Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Modern Management Review (dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)

Modern Management Review
(dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)
26 (2/2019), DOI: 10.7862/rz.2019.mmr.15

AN ANALYSIS OF THE COSTS OF THE INITIAL PUBLIC OFFER ON THE POLISH MARKET AS DETERMINAL OF THEIR OF THEIR BEHAVIOURS

Elżbieta WAŻNA
Submitted by: Paweł Perz

DOI: 10.7862/rz.2019.mmr.15

Abstract

Undertaking the decision to carry out the public offering requires maturity and great knowledge regarding the complex time- and capital-intensive IPO process from the owners.

The main purpose of the deliberations conducted by an author is to define the concept of the initial public offering, the characteristics of the advantages and disadvantages, with particular emphasis on its costs as well as factors determining the success of the initial public offering on the stock market in Poland in the years 2008-2017. The calculations were based on information included in the current reports that – according to the binding law in Poland – the entity introducing  securities to trading on the official stock exchange market is obliged to publish after subscription or sale of shares.

Full text (pdf)

References

Draho, J. (2004). The IPO Decision. Why and How Companies Go Public, Edward Elgar Publishing, Cheltenham, UK-Northampton, USA.

Furmanik, M. (2017). Uwarunkowania sukcesu debiutu giełdowego na przykładzie Korporacji budowlanej Pekabex SA. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia No. 5/(89), part 2.

Karmańska, A. (2009). Wartość ekonomiczna w systemie informacyjnym rachunkowości finansowej. Warszawa: Difin. 

Kwiatkowska, M. (2010). Ubiegłoroczni debiutanci na parkiecie zapłacili za obsługę ofert ponad 90 mln zł. „Dziennik Gazeta Prawna” No 4.

Łukasik, G. (2010). Fundamentalne i rynkowe czynniki ustalania ceny emisyjnej akcji. „Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska – Polonia Sectio H”, vol. XLIV, t. 2.

Golec, M., Wrońska, E. (2014). Wycena kapitału własnego w procesie IPO. Studia Ekonomiczne” No. 198, part 2. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Malinowska, U. (2011). Analiza fundamentalna przedsiębiorstwa [w:] Panfil, M., Szablewski, A., red., Wycena przedsiębiorstwa: od teorii do praktyki. Warszawa: Poltext.

Puławski, M. (2013). Koszt pierwszej oferty publicznej na rynku akcji w Polsce w latach 2008–2012. „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego” No. 768, „Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia” No. 63.

Ritter, J.R. (1987). The costs of going public. “Journal of Financial Economics” Vol. 19, No. 2.

Sieradzki, R. (2016). Niedowartościowanie pierwotnych ofert publicznych na przykładzie akcji notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Rozprawa doktorska. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.

Sukacz, D. (2005). Pierwsze oferty publiczne na rynkach kapitałowych. Warszawa: CeDeWu.

Wawryszuk-Misztal, A. (2015). Bezpośrednie koszty emisji akcji w pierwszej ofercie publicznej na GPW w Warszawie. „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Zarządzanie finansami firm – teoria i praktyka” No. 412.

Wisła, W. (2007). Rynek oferty publicznej jako odzwierciedlenie zmian zachowań spółek kapitałowych [in:] Kopcińska, D., red. nauk., Zachowania rynkowe w teorii i praktyce, Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.

About this Article

TITLE:
AN ANALYSIS OF THE COSTS OF THE INITIAL PUBLIC OFFER ON THE POLISH MARKET AS DETERMINAL OF THEIR OF THEIR BEHAVIOURS

AUTHORS:
Elżbieta WAŻNA

AUTHORS AFFILIATIONS:
PhD, The Institute of Economics and Management, The Bronisław Markiewicz State University of Technology and Economics in Jarosław

SUBMITTED BY:
Paweł Perz

JOURNAL:
Modern Management Review
26 (2/2019)

KEY WORDS AND PHRASES:
first public offer, market, direct cost, indirect cost, stock exchange, share

FULL TEXT:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/393

DOI:
10.7862/rz.2019.mmr.15

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2019.mmr.15

COPYRIGHT:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności