umożliwiających przegubowo przesuwne oparcie podłużnic na poprzecznicach.
Literatura
[1] Standardy Techniczne. Szczegółowe warunki techniczne dla modernizacji lub budowy linii kolejowych do prędkości Vmax <= 200 km/h (dla taboru konwencjonalnego) / Vmax <= 250 km/h (dla taboru z wychylnym pudłem). Tom III – Kolejowe obiekty inżynieryjne, PKP PLK S.A., CNTK, Warszawa 2009.
[2] Warunki techniczne dla kolejowych obiektów inżynieryjnych Id-2, PKP PLK S.A., Warszawa 2005.
[3] Bień J.: Uszkodzenia i diagnostyka obiektów mostowych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ, Warszawa 2010.
[4] Ryżyński A. i inni: Mosty stalowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1985.
[5] Norma PN-S-10052:1982 Obiekty mostowe. Konstrukcje stalowe. Projektowanie.
Podsumowanie
TYTUŁ:
OCENA PRZYCZYN USZKODZEŃ I METODA NAPRAWY ELEMENTÓW POMOSTU MOSTU KRATOWNICOWEGO
AUTORZY:
Mariusz HEBDA
AFILIACJE AUTORÓW:
Politechnika Krakowska
WYDAWNICTWO:
Budownictwo i Inżynieria Środowiska
2017.113
SŁOWA KLUCZOWE:
most kratownicowy, przesuwne oparcie podłużnic, łożyska stalowe
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/biis/855
DOI:
10.7862/rb.2017.113
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rb.2017.113
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów