Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Mechanika

Mechanika
85 (4/13), DOI: 10.7862/rm.2013.36

System antykolizyjny z wizualizacją otoczenia dla BSP

Bartosz Brzozowski, Przemysław Kordowski, Zdzisław Rochala, Konrad Wojtowicz

DOI: 10.7862/rm.2013.36

Streszczenie

Wykonywanie bezpiecznych lotów wewnątrz pomieszczeń przez bezpilotowy statek powietrzny (BSP) wymaga zastosowania odpowiednich czujników umożliwiających wykrywanie przeszkód. W Zakładzie Awioniki i Uzbrojenia Lotniczego jest projektowany system antykolizyjny wykorzystujący laserowy skaner przestrzeni jako źródło informacji o otoczeniu BSP. Wprowadzenie w ruch obrotowy czujnika URG-04LX firmy Hokuyo wykonującego pomiary w jednej płaszczyźnie pozwala na uzyskanie trójwymiarowej chmury punktów obrazujących obiekty wokół BSP. Otrzymane w ten sposób dane, dzięki zastosowaniu odpowiednich algorytmów, pozwalają na określenie obszarów niebezpiecznych dla lotu, wyznaczenie trajektorii oraz wizualizację otoczenia statku powietrznego. Ruch obrotowy skanera jest tak wykonywany, że środkowa laserowa wiązka pomiarowa, niezależnie od kąta obrotu czujnika, jest zawsze skierowana zgodnie z wektorem ruchu statku powietrznego. Takie rozwiązanie zapewnia ciągły pomiar odległości oraz zagęszczenie chmury punktów przed BSP.

Pełny tekst (pdf)

Literatura

  1. Brockherde W.: Flying 3D eye-bots. Research News, 05/2012, Fraunhofer-Ge-
    sellschaft, May 2012, Topic 4.
  2. Fasano G., Accardo D., Moccia A., Carbone C., Ciniglio U., Corraro F., Luongo S.: Multi-sensor based fully autonomous non-cooperative collision aviodance system for unmanned air vehicles. J. Aerospace Computing, Information and communication, October 2008, 338.
  3. Khvilivitzky A.: Visual collision avoidance system for unmanned aerial vehicles. United States Patent no 5, 581, 250, 1996.
  4. Su-Cheol H., Hyochoong B.: Proportional navigation-based optimal collision avoidance for UAVs. 2nd Int. Conf. Autonomous Robots and Agents, Palmerston North, New Zealand 2004, 76-81.
  5. Brzozowski B.: Projekt wyposażenia bezpilotowego statku powietrznego zwiększającego bezpieczeństwo lotu. 7. Sesja Naukowa Mechanika Stosowana, Bydgoszcz 2012, 10-11.
  6. Brzozowski B.: Design concepts of an UAV proximity module using laser range scanner. Adv. Chem. Mech. Eng., I/II (2012), 33-38.
  7. Kawata H., Ohya A., Yuta S., Santosh W., Mori T.: Developement of ultra-small lightweight optical range sensor system. Int. Conf. Intelligent Robots and Systems (IROS’05), Edmonton 2005, 1078-1083.

Podsumowanie

TYTUŁ:
System antykolizyjny z wizualizacją otoczenia dla BSP

AUTORZY:
Bartosz Brzozowski (1)
Przemysław Kordowski (2)
Zdzisław Rochala (3)
Konrad Wojtowicz (4)

AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa
(2) Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa
(3) Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa
(4) Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa

WYDAWNICTWO:
Mechanika
85 (4/13)

SŁOWA KLUCZOWE:
bezzałogowy statek powietrzny, system antykolizyjny, wizualizacja otoczenia

PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/mechanika/48

DOI:
10.7862/rm.2013.36

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rm.2013.36

DATA WPŁYNIĘCIA DO REDAKCJI:
2013-09-15

PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności