Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Modern Management Review (dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)

Modern Management Review
(dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)
26 (2/2019), DOI: 10.7862/rz.2019.mmr.13

Interpersonal relationships in shaping the manager's competencies in an enterprise - theoretical analysis of the research problem

Agnieszka RZEPKA, Michał Adam LEŚNIEWSKI
Submitted by: Paweł Perz

DOI: 10.7862/rz.2019.mmr.13

Abstract

Interpersonal relationships play a fundamental role in the development of not only the people (employees) but the whole organization. The quality of these relationships affects the broadly understood development potential of employees and organizations. The aim of the study is to conduct a theoretical analysis of the role of interpersonal relations in shaping the manager's competencies in the organization. The following research hypothesis was adopted: (RH 1) interpersonal relationships and managerial competencies form the General Interpersonal Relationships of the Manager's Competence. This study is a review of the literature on the subject. The study has a theoretical and conceptual character.

Full text (pdf)

References

Armstrong, M. (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków: Wolters Kluwer business.

Banaszak, S. (2005). Menedżerowie w strukturze społecznej. Poznań: Wyższa Szkoła Komunikacji i Zarządzania w Poznaniu.

Filipowicz, G. (2004). Zarządzanie kompetencjami zawodowymi. Warszawa: PWE.

Levy-Leboyer, C. (1997). Kierowanie kompetencjami. Bilanse doświadczeń zawodowych. Poltext, Kraków 1997.

Leśniewski, M.A. (2015). Konkurencyjność miękka przedsiębiorstw. Difin, Warszawa 2015.

—— (2016). The role of a manager in shaping behavioural cultural competitive advantage of the enterprises. “Jagiellonian Journal of Management”, t. 2. DOI: 10.4467/2450114XJJM.16.009.5559

—— (2017). Man as creator of behavioural competitiveness of enterprises – conceptual model. “Jagiellonian Journal of Management”, t. 3. DOI: 10.4467/2450114XJJM.17.010.9561.

Listwan, T. Kształtowanie kadry menedżerskiej firmy. Kadry, Wrocław 1997.

Mikuła, B. (2009). Humanizacja w zarządzaniu.Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, nr 801.

Oleksyn, T. Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Rzepka, A. (2017). Inter-organizational relations as a one of sources of competitive advantage of contemporary enterprises in the era of globalization. „Procedia Engineering”, No. 174.

Rzepka, A. (2018). Relacje międzyorganizacyjne i kapitał intelektualny jako czynniki rozwoju mikro i małych przedsiębiorstw. Studium na przykładzie wybranych przedsiębiorstw polskich i gruzińskich. Warszawa: Difin.

Sajkiewicz, A. (2002). Jakość zasobów pracy. Kultura, kompetencje, konkurencyjność. Warszawa: Poltext.

Sidor-Rządkowska, M. (2002). Kształtowanie nowoczesnych ocen pracowniczych. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Whiddett, S., Hollyfirde, S. (2003). Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

About this Article

TITLE:
Interpersonal relationships in shaping the manager's competencies in an enterprise - theoretical analysis of the research problem

AUTHORS:
Agnieszka RZEPKA (1)
Michał Adam LEŚNIEWSKI (2)

AUTHORS AFFILIATIONS:
(1) DSc PhD, Associate Prof., Department of Economics and Economic Management, Faculty of Management, Lublin University of Technology
(2) PhD, Institute of Management, The Faculty of Law, Management and Administration, The Jan Kochanowski University (JKU) in Kielce

SUBMITTED BY:
Paweł Perz

JOURNAL:
Modern Management Review
26 (2/2019)

KEY WORDS AND PHRASES:
managerial competencies, interpersonal relationships, general interpersonal relations of the manager's competence

FULL TEXT:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/391

DOI:
10.7862/rz.2019.mmr.13

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2019.mmr.13

COPYRIGHT:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności