Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Modern Management Review (dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)

Modern Management Review
(dawna nazwa: Zarządzanie i Marketing)
22 (4/2015), DOI: 10.7862/rz.2015.mmr.58

THE IMPLICATIONS OF THE ECONOMIC CRISIS FOR POLISH CONSUMER BEHAVIOURS

Bogdan Mróz
Submitted by: Paweł Perz

DOI: 10.7862/rz.2015.mmr.58

Abstract

The economic crisis, affecting with varying intensity a host of countries across the
world, has not gone unnoticed among Polish consumers and households. The economic
slowdown has triggered among consumers and households an array of remedies and adaptations
to the changed crisis-time economic realities. Many of the Polish consumers and
households, and especially those with lower income, found it imperative to cut down on
consumer spending, scale down certain needs and revise their pre-crisis consumption patterns.
In Poland the consequences of the recent economic crisis were not so dramatic as in
other countries, however the country’s economic slowdown had its impact on the standards
of living and behaviours of Polish consumers and households, resulting, inter alia, in rationalisation
of consumer behaviours and spending. It may be assumed that the latest economic
crisis has prodded Polish consumers to reflect on the sense of the pre-crisis fever of creditbased
consumption and materialistic approach to life. The basic objective of the paper is to
provide an empirical insight and highlight major issues related to the impact of the crisis on
Poles’ consumer behaviours on the basis of the available research findings, and author’s
own questionnaire research conducted in 2009 and 2015. An in-depth analysis of the new
tendencies in consumer behaviours and consumption patterns of contemporary Poles drawing
upon statistical data and latest available research findings may provide useful tips and
recommendations for economic policy makers and corporate strategists.

Full text (pdf)

References

[1] Analiza sytuacji gospodarczej Polski w 2014 r. 2015. Warszawa, Ministerstwo Gospodarki,
March.
[2] Czy Polacy boją się kryzysu. 2012. Komunikat CBOS, BS/2/2012, Warszawa, January.
[3] Dąbrowska Anna, Janoś-Kresło Mirosława, Mróz Bogdan, Słaby Teresa. 2015. Zmiany zachowań
polskich gospodarstw domowych pod wpływem kryzysu – II etap. Gospodarstwa
miejskie – badania empiryczne, Warszawa, Szkoła Główna Handlowa, October.
[4] Diagnoza Społeczna 2013. Warunki i jakość życia gospodarstw domowych. Polaków –
Raport. [Special issue]. DOI: 10.5709/ce.1897-9254.99, available at:
http://www.ce.vizja.pl/en/issues/volume/7/issue/3.1, accessed 20 January 2016.
[5] Goyal Sandeep, Sergi Bruno S., Jaiswal Mahadeo P. 2016. Understanding the challenges and
strategic actions of social entrepreneurship at the base of the pyramid. "Management Decision",
Vol. 54, No. 2, pp. 418-440.
[6] Jak nam się żyje? Materialny wymiar życia rodzin. 2014. Komunikat CBOS nr 44/2014,
Warszawa, April.
[7] Kryzys czy porządki? Rośnie handel rzeczami używanymi. 2014. Available at:
http://www.wprost.pl/ar/396943/Kryzys-czy-porzadki-Rosnie-handel-rzeczami-uzywanymi-
/#an2143388771, accessed 18 December 2014.
[8] Living conditions in the European Union. 2014. Eurobarometer Standard 81, report, Spring
2014 – TNS opinion & social, Brussels, European Commission.
[9] Mróz Bogdan. 2013. Konsument w globalnej gospodarce, Trzy perspektywy, Warszawa,
Oficyna Wydawnicza, Szkoła Główna Handlowa.
[10] Mróz Bogdan. 2009. Rola szarej strefy w zaspokajaniu potrzeb polskich konsumentów w
warunkach kryzysu gospodarczego, in: Reakcje polskiego konsumenta na kryzys gospodarczy,
ed. by Teresa Słaby, Warszawa, Szkoła Główna Handlowa.
[11] Mróz Bogdan (ed.). 2015. Zmiany zachowań polskich gospodarstw domowych pod wpływem
kryzysu, Warszawa, Szkoła Główna Handlowa.
[12] Odczuwane i przewidywane konsekwencje kryzysu. 2009. Komunikat CBOS, BS/51/2009,
Warszawa, March.
[13] Panek Tomasz, Białowolski Piotr, Kotowska Irena, Czapiński Janusz. 2013. Warunki życia.
Zasobność materialna, in: Diagnoza Społeczna 2013. Warunki i jakość życia gospodarstw
domowych. Polaków - Raport. [Special issue]. DOI: 10.5709/ce.1897-9254.99, available at:
http://www.ce.vizja.pl/en/issues/volume/7/issue/3.1, accessed 20 January 2016.
[14] Roczne wskaźniki makroekonomiczne. 2015. Warszawa, Główny Urząd Statystyczny.
[15] Słaby Teresa (ed.). 2009. Reakcje polskiego konsumenta na kryzys gospodarczy, Warszawa,
Szkoła Główna Handlowa.
[16] Wydatki Polaków: wprowadzamy w domu politykę oszczędności. 2016.
http://forsal.pl/artykuly/689874,wydatki_polakow_wprowadzamy_w_domach_polityke_oszcz
ednosci.html, accessed: 16 January 2016.
[17] Zmiany w postrzeganiu kryzysu i zachowaniach ekonomicznych Polaków. 2013. Komunikat
CBOS, BS/152/2013, Warszawa, October.

About this Article

TITLE:
THE IMPLICATIONS OF THE ECONOMIC CRISIS FOR POLISH CONSUMER BEHAVIOURS

AUTHORS:
Bogdan Mróz

AUTHORS AFFILIATIONS:
Professor at Warsaw School of Economics, Faculty of Management and Finance

SUBMITTED BY:
Paweł Perz

JOURNAL:
Modern Management Review
22 (4/2015)

KEY WORDS AND PHRASES:
economic crisis, consumer behaviour, Poland

FULL TEXT:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/210

DOI:
10.7862/rz.2015.mmr.58

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2015.mmr.58

COPYRIGHT:
Publishing House of Rzeszow University of Technology Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszow

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu: