Modern Management Review
(dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)
24 (4/2017), DOI: 10.7862/rz.2017.mmr.43
WYWIERANIE WPŁYWU SPOŁECZNEGO NA PRZYKŁADZIE REKLAMY W ŚWIETLE BADAŃ
Kazimierz NAGODY-MROZOWICZ, Piotr HALEMBA, Katarzyna GRALA
Dodany przez: Paweł Perz
DOI: 10.7862/rz.2017.mmr.43
Streszczenie
Branża turystyczna jest gałęzią gospodarki, w której kontakt z klientem stanowi sine qua non prosperity przedsiębiorstwa. Nie jest niczym odkrywczym, że znaczący wpływ na pozycję rynkową organizacji posiadają prowadzone przez nią działania marketingowe[1], których efektywność uwarunkowana jest doborem i zastosowaniem technik wywierania wpływu społecznego, perswazji, co uczyniono przedmiotem analizy operacyjnych działań reklamowych przedsiębiorstw turystycznych, w tym przypadku biur podróży[2].Problem główny badań można sformułować w postaci pytania: Jakie mechanizmy wpływu społecznego stosowane są w treści przekazu reklamowego organizacji rynkowych?.Siła oddziaływania perswazji [również preswazji] jest w chwili obecnej bezdyskusyjna, zaś przedmiotem polemiki o skali tego oddziaływania stają się badania konkretnych działań organizacji, w niniejszym przypadku przedsiębiorstw turystycznych. Turystyka jest obecnie istotnym składnikiem konsumpcji, a wraz ze wzrostem stopy życiowej społeczeństwa, staje się przedmiotem zainteresowania przedsiębiorstw, ich działań reklamowych i promocyjnych oraz opracowywanych i stosowanych strategii rozwojowych.Opanowanie sfery procesów poznawczych, przyzwyczajeń człowieka i jego zachowań, staje się celem programowania działań operacyjnych oraz opracowywania strategii reklamowej przedsiębiorstw rynkowych, w tym także biur podróży.Celem niniejszej pracy jest ukazanie mechanizmów perswazyjnych, które stosowane są do wspomagania decyzji konsumenckich dotyczących usług turystycznych.
[1] Realne działania tego rodzaju opisano np. w książce K. Mrozowicz i W. Ziaja, Strategia marki
sieciowego przedsiębiorstwa hotelowego, Katowice 2012.
[2] W artykule wykorzystano wyniki badań pod kierunkiem autorów, które w całości znajdują się
w pracy: K. Grala, Mechanizmy wywierania wpływu społecznego stosowane przez biura podróży
w marketingu mix, praca licencjacka napisana pod kierunkiem Kazimierza Nagody-Mrozowicza,
AWF w Katowicach, Katowice 2017.
Literatura
- Armstrong G., Kotler P., Marketing. Wprowadzenie, Wyd. ”Nieoczywiste”, Warszawa 2016.
- Cialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka, GWP, Sopot 2016.
- Doliński D., Techniki wpływu społecznego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2008.
- Dussel M., Marketing w praktyce, Wydawnictwo BC.Edu, Warszawa 2009.
- Grabarski L., Marketing Koncepcja skutecznych działań, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011.
- Grala K., Mechanizmy wywierania wpływu społecznego stosowane przez biura podróży
w marketingu mix., praca licencjacka napisana pod kierunkiem Kazimierza Nagody-
-Mrozowicza, Akademia Wychowania Fizycznego w Katowicach, Katowice 2017. - Holloway C.J., Robinson C., Marketing w turystyce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1997.
- Jachnis A., Terelak J.F., Psychologia konsumenta i reklamy, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 1998.
- Kenrick D.T., Neuberg S.L., Cialidini R.B., Psychologia społeczna, GWP, Gdańsk 2002.
- Kienzler I., Leksykon marketingu, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2008.
- Kotler P., Armstrong G., Saunders J., Wong V., Marketing podręcznik europejski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002.
- Michalska-Dudek I., Przeorek-Smyka R., Marketing biur podróży, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010.
- Mrozowicz K., Ziaja W., Strategia marki sieciowego przedsiębiorstwa hotelowego, Wydawnictwo Naukowe AWF w Katowicach, Katowice 2012
- Pieter J., Przedmiot i metoda psychologii, Zakład Naukowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków 1957.
- Pieter J., Ogólna metodologia pracy naukowej, Wydawnictwo PAN, Wrocław–War-
szawa–Kraków 1967. - Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2001.
- Simon H., Zarządzanie cenami, PWN, Warszawa 1996.
- Sprzedająca Strona, Psychologia ceny, czyli 10 technik zwiększających sprzedaż, 2016, http://www.sprzedajacastrona.pl/artykuly/item/27-psychologia-ceny-czyli-10-technik-zwiekszajacych-sprzedaz.html (dostęp: 03.06.2017 r.).
- Tokarz M., Argumentacja. Perswazja. Manipulacja, GWP, Gdańsk 2006.
- Waniowski P., Sobotkiewicz D., Daszkiewicz M., Marketing, teoria i przykłady, Placet, Warszawa 2010.
- Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2002.
- Zwoliński A., Słowo w relacjach społecznych, Wydaw. WAM, Kraków 2003.
Podsumowanie
TYTUŁ:
WYWIERANIE WPŁYWU SPOŁECZNEGO NA PRZYKŁADZIE REKLAMY W ŚWIETLE BADAŃ
AUTORZY:
Kazimierz NAGODY-MROZOWICZ (1)
Piotr HALEMBA (2)
Katarzyna GRALA (3)
AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Akademia Wojsk Lądowych im. gen. Tadeusza Kościuszki we Wrocławiu
(2) Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki, ul. Mikołowska 72A, 40-001 Katowice
(3) Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki, ul. Mikołowska 72A, 40-001 Katowice
DODANY PRZEZ:
Paweł Perz
WYDAWNICTWO:
Modern Management Review
24 (4/2017)
SŁOWA KLUCZOWE:
marketing, mechanizmy wpływu społecznego, reklama
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/312
DOI:
10.7862/rz.2017.mmr.43
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2017.mmr.43
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów