Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Mechanika

Mechanika
85 (3/13), DOI: 10.7862/rm.2013.28

Problemy odwzorowania rzeczywistych charakterystyk zbiorników paliwa samolotu w warunkach laboratoryjnych

Zbigniew Mrotek, Marek Młynarczyk, Zdzisław Szymański

DOI: 10.7862/rm.2013.28

Streszczenie

Informacja o ilości paliwa w zbiornikach statku powietrznego jest parametrem szczególnie istotnym dla bezpieczeństwa lotu. Ze względu na złożone kształty i liczbę zbiorników dla zapewnienia dokładnego pomiaru konieczny jest rozbudowany system o dużym stopniu skomplikowania konstrukcji. W celu kontroli parametrów paliwomierza niezbędne jest stanowisko laboratoryjne, wiernie odwzorowujące rzeczywiste charakterystyki zbiorników paliwa statku powietrznego, dla którego urządzenie zostało zaprojektowane. W pracy opisano problemy, jakie musieli rozwiązać konstruktorzy stanowiska pomiarowego dla paliwomierzy PPM-1 eksploatowanych w samolotach typu M-28. Przedstawiono zależności pomiędzy poszczególnymi elementami stanowiska a nadajnikami instalowanymi w rzeczywistych zbiornikach samolotu i ich połączeniem z pokładowym systemem pomiaru i wskazań paliwa. Omówiono pokrótce zasady pomiaru masy paliwa w zbiornikach i sposób wzorcowania kompletów paliwomierzy na stanowisku, a także czynniki mogące zdestabilizować pomiary lub ograniczyć ich dokładność.

Pełny tekst (pdf)

Literatura

  1. Langton R., Clark C., Hewitt M., Richards L.: Aircraft fuel systems. J. Wiley & Sons, Oxford 2009.
  2. Młynarczyk M., Mrotek Z.: Wybrane problemy pomiaru ilości paliwa zbiornikach statków powietrznych, [w:] Wybrane zagadnienia awioniki, red. Jan Gruszecki. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2011, 103-112.
  3. Młynarczyk M., Mrotek Z.: Testowanie i diagnostyka paliwomierzy typu PPM-1 z wykorzystaniem testera TPPM-1. Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej.  213, Mechanika z. 63, 2004.
  4. Kaźmierski J., Młynarczyk M., Mrotek Z.: Mikroprocesorowy pomiar masy paliwa w zbiornikach statku powietrznego metodą pomiaru pojemności. Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej 186, Mechanika z. 56, 2001.
  5. Babiasz E., Kaźmierski J., Młynarczyk M., Mrotek Z.: Cyfrowy system pomiaru ilości paliwa PPM-1. Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej 186, Mechanika z. 56, 2001.

Podsumowanie

TYTUŁ:
Problemy odwzorowania rzeczywistych charakterystyk zbiorników paliwa samolotu w warunkach laboratoryjnych

AUTORZY:
Zbigniew Mrotek (1)
Marek Młynarczyk (2)
Zdzisław Szymański (3)

AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Instytut Lotnictwa, Warszawa
(2) Instytut Lotnictwa, Warszawa
(3) Instytut Lotnictwa, Warszawa

WYDAWNICTWO:
Mechanika
85 (3/13)

SŁOWA KLUCZOWE:
zbiornik paliwa samolotu, paliwomierz, bezpieczeństwo lotu

PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/mechanika/40

DOI:
10.7862/rm.2013.28

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rm.2013.28

DATA WPŁYNIĘCIA DO REDAKCJI:
2013-09-15

PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności