Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Modern Management Review (dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)

Modern Management Review
(dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)
25 (4/2018), DOI: 10.7862/rz.2018.mmr.60

ANALYSIS OF THE ACTIVITY OF POLISH UNIVERSITIES ON FACEBOOK

Iwona WOJCIECHOWSKA
Submitted by: Paweł Perz

DOI: 10.7862/rz.2018.mmr.60

Abstract

Social media have changed communication for good. Not only private users but also companies and institutions are eager to use them. Today, presence in social media is indispensable, both for private users who communicate and receive information in such a way, and for companies for which it is often the most important communication channel with their clients. Facebook has been the most popular and engaging social networking site in the world for many years. The activity of Polish universities in social media has been studied for only a few years and is a relatively new research area. The main purpose of this article is to present the results of the research on the activities of Polish universities on Facebook. 326 universities (121 public and 205 non-public universities) were qualified for the study and a detailed analysis of the functioning of their fanpages was undertaken. Using the Sotrender tool, necessary data were collected and indicators were calculated in relation to the reach, engagement and content presented by universities on Facebook.

The research showed that universities in Poland see the potential that Facebook offers, but at the same time they do not always use its functions fully. The activity of Polish universities on fanpages is very diverse. There are universities that try to keep up with the emerging trends in communication with the environment, they move perfectly on the most popular social media, but there are also those for whom the activity on Facebook ends with the creation of a fanpage.

Full text (pdf)

References

  1. Buchnowska D., Aktywność najlepszych polskich uczelni wyższych w serwisie społecznościowym Facebook, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, „Ekonomiczne Problemy Usług” 2013, No. 105.
  2. Buchnowska D., Woźniak M., The role and use of social media by universities - ranking of universities in social media, in: M. Kaczmarczyk, D. Rott (ed.), Problemy Konwergencji Mediów v.2, Verbum, Sosnowiec–Praga 2013.
  3. Buchnowska D., Polskie uczelnie wyższe w serwisach społecznościowych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, „Ekonomiczne problemy Usług” 2012, No. 88.
  4. Buchnowska D., Wykorzystanie mediów społecznościowych przez uczelnie wyższe i studentów w świetle badań własnych, „Nauki o Zarządzaniu. Management Sciences” 2013, No. 2(15).
  5. Chwiałkowska A., Polskie publiczne uczelnie akademickie w mediach społecznościowych, „Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych” 2013, No. 4 (10).
  6. Chwiałkowska A., Uczelnie w mediach społecznościowych − oczekiwania adresatów a publikowane treści, „Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych” 2014, No. 13(3).
  7. Hall H., Peszko K., Social media as a relationship marketing tool of modern university, „Marketing i Zarządzanie” 2016, No. 5 (46).
  8. Koszembar-Wiklik M., Media społecznościowe w komunikacji i kreowaniu wizerunku uczelni publicznych, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2016.
  9. Koszembar-Wiklik M., Media społecznościowe w zarządzaniu komunikacją uczelni ze studentami, „Kultura –Media – Teologia” 2015, No. 21.
  10. Kulczycki E., Wykorzystanie mediów społecznościowych przez akademickie uczelnie wyższe w Polsce. Badania w formule otwartego notatnika [in:] E. Kulczycki, M. Wendland (ed.). Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji,  Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, Poznań 2012.
  11. Peszko K., Popularność mediów społecznościowych wśród różnych generacji, „Marketing i Zarządzanie” 2016, No. 4(45).
  12. Tapscott D., Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.
  13. Wojciechowska I., Skala wykorzystania social mediów przez szkoły wyższe w Polsce, „Modern Management Review”, No. 25 (1/2018).

 

 

INTERNET SOURCES

 

  1. Bodzioch K., Pokolenie C. Nowa odsłona pokolenia Y?, accessed on 22.09.2018 at: http://hrstandard.pl/2012/01/04/pokolenie-c-nowa-odslona-pokolenia-y
  2. Dekada Facebooka w Polsce, accessed on 13.10.2018 at: http://brief.pl/dekada-facebooka-w-polsce
  3. Dębski Ł., Aktualny stan social media, accessed on 02.10.2018 at: https://www.slideshare.net/lukaszdebski/aktualny-stan-social-media
  4. Digital in 2018 Global Overview,  accessed on 25.05.2018 at: https://wearesocial.com/blog/2018/01/global-digital-report-2018
  5. Kuchta M., Ilu użytkowników na świecie korzysta z mediów społecznościowych?, accessed on 02.10.2018 at: https://socialpress.pl/2017/02/ilu-uzytkownikow-na-swiecie-korzysta-z-mediow-spolecznosciowych
  6. Kuchta M., Najnowsze dane na temat użytkowników mediów społecznościowych na świecie, accessed on 15.09.2018 at: https://socialpress.pl/2018/07/najnowsze-dane-na-temat-uzytkownikow-mediow-spolecznosciowych-na-swiecie
  7. Kuchta M., Social media w Polsce – kto korzysta z serwisów społecznościowych?, accessed on 31.08.2018 at: https://socialpress.pl/2018/06/social-media-w-polsce-kto-korzysta-z-serwisow-spolecznosciowych
  8. Kulczycki E., Raport: Uczelnie wyższe w mediach społecznościowych, Warsztat badacza komunikacji, accessed on 30.10.2017 at: http://ekulczycki.pl/teoria_komunikacji/social_media
  9. Kulczycki E., Uczelnie wyższe na Twitterze. Raport 2014, Warsztat badacza komunikacji, accessed on 30.10.2017 at: http://dx.doi.org/10.6084/m9.figshare.899816
  10. Most famous social network sites worldwide as of July 2018, ranked by number of active users (in millions), accessed on 31.08.2018 at: https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users
  11. Raport Internet 2017/2018: Social Media, accessed on 15.09.2018 at: https://iab.org.pl/aktualnosci/raport-social-media
  12. Raporty Sotrender Trends, accessed on 02.10.2018 at: https://www.sotrender.com/resources/pl/reports
  13. The global social media landscape, accessed on 18.07.2018 at: https://www.globalwebindex.com/reports/global-social-media
  14. Uczelnie w social media – badanie 2014, accessed on 24.09.2017 at: https://socjomania.pl/uczelnie-w-social-media-badanie-2014
  15. Fanpage Trends listopad 2016 r. report, accessed on 18.04.2017 at: https://www.sotrender.com/blog/pl/2016/12/fanpage-trends-listopad-2016
  16. Cooper J., How International Students Use Social Media to Choose a UK University, accessed on 10.10.2018 at: https://www.timeshighereducation.com/student/blogs/how-international-students-use-social-media-choose-uk-university
  17. Weindling W., Why More Colleges Are Using Social Media to Recruit Students, accessed on 10.10.2018 at: https://www.higheredjobs.com/Articles/articleDisplay.cfm?ID=1393

About this Article

TITLE:
ANALYSIS OF THE ACTIVITY OF POLISH UNIVERSITIES ON FACEBOOK

AUTHORS:
Iwona WOJCIECHOWSKA

AUTHORS AFFILIATIONS:
Faculty of Management, Marketing Department, Rzeszow University of Technology

SUBMITTED BY:
Paweł Perz

JOURNAL:
Modern Management Review
25 (4/2018)

KEY WORDS AND PHRASES:
social media, universities in social media, communication in social media, universities, Facebook

FULL TEXT:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/378

DOI:
10.7862/rz.2018.mmr.60

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2018.mmr.60

COPYRIGHT:
Publishing House of Rzeszow University of Technology Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszow

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu: