Modern Management Review
(dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)
26 (1/2019), DOI: 10.7862/rz.2019.mmr.8
RESPONSIBILITY AS A DETERMINANT OF THE ACTIVITY OF CONTEMPORARY ENTREPRENEURS
Hanna SOMMER, Grzegorz ZAKRZEWSKI
Submitted by: Paweł Perz
DOI: 10.7862/rz.2019.mmr.8
Abstract
The article shows selected results of empirical research. The state of knowledge on CSR in society among business faculty students in Podkarpacie was presented on its base. The aim of the research was to learn about the attitudes and opinions of young, potential managers (graduating from this field) about their awareness of CSR activities in Poland.
CSR is a current theme which is widely discussed in the area of management. The salience of this concept may be demonstrated by the fact that it is taken into account in the development of business models of modern enterprises.
The first part of the article presents the theoretical foundations for the principles of corporate social responsibility. It addresses the question of the essence of corporate social responsibility. CSR was described as the art of managing modern enterprises, which put a considerable emphasis on this aspect, since they are aware of the role of establishing relationships with stakeholders. Stakeholders are a key concept when it comes to undertaking business activities in the area of corporate social responsibility.
The second part of the study presents the results of the research carried out among final-year students from the Faculty of Management at the Rzeszów University of Technology.
CSR is a challenging path, but it may bring long-lasting benefits. It changes business paradigms, rediscovering and emphasizing the importance of relationships between the organisation and its surroundings. It is a modern model of managing an organization that facilitates its operation on a competitive market and simultaneously increases the company's innovativeness.
The principles of CSR are simple: honesty, reliability, sensitivity, loyalty, righteousness. These values cannot be purchased, it takes years to develop them, and they are becoming a valuable resource in the modern economy.
References
Adamczyk, J. (2009). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Warszawa: PWE.
Bartkowiak G. (2011). Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym. Warszawa: Difin.
Danielak, W. (2012). Kształtowanie kapitału relacyjnego w małym i średnim przedsiębiorstwie. Wrocław: Wyd. UE.
gap.uek.krakow.pl/images/dokumenty_sympozja/odpbiz.pdf (access: 20.01.2018).
Grudzewski, M., Hejduk, I.K., Sankowska A., Wańtuchowicz M. (2009). Zarządzanie zaufaniem w przedsiębiorstwie. Koncepcja, narzędzia, zastosowania. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer Polska.
Hąbek, P. (2010). Społeczna odpowiedzialność a zarządzanie jakością. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
http://odpowiedzialnybiznes.pl/artykuly/zarzadzanie-relacje-z-interesariuszami-jako-jeden-z-elementow-spolecznej-odpowiedzialnosci-biznesu/ (access: 22.01.2018).
http://odpowiedzialnybiznes.pl/hasla-encyklopedii/interesariusze/ (access: 21.01.2018).
Paliwoda-Matiolańska, A. (2014). Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
Rojek-Nowosielska, M. (2006). Kształtowanie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Wrocław: AE.
Rok, B. (2008). Zarządzanie społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstw, „Przegląd techniczny”. Vol. 19.
Rok, B. (2012). Społeczna odpowiedzialność biznesu [in:] Gasparski, W., ed., Biznes, etyka, odpowiedzialność. Warszawa: WN PWN.
Roszkowska, P. (2011). Rewolucja w raportowaniu biznesowym. Interesariusze, konkurencyjność, społeczna odpowiedzialność. Warszawa: Difin.
www.csr.szczecin.pl/baza-wiedzy/czym-jest-csr (access: 20.01.2018).
About this Article
TITLE:
RESPONSIBILITY AS A DETERMINANT OF THE ACTIVITY OF CONTEMPORARY ENTREPRENEURS
AUTHORS:
Hanna SOMMER (1)
Grzegorz ZAKRZEWSKI (2)
AUTHORS AFFILIATIONS:
(1) PhD, Assistant Professor, Rzeszów University of Technology, Faculty of Management, Department of Humanities
(2) PhD, Eng., University of Security in Poznan
SUBMITTED BY:
Paweł Perz
JOURNAL:
Modern Management Review
26 (1/2019)
KEY WORDS AND PHRASES:
CSR, relationship management, company stakeholders, responsibility
FULL TEXT:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/386
DOI:
10.7862/rz.2019.mmr.8
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2019.mmr.8
COPYRIGHT:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów