Modern Management Review
(dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)
24 (2/2017), DOI: 10.7862/rz.2017.mmr.22
RENTOWNOŚĆ INWESTYCJI W KAPITAŁ LUDZKI – PARADOKS SZKOLENIA JAKO BENEFITU
Dariusz TERENDIJ
Dodany przez: Paweł Perz
DOI: 10.7862/rz.2017.mmr.22
Streszczenie
Wykorzystując doktrynę paradoksu w kontekście inwestowania w kapitał ludzki, autor dowodzi, że ogólnie przyjęte twierdzenia logiczne w tym obszarze mogą prowadzić do zaskakujących lub sprzecznych wniosków. Zgodnie z filozofią paradoksu, sprzeczność ta może być wynikiem błędów w sformułowaniu twierdzenia lub przyjęcia błędnych założeń, ale może też być sprzecznością pozorną.
Podobnie w kwestii korelacji inwestycji w kapitał ludzki z istotą benefitu, jako elementu wzmocnienia. W kontekście uznania kosztów rozwoju kapitału ludzkiego jako inwestycji, definiowanie projektów szkoleniowych jako benefitów nabiera zdecydowanie pejoratywnego znaczenia.
A zatem, w świetle takiego podejścia mamy do czynienia ze swoistym paradoksem. Rodzi się mianowicie sytuacja uznawana w obszarze zarządzania za pozornie niemożliwą, w której to z punktu widzenia pragmatyki współistnieją dwa wykluczające się fakty, to jest szkolenie jako benefit i jednocześnie jako nie-benefit.
W oparciu o wyniki prowadzonych w latach 2012–2016 badań empirycznych autor wskazuje na istotne i aktualne problemy efektywności, skuteczności implementacji i rentowności realizowanych projektów szkoleniowych. Badania prowadzono w trzech obszarach polityki szkoleniowej, to jest standardu realizacji, partnerstwa oraz oceny efektywności i skuteczności. Analizy czterech edycji badania, w których udział wzięło kilkaset organizacji, wskazują na reprezentatywne benchmarki, umożliwiające porównanie i śledzenie zmian zachodzących
w czasie.
Prowadzona w artykule dyskusja i liczne rozważania pozwalają nie tylko na dokonanie oceny procesów stosowanych w praktyce rynkowej, ale również na postawienie śmiałych tez, niekiedy stojących w sprzeczności z powszechnie przyjętą orientacją w tym zakresie. A zasygnalizowane problemy mogą i powinny stanowić inspirację do kolejnych badań i analiz naukowych.
Literatura
- Bendell T., Boulter L., Benchmarking. Jak uzyskać przewagę konkurencyjną, Profesjonalna Szkoła Biznesu, Kraków 2000.
- Benefit (świadczenie), https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Benefit_(%C5%9Bwiad-czenie)&oldid=44364842.
- Bramley P., Ocena efektywności szkoleń, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2001.
- Burkett H., ROI on a Shoestring. Strategies for a Resource-Constrained Environments. Measuring More with Less (Part 1), „Industrial and Commercial Training” 37/1 (2005).
- Grugulis I., Skills, Training and Human Resource Development. A Critical Text, Palgrave Macmillan, New York 2007.
- Jabłoński A., Jabłoński M. (red.), Strategiczny wymiar modeli biznesu w zarządzaniu wartością przedsiębiorstw – kierunki rozwoju, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza 2014.
- Kirkpatrick D.L., L'Allier J.J., Evaluation as a Strategic Tool, „Chief Learning Officer” 5 (2004).
- Kirkpatrick D.L., Ocena efektywności szkoleń, Studio Emka, Warszawa 2001.
- Know-how – 2C Consulting: Model Training & Development Integrity, http:// www.2cconsulting.pl/component/jce/?view=popup&tmpl=component&img=images/model_tdi_plansza.png&title=Model_TDI&width=900&height=450.
- Konieczny O., Schmidtke R. (red.), Inwestycja w kadry. Perspektywa instytucji szkole-niowych, WYG International, Katowice 2007.
- Kopijer P., Kompendium zarządzania szkoleniami. Praktyczny przewodnik po inwestycjach w rentowność kapitału kompetencyjnego, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warsza-wie, 2011.
- Materiały z konferencji ,,Quo Vadis Szkolenia”, PSTD (Warszawa 27.01.2016 r.).
- Mayo A., Kształtowanie strategii szkoleń i rozwoju pracowników, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
- Miceli M.P., Mulvey P.W., Consequences of Satisfaction with Pay Systems: Two Field Studies, ,,Industrial Relations” 39/1 (2000).
- Ogólnopolskie Badanie Benchmarków Efektywności Polityki Szkoleniowej. Zbiór dobrych praktyk doskonalenia systemu szkoleniowego, PSTD, Warszawa 2012.
- Phillips J.J., Return on Investment in Training and Performance Improvement Programs, Routledge, New York 2011.
- Phillips J.J., Stone R.D., Phillips P.P., The Human Resources Scorecard. Measuring the Return on In-vestment, Butterworth-Heinemann, Boston 2001.
- Pont T., Developing Effective Training Skills, CIPD, London 2003.
- Rae L., Planning and Designing Training Programmes, Gower, Aldershot 1997.
- Rae L., Using Evaluation in Training and Development, Kogan Page, London 1999.
- Raport rynkowy. Badanie Benchmarków Efektywności Polityki Szkoleniowej, III edycja
2014 r., PSTD, Warszawa 2015. - Raport rynkowy. Badanie Benchmarków Efektywności Polityki Szkoleniowej, IV edycja
2015 r., PSTD, Warszawa 2016. - Rothwell W.J., Hohne C.K., King S.B., Human Performance Improvement. Building Practitioner Competence, Elsevier, New York 2007.
- Sloman M., Nowe zjawiska w świecie szkoleń, Wolters Kluwer business, Warszawa 2010.
- Szkolenie i rozwój pracowników, red. A. Ludwiczyński, Polska Fundacja Promocji Kadr, Warszawa 1999.
- Szmidt C. (red.), Aktualne wyzwania zarządzania i ekonomii, Poltext, Warszawa 2013.
- Terendij D., Partnerstwo biznesowe HRD w świetle zmieniających się oczekiwań zarządów – kontekst wyników badania TDI, Benchmarków Efektywności Szkoleń, PSTD, Seminarium Regionalne – HRD Innovations EXPO 2015, Wyższa Szkoła Bankowa (Wrocław 12.05.
2015 r.), Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu (Poznań 17.06.2015 r.). - Ulrich D., Brockbank W., The HR Value Proposition, Harvard Business, Boston 2005.
Podsumowanie
TYTUŁ:
RENTOWNOŚĆ INWESTYCJI W KAPITAŁ LUDZKI – PARADOKS SZKOLENIA JAKO BENEFITU
AUTORZY:
Dariusz TERENDIJ
AFILIACJE AUTORÓW:
doktorant Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie w zakresie nauk o zarządzaniu w Katedrze Zarządzania Zasobami Ludzkimi, prezes Polish Society for Training & Development, konsultant SEB/SEA (Standard of Education in Business and Administration)
DODANY PRZEZ:
Paweł Perz
WYDAWNICTWO:
Modern Management Review
24 (2/2017)
SŁOWA KLUCZOWE:
efektywność biznesowa projektów szkoleniowych, standardy rozwoju zasobów ludzkich, ewaluacja procesów szkoleniowych, rentowność inwestycji w kapitał ludzki, benchmarki efektywności polityki szkoleniowej
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/291
DOI:
10.7862/rz.2017.mmr.22
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2017.mmr.22
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów