Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Mechanika

Mechanika
86 (1/14), DOI: 10.7862/rm.2014.3

Badania w locie bezzałogowego statku powietrznego Twister

Leszek Ambroziak, Zdzisław Gosiewski, Daniel Ołdziej

DOI: 10.7862/rm.2014.3

Streszczenie

W artykule przedstawiono wyniki prób w locie bezzałogowego aparatu latającego opartego o model samolotu Twister. Zostało przedstawione i opisane wyposażenie pokładowe mikro-samolotu użyte w badaniach. Opisano proces integracji autopilota oraz całego wyposażenia awionicznego z samolotem Twister. Pokazany został proces doboru podstawowych parametrów układu automatycznego sterowania lotem z wykorzystaniem techniki Pilot In The Loop. W trakcie badań w locie były rejestrowane wszystkie parametry lotu mikro-samolotu takie jak np. prędkość powietrzna i prędkość podróżna, wysokość lotu, trasa lotu, kąty przechylenia, pochylenia, odchylenia, prędkości przechylania, pochylania, odchylania itd.). W trakcie badań sprawdzone zostało zachowanie się mikro-samolotu w różnych fazach lotu takich jak autonomiczny start, lądowanie, lot programowy po określonych punktach drogi. Ponadto określono działanie funkcji zabezpieczających mikro-samolot (ang. Fail Safe) działających w razie awarii (np. w przypadku niskiego napięcia na pakiecie zasilającym, utraty sygnału GPS, utraty połączenia ze stacją naziemną itp.). Wyniki przeprowadzonych badań zostały pokazane na przebiegach czasowych niektórych parametrów lotu oraz na wykresach tras wykonanych lotów oraz profili lotów w trakcie lotów programowych. Wykonane i opisane badania pozwalają na weryfikację przeprowadzonego procesu integracji mikro-samolotu z pokładowymi systemami zadaniowymi oraz pozwalają na ocenę jego cech użytkowych w dalszych badaniach  takich jak loty grupowe, omijanie przeszkód.

Pełny tekst (pdf)

Literatura

  1. Turkoglu K., Ozdemir U., Nikbay M., Jafarov E.M., PID Parameters optimization of an UAV longitudinal flight control system, World Academy of Science, Eng. and Technol., 45 (2008) 340-245.
  2. Miller J.A., Minear P.D., Niessner A.F.: Intelligent unmanned air vehicle flight systems, AIAA, InfoTech@Aerospace Conf., AIAA paper No. 2005-7081, 2005.
  3. Ambroziak L., Gosiewski Z., Preliminary UAV autopilot integration and in-flight testing,  Solid State Phenomena, 198 (2013) 232-237.
  4. Chao H., Cao Y., Chen Y.: Autopilots for small fixed-wing unmanned air vehicles: A survey, ICMA 2007, pp. 3144-3149.
  5. Tomczyk A.: In-flight tests of navigation and control system of unmanned aerial vehicle, Aircraft Eng. Aerospace Technol., 75 (2003) 581-587.

Podsumowanie

TYTUŁ:
Badania w locie bezzałogowego statku powietrznego Twister

AUTORZY:
Leszek Ambroziak (1)
Zdzisław Gosiewski (2)
Daniel Ołdziej (3)

AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Politechnika Białostocka, ul. Wiejska 45C, 15-351 Białystok
(2) Politechnika Białostocka, ul. Wiejska 45C, 15-351 Białystok
(3) Politechnika Białostocka, ul. Wiejska 45C, 15-351 Białystok

WYDAWNICTWO:
Mechanika
86 (1/14)

SŁOWA KLUCZOWE:
aparaty latające, wyposażenie awioniczne, parametry nawigacyjne

PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/mechanika/64

DOI:
10.7862/rm.2014.3

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rm.2014.3

DATA WPŁYNIĘCIA DO REDAKCJI:
2014-05-15

PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności