Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Mechanika

Mechanika
85 (3/13), DOI: 10.7862/rm.2013.26

Propozycja systemu eliminującego szkodliwe odziaływanie strumienia zaśmigłowego w samolotach turbośmigłowych

Mariusz Krawczyk, Jerzy Graffstein

DOI: 10.7862/rm.2013.26

Streszczenie

Zjawisko asymetrii oddziaływań zespołu napędowego na ruch samolotu jednosilnikowego z napędem śmigłowym jest złożonym, wieloaspektowym zagadnieniem mechaniki lotu, które początkowo ujawniło się po wprowadzeniu silnych tłokowych jednostek napędowych oraz w latach 90. XX w., kiedy to w wielu samolotach śmigłowych zaczęto stosować silniki turbinowe. Zauważono wtedy, że w warunkach dysponowania dużą mocą pojawiają się istotne utrudnienia w pilotażu samolotu, powodujące znaczny dyskomfort pilota, a w szczególnych przypadkach mające również wpływ na bezpieczeństwo lotu. W pracy dokonano analizy zjawiska oddziaływania strumienia zaśmigłowego na samolot oraz przedstawiono wybrane metody ograniczające to oddziaływanie. Kolejno zaproponowano ogólne zasady integracji właściwego automatycznego systemu CAS (Control Augmentation System) oraz przedstawiono wyniki eksperymentu modelowego pozwalającego na wstępną ocenę przyjętego rozwiązania.

Pełny tekst (pdf)

Literatura

  1. Fiszdon W.: Mechanika lotu. PWN, Warszawa 1961.
  2. Philips W.F.: Mechanics of flights. John Wiley, New York 2010.
  3. Patenty: US 4 094 479, US 2 492 252, US 2 461 533, US 2006-0214063 A1, US 5 465 211.
  4. Turner R.S.: Flying operations, T-6 primary flying. Air Force Manual, 2008, 11-248.
  5. Maryniak J.: System symulacji trenażera lotu, naprowadzania i walki powietrznej samolotu. Mechanika Teoretyczna i Stosowana, 25 (1987), 189-214.
  6. Maryniak J.: Ogólny model matematyczny sterowanego samolotu. Mechanika w Lotnictwie, PTMTiS, Warszawa 1992.

Podsumowanie

TYTUŁ:
Propozycja systemu eliminującego szkodliwe odziaływanie strumienia zaśmigłowego w samolotach turbośmigłowych

AUTORZY:
Mariusz Krawczyk (1)
Jerzy Graffstein (2)

AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Instytul Lotnictwa, Warszawa
(2) Instytul Lotnictwa, Warszawa

WYDAWNICTWO:
Mechanika
85 (3/13)

SŁOWA KLUCZOWE:
samolot jednosilnikowy, strumień zaśmigłowy, badania symulacyjne

PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/mechanika/38

DOI:
10.7862/rm.2013.26

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rm.2013.26

DATA WPŁYNIĘCIA DO REDAKCJI:
2013-09-15

PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności