Mechanika
85 (3/13), DOI: 10.7862/rm.2013.31
Automatyczna stabilizacja lotu samolotu o konfiguracji nieklasycznej
Marcin Żugaj
DOI: 10.7862/rm.2013.31
Streszczenie
Samolot zbudowany w konfiguracji nieklasycznej może wykazywać niestateczność w pewnych obszarach obwiedni lotu dla pewnych konfiguracji masowych lub być całkowicie niestatecznym. W celu uzyskania większej efektywności aerodynamicznej są budowane samoloty o konfiguracji innej niż klasyczna. Jedną z takich konfiguracji jest konfiguracja latającego skrzydła bez wyraźnie zaznaczonej bryły kadłuba lub bryła kadłuba wkomponowana w bryłę płata. Położenie środka masy jest jednym z parametrów wymiarujących stateczność każdego samolotu. Parametr ten decyduje o właściwościach pilotażowych samolotu oraz determinuje odporność układu automatycznego sterowania. Ze względu na niekonwencjonalną konfigurację płatowca latające skrzydła bywają niestateczne. Ponadto w dużych samolotach ma się do czynienia z przemieszczaniem się środka masy, który dodatkowo wpływa na destabilizację samolotu. W pracy został przedstawiony wpływ wędrówki środka masy na stateczność samolotu o konfiguracji nieklasycznej. Przedstawiono również strukturę układu automatycznego sterowania dla tego samolotu oraz wyniki badań wpływu położenia środka masy na efektywność układu.
Literatura
- Anderson J.D.: Aircraft performance and design. WCB/McGraw-Hill, 1999.
- Raymer D.P.: Aircraft design: A conceptual approach. AIAA, 1992.
- Roskam J.: Airplane design. Roskam Aviation and Engineering Corporation, 1985.
- Jenkinson L., Marchman J.: Aircraft design project for engineering students. Butterworth-Heinman, 2003.
- Żugaj M., Narkiewicz J.: Comprehensive model of flying wing flight dynamics and control. CEAS Europenian Air and Space Conference, 26-29 October 2009, Man-
chester, UK. - Liebeck R.H.: Design of the blended wing body subsonic transport. Journal of Aircraft, 41, 1, 2004.
- Wilson J.R.: The blended wing. Aerospace America, August 2008.
- Etkin B., Reid L.D.: Dynamics of flight. Stability and control. J. Wiley and Sons, 1996.
- McLean D.: Automatic flight control systems. Prentice Hall, New York 1990.
- Tomczyk A.: Aktywne systemy sterowania lotem. Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej 238, Mechanika, z. 71 Awionika, Rzeszów 2007.
Podsumowanie
TYTUŁ:
Automatyczna stabilizacja lotu samolotu o konfiguracji nieklasycznej
AUTORZY:
Marcin Żugaj
AFILIACJE AUTORÓW:
Politechnika Warszawska
WYDAWNICTWO:
Mechanika
85 (3/13)
SŁOWA KLUCZOWE:
latające skrzydła, sterowanie, środek masy, właściwości pilotażowe
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/mechanika/43
DOI:
10.7862/rm.2013.31
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rm.2013.31
DATA WPŁYNIĘCIA DO REDAKCJI:
2013-09-15
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów