Modern Management Review
(dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)
23 (2/2016), DOI: 10.7862/rz.2016.mmr.19
RAPORTY CSR A EMPLOYER BRANDING
Jolanta RUBIK, Łukasz SZYDEŁKO
Dodany przez: Paweł Perz
DOI: 10.7862/rz.2016.mmr.19
Streszczenie
Celem artykułu jest wskazanie znaczenia raportowania niefinansowego jako istotnej przesłanki dla budowania strategii marki pracodawcy. Zarządzanie przedsiębiorstwem to nastawienie na zysk, rozwój i wartość. Do osiągnięcia tych celów firmy mają do dyspozycji zasoby rzeczowe, finansowe i ludzkie. Priorytety mogą być różne i nie do podważenia jest duże znaczenie każdego z tych zasobów. Artykuł zajmuje się obszarem kapitału ludzkiego, jakim są pracownicy. Rynek pracy przechodzi od kilku lat rewolucję w kierunku rynku pracownika, co oznacza, że coraz częściej i odważniej to kandydaci do pracy dyktują swoje warunki lub przynajmniej mają określone wymagania i oczekiwania wobec nowej pracy. Dostosowując się do zmian, przedsiębiorstwa w obszarach HR tworzą strategię budowania wizerunku i marki pracodawcy, skierowaną do potencjalnych i obecnych pracowników – tzw. employer branding. W połączeniu z zastosowaniem koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR, corporate social responsibility) i raportowaniem niefinansowym jest to sposób na znalezienie się w czołówce najlepszych pracodawców, ale również na uzyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku, co nie pozostaje bez wpływu na wyniki finansowe. Raporty CSR mogą wspomóc firmę w budowaniu wizerunku na zewnątrz przez przekazywanie wiarygodnej, rzetelnej informacji interesariuszom i tworzenie podstaw dialogu z nimi oraz budowanie przejrzystych, trwałych relacji. W pracy posłużono się analizą literatury, raportów i przykładami praktycznymi funkcjonującymi w polskiej rzeczywistości gospodarczej, jak również obserwacjami własnymi.
Literatura
[1]Armstrong M., Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa 2010.
[2]Biadacz R., Wyzwania XXI wieku a rachunkowość małych i średnich przedsiębiorstw, [w:] Współczesne problemy rachunkowości w teorii i praktyce, red. H. Lelusz i R. Burchar, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2014.
[3] http://top-employers.com/pl/
[4] http://hrstandard.pl/2016/11/02/najlepszy-pracodawca-2016-wyniki/
[5]http://kariera.forbes.pl/najatrakcyjniejsi-pracodawcy-w-polsce-2015,artykuly,196866,1,1.html
- Kaputa J., Raportowanie zrównoważonego rozwoju jako wyzwanie dla przedsiębiorstw XXI wieku, „Zarządzanie i Finanse” 11/1 (2013), s. 113-127,
http://jmf.wzr.pl/pim/2013_1_2_8.pdf (dostęp: 10.02.2016).
- Łada M., Kozarkiewicz A. Rachunkowość zarządcza - dwa wymiary prowadzenia badań naukowych, „Studia Oeconomica Posnaniensia” 266/2 (2014).
- Macnar A., Moc employer brandingu – jak zbudować skuteczną markę pracodawcy?, „Personel i Zarządzanie” 2016/8.
- Odnowiona strategia UE na lata 2011–2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, Komisja Wspólnot Europejskich, COM, 2011, 68.
- Piwowarczyk A., Adaptacja nowego pracownika, „Controlling i Rachunkowość Zarządcza” 202/7 (2016).
- Raport Employer Branding w Polsce 2012–2016, http://employerbrandingsummit.pl/raport-eb/ (dostęp: 20.08.2016).
- Raport z monitoringu społecznej odpowiedzialności największych polskich firm. Teoria a praktyka, Fundacja Centrum CSR.PL, 2015, http://www.centrumcsr.pl/raporty-i-publikacje/ (dostęp: 28.08.2016)
- Roszkowska P., Rewolucja w raportowaniu biznesowym, Difin, Warszawa 2011.
- Rubik J., Wytyczne i uregulowania raportowania społecznej odpowiedzialności, „Prace Naukowe UE we Wrocławiu” 2016/442.
- Samelak J., Zintegrowane sprawozdanie przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialnego, Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań 2013.
- Walińska E., Bek-Gaik B., Gad J., Rymkiewicz B., Sprawozdawczość przedsiębiorstwa jako narzędzie komunikacji z otoczeniem. Wymiar finansowy i niefinansowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015.
- Zaręba P., CSR na firmowym gruncie, „Personel i Zarządzanie” 2014/4.
- Zielona Księga. Promowanie europejskich ram odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw, Komisja Wspólnot Europejskich, COM 2001, 366.
Podsumowanie
TYTUŁ:
RAPORTY CSR A EMPLOYER BRANDING
AUTORZY:
Jolanta RUBIK (1)
Łukasz SZYDEŁKO (2)
AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Instytut Finansów, Bankowości i Rachunkowości, Wydział Zarządzania, Politechnika Częstochowska
(2) Zakład Finansów, Bankowości i Rachunkowości, Wydział Zarządzania, Politechnika Rzeszowska
DODANY PRZEZ:
Paweł Perz
WYDAWNICTWO:
Modern Management Review
23 (2/2016)
SŁOWA KLUCZOWE:
budowanie marki pracodawcy, employer branding, corporate social responsibility, raportowanie niefinansowe
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/232
DOI:
10.7862/rz.2016.mmr.19
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2016.mmr.19
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów