Modern Management Review
(dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)
19 (3/2012), DOI: 10.7862/rz.2012.zim.8
Dzielenie się wiedzą i ochrona wiedzy w przedsiębiorstwie
Celina Sołek
DOI: 10.7862/rz.2012.zim.8
Streszczenie
Celem artykułu jest pokazanie, w jaki sposób pogodzić dwie sprzeczności: proces dzielenia się wiedzą i system wiedzy chronionej w przedsiębiorstwie. Dzielenie się wiedzą między pracownikami świadczy o skuteczności działania firmy, z kolei wiedza chroniona stanowi o jej przewadze konkurencyjnej.
Literatura
- Bagshaw M., Why knowledge management is here to stay, „Industrial & Commercial Training”, 32/5, (2000).
- Bartkowiak R., Historia myśli ekonomicznej, PWE, Warszawa 2008.
- Bartol K., Srivastava A., Encouraging knowledge sharing: the role of organizational reward systems, „Journal of Leadership and Organization Studies” 9/1 (2002), s. 64–76.
- Davenport T., Prusak L., Working Knowledge. How organizations manage what they know, HBS Press Boston, Massachusetts, 1998.
- Forbes, Knowledge management: the era of shared ideas, „Forbes” 160/6 (1997).
- Kalinowski J., Strojny M., Jak skutecznie zarządzać wiedzą w XXI wieku, II Kongres Zarządzania Wiedzą, Warszawa 17 marca 2009.
- Kotarba W., Zarządzanie wiedzą chronioną w przedsiębiorstwie, Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle, „ORGMASZ”, Warszawa 2001.
- Kozień E., Zarządzanie wiedzą na przykładzie międzynarodowej organizacji, [w:] A. Glińska-Neweś (red.), Zarządzanie organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy. Zasobowe podstawy funkcjonowania i rozwoju organizacji, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Dom Organizatora, Toruń 2008.
- Koźmiński K. (red.), Zarządzanie wiedzą, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
- McDermott R., O’Dell C., Overcoming Cultural Barriers to Sharing Knowledge, „Journal of Knowledge Management” 2001/5.
- McMurray A., Transferring knowledge between supervisors and managerial peer groups: falling at trust hurdle’, artykuł prezentowany na III Europejskim Kongresie: Wiedza organizacyjna, Uczenie sie i potencjał, Ateny 2002.
- Nonaka I. ,Takeuchi H., Kreowanie wiedzy w organizacji. Jak spółki japońskie dynamizują procesy innowacyjne, Poltext, Warszawa 2000.
- Petrash G., Dow’s journey to a knowledge value management culture, „European Management Journal” 14/4 (1996), s. 365–373.
- Powichrowska B. (red.), Organizacja oparta na wiedzy, WSE, Białystok 2011.
- Petrides L., Nodine T., KM in Education: Defining the Landscape, Institute for the Study of Knowledge Management in Education, Half Moon Bay, Canada 2003.
- Theil S., Jak to robią Niemcy, „Świat Nauki” 255/11 (2012).
- Zsolnai L., Junghagen S., Tencati A., Redefining the roles and duties of management, „Journal of Global Responsibility” 3/1 (2012).
Podsumowanie
TYTUŁ:
Dzielenie się wiedzą i ochrona wiedzy w przedsiębiorstwie
AUTORZY:
Celina Sołek
AFILIACJE AUTORÓW:
Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem, Kolegium Zarządzania i Finansów, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
WYDAWNICTWO:
Modern Management Review
19 (3/2012)
SŁOWA KLUCZOWE:
wiedza
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/30
DOI:
10.7862/rz.2012.zim.8
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2012.zim.8
PRAWA AUTORSKIE:
Politechnika Rzeszowska