Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Modern Management Review (dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)

Modern Management Review
(dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)
23 (4/2016), DOI: 10.7862/rz.2016.mmr.56

ENTERPRISE ENVIRONMENT ANALYSIS – METHODS IN USE AND DEVELOPMENT TRENDS

Łukasz SZYDEŁKO, Jolanta RUBIK
Submitted by: Paweł Perz

DOI: 10.7862/rz.2016.mmr.56

Abstract

The purpose of the article is to describe the methods of analysis of enterprise environment and to determine future trends in analysis development. The environment analysis is presented in detail along with the major analytical methods in use. The focus is on the macro environment (economic, political and legal, social and cultural, technological, international factors) and the competitive environment (which is the source of data that enable to determine the opportunities and threats for enterprises in a given sector). The article contains a synthetic presentation of selected methods of analysis of the close and distant environment. In this aspect, it contains a description of non-scenario methods (trend extrapolation, strategic gap analysis, expert opinions – Delphi method) and scenario-based methods (scenarios of possible events, simulation scenarios, environment condition scenarios, environmental processes scenarios), Porter's five forces analysis, sector economic profile, score evaluation of sector attractiveness, strategic groups mapping, clusters analysis, experience curve analysis and sector globalisation capability analysis. Additionally, goals for improvement of enterprise environment analysis methods are set. Particular emphasis in this regard is put on the aspects related with enterprise environment scanning, integration of existing methods (integration at the level of macro environment and competitive environment analysis methods), introduction of new methods and integration of enterprise environment analysis with management instruments, such as strategic management accounting focused on enterprise environment. The purpose of the article determined the selection of research methods. The following methods have been used: critical review of Polish and international literature, deductive reasoning and analysis.

Full text (pdf)

References

  1. Abell  D.F., 2000, Dualizm w zarządzaniu. Dziś i jutro firmy [Managing with dual strategies: Mastering the present, preempting the future], Poltext, Warszawa.
  2. Berliński L., Penc-Pietrzak I., 2004, Inżynieria projektowania strategii przedsiębiorstwa. Konstrukcja i technologia, Difin, Warszawa.
  3. Choo Ch. W., 1999, The Art of Scanning the Environment, „Bulletin of the American Society for Information Science”.
  4. Gierszewska G., Romanowska M., 2002, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa.
  5. Joseph A.T., 1999, Formulation on Manufacturing Strategy, “The International Journal of Advanced Manufacturing Technology”, Vol. 15.
  6. Khan A.U., Alam N.M., Alam S., 2015, A critical analysis of internal and external environment of Apple Inc., International Journal of Economics, Commerce and Management, Vol. III, Issue 6.
  7. Kozarowicz H., 2003, Czynnik czasu w analizie strategicznej, [in:] Zarządzanie strategiczne. Koncepcje – metody, edited by R. Krupski, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
  8. Krupski R., 2003, Analiza otoczenia, [in:] Zarządzanie strategiczne. Koncepcje – metody, edited by R. Krupski, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
  9. Olszewska B., 2000, Analiza strategiczna otoczenia, [in:] Zarządzanie strategiczne, edited by S. Kiełczewski, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
  10. Porter M. E., 2000, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów [Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors], PWE, Warszawa.
  11. Strategor,1999, Zarządzanie firmą. Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, PWN, Warszawa.
  12. Ward P.T., Duray R., 2000, Manufacturing strategy in context: environment, competitive strategy and manufacturing strategy, “Journal of Operations Management”, Vol. 18.
  13. Wierzbiński M., 2016, Rachunkowość zarządcza w identyfikacji szans i zagrożeń w otoczeniu zewnętrznym dla modelu biznesowego przedsiębiorstwa, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 424.

About this Article

TITLE:
ENTERPRISE ENVIRONMENT ANALYSIS – METHODS IN USE AND DEVELOPMENT TRENDS

AUTHORS:
Łukasz SZYDEŁKO (1)
Jolanta RUBIK (2)

AUTHORS AFFILIATIONS:
(1) PhD, Zakład Finansów, Bankowości i Rachunkowości, Wydział Zarządzania, Politechnika Rzeszowska
(2) PhD, Instytut Finansów, Bankowości i Rachunkowości, Wydział Zarządzania, Politechnika Częstochowska

SUBMITTED BY:
Paweł Perz

JOURNAL:
Modern Management Review
23 (4/2016)

KEY WORDS AND PHRASES:
analysis of distant and competitive environment, enterprise environment scanning, strategic management accounting focused on enterprise environment

FULL TEXT:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/269

DOI:
10.7862/rz.2016.mmr.56

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2016.mmr.56

COPYRIGHT:
Publishing House of Rzeszow University of Technology Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszow

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu: