Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Modern Management Review (dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)

Modern Management Review
(dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)
23 (4/2016), DOI: 10.7862/rz.2016.mmr.42

HISTORY OF ETHICAL THOUGHT IN THE CONTEXT OF ETHICS MANAGEMENT

Anna DELEKTA, Justyna STECKO
Submitted by: Paweł Perz

DOI: 10.7862/rz.2016.mmr.42

Abstract

The issue of ethical behavior in management has a very long tradition, but it was not ever separated, it was usually a part of the problems of social ethics and an analysis of the issue of the right and justice. Ethics with its reliable and comprehensive opinions about the good and evil provides moral support to a man. According to Aristotle, it had a practical dimension, apart from politics and economics. The relationship between ethics and management was already present in the works of ancient thinkers and an analysis of issues of ethics in management started from them. Since the beginning of human history certain rules and laws influencing the behavior of people associated with the production and exchange of goods were introduced. Increasingly one wondered not only what and in what quantities should be produced, but also how to share any profits from this activity among all involved in the production and sales. Already in ancient times a correlation between economic activity and the development of civilization was noticed. At the same time, with the flourishing of trade, the need to establish and govern according to ethical principles emerged[1]. The aim of the article is to present the historical aspects of ethics management. The article, on the one hand evokes direct references to ethics management which was present in social thought over the centuries, and on the other one it shows a selection of the position of individual thinkers in the context of the above ideas. Due to limited space this review is not exhaustive, but it summarizes some background on the development of the concept of ethics in the management of social thought.

 

[1] K. Kietliński, V.M. Reyes, T. Oleksyn, Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005, p. 69.

Full text (pdf)

References

  1. Arystoteles, Polityka, Warszawa, 2003
  2. Bourke V.J., Historia Etyki, Wydawnictwo Krupski i S-ka.
  3. Copleston F., Historia Filozofii, Warszawa 2004.
  4. George R.T., A History of business ethics, see in: http://www.scu.edu/ethics/practicing/focusareas/business/conference/presentations/business-ethics-history.html, [access on: 14.08.2016]
  5. Kietliński K., V.M. Reyes, T. Oleksyn, Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005
  6. Locke J., tłum B. Gawęcki, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, Kraków 1955.
  7. Locke J., tłum. Z. Rau, Dwa traktaty o rządzie, Warszawa 1992.
  8. MacIntyre A., Krótka historia etyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  9. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Wydanie piąte, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań 2000.
  10. Platon, Państwo, Wydawnictwo Antyk, Kęty 2003
  11. Św. Augustyn, O życiu szczęśliwym, tłum. A. Świderkówna, Dialogi filozoficzne, Kraków 1999.
  12. Św. Tomasz, Summa theologiae, tłum. P. Bełch, London 1960.
  13. Wogoman J.P., Christian Ethics A Historical Introduction, Westminster, Louisville 1993

About this Article

TITLE:
HISTORY OF ETHICAL THOUGHT IN THE CONTEXT OF ETHICS MANAGEMENT

AUTHORS:
Anna DELEKTA (1)
Justyna STECKO (2)

AUTHORS AFFILIATIONS:
(1) Department of Tourism and Regional Studies, Institute of Geography, Pedagogical University of Cracow, Poland – Cracow
(2) Politechnika Rzeszowska, Wydział Zarządzania

SUBMITTED BY:
Paweł Perz

JOURNAL:
Modern Management Review
23 (4/2016)

KEY WORDS AND PHRASES:
ethics, axiology, morality, history, management

FULL TEXT:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/255

DOI:
10.7862/rz.2016.mmr.42

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2016.mmr.42

COPYRIGHT:
Publishing House of Rzeszow University of Technology Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszow

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności