Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Mechanika

Mechanika
85 (4/13), DOI: 10.7862/rm.2013.42

Analiza stateczności statycznej samolotu zespolonego do turystyki kosmicznej

Agnieszka Kwiek

DOI: 10.7862/rm.2013.42

Streszczenie

W pracy przedstawiono analizę stateczności samolotu zespolonego do turystki kosmicznej. Koncepcja tego samolotu zakłada, że będzie się on składał z samolotu matki i rakietoplanu. Profil misji układu będzie miał następujący przebieg: rakietoplan zostaje wyniesiony przez samolot matkę, obiekty rozdzielają się, samolot matka wraca na lotnisko. W tym samym czasie rakietoplan wykonuje lot suborbitalny, podczas którego przekracza granicę atmosfery ziemskiej i kosmosu. Każdy kto przekroczy wspomnianą granicę jest uznawany za astronautę. Praca zawiera wyniki obliczeń stateczności statycznej oraz równowagi dla wspomnianego samolotu zespolonego dla dwóch typów konfiguracji. W pierwszym przypadku założono, że rakietoplan jest wykorzystywany jako usterzenie znajdujące się za płatem samolotu matki (klasyczna konfiguracja usterzenia). Natomiast w drugim przypadku rozważano układ kaczki, gdzie rakietoplan znajdował się przed płatem samolotu matki. Praca prezentuje wyniki tylko dla etapu misji tuż przed procesem separacji obiektów. Obliczenia stateczności i równowagi zostały przeprowadzone za pomocą programu AVL.

Pełny tekst (pdf)

Literatura

  1. Space tourism market study orbital space travel & destinations with suborbital space travel. Furton Corporation, October 2002.
  2. http://space.xprize.org/ansari-x-prize.
  3. Linehan D.: Space ship one. An Illustrated History, Zenith Press, 2008.
  4. Galiński C., Goetzendorf-Grabowski T., Mieszalski D., Stefanek Ł.: A concept of two-staged space plane for suborbital tourism. Prace Instytutu Lotnictwa, 191 (2007), 33-42.
  5. Stefanek Ł., Mieszalski D.: The two staged, suborbital, tourist space plane project: Aerodynamic influence analysis during second stage separation. Research and Education in Aircraft Design, Brno 2008.
  6. Figat M., Galiński C., Kwiek A.: Modlular airplane system. A Concept and Initial Investigation. ICAS 2012, Int. Congress, Brisbane, Australia 2012.
  7. Lamra J.E., Frink N.T.: Aerodynamic features of designed strake-wing configurations. J. Aircraft, 19 (1982), 639-642.
  8. Goraj Z.: Dynamika i aerodynamika samolotów manewrowych z elementami obliczeń. Wydaw. Naukowe Instytutu Lotnictwa, Warszawa 2001.
  9. http://web.mit.edu/drela/Public/web/avl/.
  10. MGAERO User’s Manual version 3.1.4.
  11. Mavriplis D.J.: Three-dimensional unstructured multigrid for the euler equations. J. Aircraft, 30 (1992), 1753-1761.
  12. Nelson R.C.: Flight stability and automatic control. McGraw-Hill, Singapur 1998.
  13. http://www.ceasiom.com/ceasiom-modules/sdsa.html.

Podsumowanie

TYTUŁ:
Analiza stateczności statycznej samolotu zespolonego do turystyki kosmicznej

AUTORZY:
Agnieszka Kwiek

AFILIACJE AUTORÓW:
Politechnika Warszawska

WYDAWNICTWO:
Mechanika
85 (4/13)

SŁOWA KLUCZOWE:
samolot zespolony, turystyka kosmiczna, stateczność statyczna

PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/mechanika/54

DOI:
10.7862/rm.2013.42

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rm.2013.42

DATA WPŁYNIĘCIA DO REDAKCJI:
2013-09-15

PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności