Modern Management Review
(dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)
20 (2/2013), DOI: 10.7862/rz.2013.mmr.25
Organizacyjne skutki wdrożenia znormalizowanego systemu zarządzania jakością w małych i średnich przedsiębiorstwach
Dominik Zimon
DOI: 10.7862/rz.2013.mmr.25
Streszczenie
W ostatnich latach implementacja znormalizowanych systemów zarządzania jakością
staje się coraz bardziej popularna równieŜ w małych i średnich organizacjach. Praktyka
wskazuje jednak, Ŝe nie w kaŜdej organizacji systemy zarządzania jakością według normy
ISO 9001:2008 funkcjonują skutecznie i efektywnie. W literaturze przedmiotu pojawiają się
opinie, Ŝe wymagania normy adresowane są przede wszystkim do duŜych przedsiębiorstw
(najlepiej prowadzących działalność produkcyjną). Głównym celem artykułu jest ukazanie
organizacyjnych skutków wdroŜenia wymagań systemu zarządzania jakością według normy
ISO 9001:2008 w małych i średnich organizacjach.
Wybór grupy docelowej podyktowany był znaczącą rolą, jaką odgrywają małe i średnie
organizacje w rozwoju krajowej gospodarki oraz zauwaŜalnym wzrostem wdroŜeń systemu
zarządzania jakością według normy ISO 9001:2008 przez mniejsze przedsiębiorstwa.
Proces badawczy przeprowadzono na przełomie lipca i sierpnia 2011 r., głównym
narzędziem badawczym był kwestionariusz ankietowy. Ankiety przesłano drogą internetową
do przedstawicieli kierownictwa 144 małych i średnich organizacji (wypełnione formularze
otrzymano od ok. 15% przedsiębiorstw). Do ostatecznej analizy zakwalifikowano 20
prawidłowo wypełnionych kwestionariuszy ankietowych.
Na podstawie przeprowadzonych badań wzbogaconych o analizę wyników dostępnych
w literaturze stwierdzono, Ŝe implementacja znormalizowanego systemu zarządzania
jakością według normy ISO 9001:2008 w małych i średnich organizacjach pozytywnie
wpływa na usprawnienie procesu obsługi klienta, współpracę z dostawcami, organizację
pracy oraz przyjęcie klarownych, przejrzystych celów w obszarze jakości.
Literatura
[1] Jedynak P., Ocena znormalizowanych systemów zarządzania jakością w polskich
organizacjach, „Problemy Jakości” 2006/3, s. 6.
[2] Kowalczyk J., Konsultant w dziedzinie zarządzania jakością, CeDeWu, Warszawa
2005, s. 36.
[3] Łunarski J., Zarządzanie jakością. Standardy i zasady, WNT, Warszawa 2008,
s. 256.
[4] Sikora T., Wybrane koncepcje i systemy zarządzania jakością, Wydawnictwo
Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2010, s. 81.
[5] Skotnicka-Zasadzień B., Witala A., Certyfikacja systemu zarządzania jakością
w małych firmach, „Problemy Jakości” 2007/4, s. 44.
[6] Sokołowicz W., Srzednicki A., ISO. System zarządzania jakością oraz inne systemy
oparte na normach, C.H. Beck, Warszawa 2006, s. 106.
[7] Urban W., Dlaczego przedsiębiorstwa stosują system jakości? Wyniki badań,
„Problemy Jakości” 2003/10, s. 46.
[8] Urbaniak M., Uwarunkowania związane z wdraŜaniem systemów jakości przez
przedsiębiorstwa działające w Polsce, „Problemy Zarządzania” 2012/2, s. 41.
[9] Wojtowicz K., Organizacyjne skutki potwierdzenia zgodności systemów zarządzania
jakością z normą ISO 9000, „Problemy Jakości” 2003/10, s. 46.
[10] Zimon D., System zarządzania jakością według normy ISO 9001:2008 a specyfika
małych i średnich organizacji, [w:] Praktyka zarządzania jakością w XXI wieku, red.
T. Sikora, M. Giemza, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie,
Kraków 2012, s. 371.
[11] Zimon D., Trudności małych i średnich przedsiębiorstw na etapie wdraŜania
znormalizowanego systemu zarządzania jakością, „Zarządzanie Jakością” 2011/3.
Podsumowanie
TYTUŁ:
Organizacyjne skutki wdrożenia znormalizowanego systemu zarządzania jakością w małych i średnich przedsiębiorstwach
AUTORZY:
Dominik Zimon
AFILIACJE AUTORÓW:
Katedra Systemów Zarządzania i Logistyki, Politechnika Rzeszowska
WYDAWNICTWO:
Modern Management Review
20 (2/2013)
SŁOWA KLUCZOWE:
ISO 9001, implementacja, system, jakość
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/49
DOI:
10.7862/rz.2013.mmr.25
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2013.mmr.25
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów