Modern Management Review
(dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)
24 (3/2017), DOI: 10.7862/rz.2017.mmr.25
OCENA KORZYŚCI ORGANIZACYJNO-ZARZĄDCZYCH W TRANSPORCIE LOTNICZYM W WYNIKU ZASTOSOWANIA ANALIZ BENCHMARKINGOWYCH
Beata GIERCZAK-KORZENIOWSKA
Dodany przez: Paweł Perz
DOI: 10.7862/rz.2017.mmr.25
Streszczenie
W artykule omówiono kwestię korzyści organizacyjno-zarządczych, jakie są wynikiem wdrożenia benchmarkingu w linii lotniczej. Aspekt ten ma istotne znaczenie z dwóch powodów. Po pierwsze, w warunkach rosnącej konkurencji benchmarking stał się bardzo popularny jako metoda wspomagająca tworzenie i podtrzymywanie przewagi konkuren-
cyjnej, stąd weryfikacja korzyści będących efektem jego wprowadzenia ma znaczenie uwierzytelniające. Po drugie, badania odnoszą się do branży lotniczej, w której szanse na pozyskanie lub porównanie danych są bardzo małe, a ewentualnie uzyskane informacje lub wyniki – oryginalne. Warto też nadmienić, że częste i regularne analizy porównawcze pomagają tworzyć konkretne i mierzalne plany krótkoterminowe, które mogą wspierać krok po kroku poprawę wyników. Usprawniają także proces zarządzania poprzez stałe moni-torowanie zmian w branży. Benchmarking promuje przede wszystkim „kulturę uczenia się”, tak istotną w perspektywie rozwoju przedsiębiorstwa i efektywnego funkcjonowania. Badania, mające charakter jakościowy, ograniczono do tych pracowników PLL LOT, którzy w zakresie swoich obowiązków realizują zadania określające ofertę i jakość usługi przewozowej jako podstawowej dla tego typu przedsiębiorstw. Większość z badanych potwierdziła pozytywny wpływ metody na jakość usługi przewozowej, natomiast bardziej szczegółowa analiza korzyści uwydatniła te aspekty i obszary przedsiębiorstwa, które są kluczowe nie tylko dla klienta (np. wzrost zadowolenia klientów, poprawa jakości usług) ale i dla efektywnego funkcjonowania linii lotniczej.
Literatura
- Attiany M.S., Competitive Advantage Through Benchmarking: Field Study of Industrial Companies Listed in Amman Stock Exchange, „Journal of Business Studies Quarterly” 2014, Vol. 5, No. 4.
- Babović J., Raičević V., Carić M., Benchmarking as a function of competitiveness and efficiency in business, „Economics of Agriculture” 2012, No. 1, pp. 115–127.
- Bhutta K.S., Huq F., Benchmarking – Best Practices: an Integrated Approach,
”Benchmarking: an International Journal” 1999, Vol. 6, No. 3, pp. 254 –268. - Bolesta-Kukułka K., Jak patrzeć na świat organizacji, PWN, Warszawa 1993, s. 189.
- De Arantes R., Eller G., Moreira M., The main cost-related factors in airlines management,”Journal of Transport Literature” 2014, Vol. 8, No. 1, pp. 8–23.
- Drucker P., Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWN, Warszawa 1992.
- Drucker P., Zarządzanie w czasach burzliwych, Wyd. AE w Krakowie, Kraków 1995.
- Garrod P., Kinnell M., Performance Measurement, Benchmarking and the UK Library and Information Services Sector, „Libri” 2009, Copenhagen, Vol. 46, pp. 141–149.
- Harris P., Mongiello M., Developing a Benchmarking Methodology for the Hotel Industry, 2006.
- International Airline Benchmarking Study - Summary of Findings, “Ethos Consultancy” 2010, January 31.
- Kaufmann A., Tödtling F., How Effective is Innovation Support for SMEs? An Analysis of the Region of Upper Austria, „Technovation” 2002, No. 22, http://dx.doi.org/ 10.1016/S0166-4972(00)00081-X.
- Kazançoğlu Y., Kazançoğlu I., Benchmarking service quality performance of airlines in Turkey, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Iibf Dergisi 2013, Nisan 8(1), pp. 59–91.
- Kisperska-Moroń D., Benchmarking jako narzędzie zarządzania logistycznego, Wyd. AE Katowice, Katowice 2000.
- Marciszewska E., Jakość w procesie kształtowania przewag konkurencyjnych na rynku lotniczym [w:] Transport morski i lotniczy w obsłudze ruchu pasażerskiego. Implikacje dla regionów, red. A. Panasiuk, M. Pluciński. Wyd. Nauk. US, Szczecin 2008.
- Marković L., Dutina V., Kovačević M., Application of benchmarking method in the construction companies, „Facta Universitatis Series: Architecture and Civil Engineering” 2011, Vol. 9, No. 2, pp. 301–314, doi: 10.2298/fuace1102301m.
- Meybodi M.Z., Strategic manufacturing benchmarking, „The TQM Magazine” 2005, Vol. 17, No. 3, pp. 249–258.
- Prasnikar J., Debeljak Z., Ahcan A., Benchmarking as a tool of strategic management, „Total Quality Management & Business Excellence” 2005, Vol. 16, No. 2, pp. 257–275.
- Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K. (red.), Transport. Problemy transportu w roz-
szerzonej UE, PWN, Warszawa 2009. - Shahin A., Zairi M., Strategic Management, Benchmarking and The Balanced Score Card (BSC): An Integrated Methodology, “International Management Journal” 2006,
Vol. 2, Issue 2. - Sherman H., It All Depends, A Pragmatic Approach to Organization, Montgomery 1966.
- Sherman H.D., Zhu J., Benchmarking to Seek Lower-Cost High-Quality Service with Data Envelopment Analysis: Evidence from a U.S. bank application, 2006, January.
- Stoner J., Freeman E.R., Gilbert R.D., Kierowanie, PWE, Warszawa 2001.
- Wincewicz-Bosy M., Miejsce logistyki i łańcucha dostaw w zarządzaniu przedsiębiorstwem, ZN WSB we Wrocławiu 2013, nr 1(33), s. 178.
- Yin R.K., Case Study Research: Design and Methods. Beverly Hills 1984, Calif: Sage Publications.
- Zainal Z., Case study as a research method, „Jurnal Kemanusiaan” 2007, bil. 9, Jun.
Podsumowanie
TYTUŁ:
OCENA KORZYŚCI ORGANIZACYJNO-ZARZĄDCZYCH W TRANSPORCIE LOTNICZYM W WYNIKU ZASTOSOWANIA ANALIZ BENCHMARKINGOWYCH
AUTORZY:
Beata GIERCZAK-KORZENIOWSKA
AFILIACJE AUTORÓW:
Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Wychowania Fizycznego
DODANY PRZEZ:
Paweł Perz
WYDAWNICTWO:
Modern Management Review
24 (3/2017)
SŁOWA KLUCZOWE:
zarządzanie, benchmarking, organizacja, linia lotnicza, transport
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/294
DOI:
10.7862/rz.2017.mmr.25
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2017.mmr.25
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów