Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Mechanika

Mechanika
85 (4/13), DOI: 10.7862/rm.2013.33

Effect of friction conditions on change of sheet surface roughness during deep drawing

Anna Bazan, Tomasz Trzepieciński

DOI: 10.7862/rm.2013.33

Abstract

The article deals with problems related to analysis of friction existed in sheet metal forming. In order to determine the influence of surface parameter value of the sheets, surface parameters of the rollers and pressure force on friction coefficient value the strip-drawing friction tests have been performed. Furthermore, the analysis of the effect of friction conditions on the change of sheet roughness parameters has been done. The topographical analysis of tested samples was carried out by using the measurement system Alicona InfiniteFocus. As the testing materials low-carbon deep drawing quality steel sheet has been used. In case of rolls with surface roughness parameter value of Ra = 0.63 and 1.25 mm the smoothing of peaks roughness during the friction process was observed. For the roll with surface roughness value of Ra = 2.5 mm the highest deviation of the surface after friction tests in respect of the reference surface exists below the reference surface. In all analyzed frictional conditions the decreasing of the value of the surface roughness parameters Ssk and Sku characterizing the topography of the sheets was noticed. During tests realized in dry friction conditions the value of surface roughness parameter Ssk was smaller than for lubrication conditions. In case of Sku parameter the reverse dependence was observed.

Full text (pdf)

References

  1. Totten G.E.: Handbook of lubrication and tribology. Vol. I: Application and maintenance, 2nd ed. CRC Press, New York 2006.
  2. Firat M., Cicek O.: A FE technique to improve the accuracy of drawbead models and verification with channel drawing experiments of a high-strength steel. Int. J. Adv. Manuf. Technol., 55 (2011), 107-119.
  3. Evin E., Tomáš M., Semjon V.: Study of Fe-Zn coated steel sheets tribological characteristics. Tribologia, 44 (2013), 35-46.
  4. Evin E., Kollárová M.: Tribologické vlastnosti pozinkovaných plecov pre karosérie áut. Chem. Listy, 105 (2011), 465-467.
  5. Stachowicz F., Trzepieciński T.: ANN application for determination of frictional characteristics of brass sheet metal. J. Artif. Intell., 2 (2004), 81-90.
  6. Kowalik M., Trzepieciński T.: Experimental and numerical study of friction in sheet metal forming processes. Adv. Sci. Lett., 19 (2013), 338-341.
  7. Trzepieciński T., Lemu H.G.: Application of genetic algorithms to optimize neural networks for selected tribological tests. J. Mech. Eng. Autom., 2 (2012), 69-76.
  8. Trzepieciński T.: Analysis of the friction influence on the change of surface topography in strip drawing test. Tribologia, 44 (2013), 125-134.
  9. Weinmann K.J., Bhonsle S.R., Gerstenberger J.: On the determination of the coefficient of friction and the friction factor by the strip-tension friction test. CIRP Ann. – Manuf. Technol., 39 (1990), 263-266.
  10. Hortig D., Schmoeckel D.: Analysis of local loads on the draw die profile with regard to wear using the FEM and experimental investigations. J. Mat. Proc. Technol., 115 (2001), 153-158.
  11. Choudhury I.A., Lai O.H., Wong L.T.: PAM-STAMP in the simulation of stamping process of an automobile component. Simul. Model. Pract. Theory, 14 (2006), 71-81.
  12. Costa H.L., Hutchings I.M.: Effects of die surface patterning on lubrication in strip drawing. J. Mat. Proc. Technol., 209 (2009), 1175-1180.
  13. Kowalewski P.: Numeryczna analiza rozkładów nacisku występujących w standardowych węzłach tribologicznych. Tribologia, 41 (2010), 39-47.
  14. Czupryk W., Krawiec M.: Wpływ nacisku i prędkości poślizgu na opory tarcia przy smarowaniu smarami plastycznymi w procesie tłoczenia blach. Tribologia, 39 (2008), 127-135.
  15. Wihlborg A., Crafoord R.: Steel sheet surface topography and its influence on friction in a bending under tension friction test. Int. J. Mach. Tools Manuf., 41 (2001), 1953-1959.
  16. Sedlaček M., Vilhena L.M.S., Podgornik B., Vižintin J.: Surface topography modelling for reduced friction. Stroj. Vestn. – J. Mech. Eng., 57 (2011), 674-680.

About this Article

TITLE:
Effect of friction conditions on change of sheet surface roughness during deep drawing

AUTHORS:
Anna Bazan (1)
Tomasz Trzepieciński (2)

AUTHORS AFFILIATIONS:
(1) Politechnika Rzeszowska
(2) Politechnika Rzeszowska
 

JOURNAL:
Mechanika
85 (4/13)

KEY WORDS AND PHRASES:
coefficient of friction, friction, sheet metal forming

FULL TEXT:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/mechanika/45

DOI:
10.7862/rm.2013.33

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rm.2013.33

RECEIVED:
2013-04-15

COPYRIGHT:
Publishing House of Rzeszow University of Technology Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszow

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności