Mechanika
85 (3/13), DOI: 10.7862/rm.2013.29
Możliwości badawcze zawieszeń magnetycznych w Laboratorium Badań Napędów Lotniczych WAT
Aleksander Olejnik, Krzysztof Falkowski, Maciej Henzel
DOI: 10.7862/rm.2013.29
Streszczenie
W pracy zostało opisane Laboratorium Badań Napędów Lotniczych w Wojskowej Akademii Technicznej, które powstało w wyniku realizacji projektu POIG.02.02.00-14-022/09 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. W laboratorium powstała m.in. Pracowania Zawieszeń Magnetycznych, w której są prowadzone unikatowe w skali kraju i Unii Europejskiej numeryczne oraz doświadczalne badania nad zawieszeniami magnetycznymi, ich optymalizacją, sterowaniem, zasilaniem itp. Ze względu na bardzo dobre właściwości funkcjonalne zawieszeń magnetycznych, np. takich jak praca w bardzo niskich temperaturach i wysokiej próżni, rozwiązania tego typu znajdują zastosowanie w technologiach kosmicznych. Obecnie można zaobserwować bardzo dynamiczny rozwój systemów lewitacji magnetycznej i ich systematyczne wykorzystanie w różnych aplikacjach. Działalność laboratorium jest nakierowana na rozwiązywanie problemów napędów lotniczych i istotnie przyczyni się do rozwiązywania problemów eksploatacyjnych, umożliwi modernizację testowanych konstrukcji, jak również projektowanie nowych.
Literatura
- Henzel M., Żokowski M., Olejnik A.: The new construction of actuators for More Electric Aircraft. 6th Int. Conf. Mechatronic Systems and Materials MSM, Opole 2010.
- Raport z pracy badawczej własnej nr O N509 032736.
- Gosiewski Z., Falkowski K.: Wielofunkcyjne łożyska magnetyczne. Monografia Instytutu Lotnictwa nr 19, Warszawa 2003.
- Falkowski K., Henzel M.: High efficiency radial passive magnetic bearing, in Solid State Phenomena. Mechatronic Systems and Materials: Mechatronic Systems and Robotics. Trans Tech Publications 2010, 360-365.
- Henzel M., Falkowski K., Żokowski M.: The analysis of the control system for the bearingless induction electric motor. J. Vibroeng., 14 (2012), 1392-8716.
Podsumowanie
TYTUŁ:
Możliwości badawcze zawieszeń magnetycznych w Laboratorium Badań Napędów Lotniczych WAT
AUTORZY:
Aleksander Olejnik (1)
Krzysztof Falkowski (2)
Maciej Henzel (3)
AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa
(2) Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa
(3) Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa
WYDAWNICTWO:
Mechanika
85 (3/13)
SŁOWA KLUCZOWE:
zawieszenia magnetyczne, napędy lotnicze, optymalizacja, sterowanie
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/mechanika/41
DOI:
10.7862/rm.2013.29
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rm.2013.29
DATA WPŁYNIĘCIA DO REDAKCJI:
2013-09-15
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów