Mechanika
85 (3/13), DOI: 10.7862/rm.2013.24
Antykolizyjny system radarowy i jego współpraca z pokładowymi systemami automatycznego sterowania
Jerzy Graffstein
DOI: 10.7862/rm.2013.24
Streszczenie
Wzrastające wymagania dotyczące poprawy bezpieczeństwa w ruchu obiektów latających pilotowanych i bezzałogowych stało się impulsem do podjęcia w ramach konsorcjum kierowanego przez Instytut Lotnictwa próby skonstruowania systemu antykolizyjnego. Celem przedsięwzięcia było skonstruowanie autonomicznego systemu do wykrywania nieruchomych i ruchomych przeszkód oraz określanie odległości od nich i prędkości, z jaką się poruszają. Zastosowanie w systemie radarowego detektora przeszkód pozwala na skuteczne jego wykorzystanie przy braku widzialności w nocy oraz we mgle lub zapyleniu. System posiada rozszerzony zakres działania umożliwiający wykonywanie cyfrowego pomiaru względnej wysokości lotu i prędkości pionowej, stanowiących podstawę do wykrycia zagrożenia zderzenia z podłożem. Przygotowano elementy oprogramowania, które w przyszłości zapewnią współpracę systemu antykolizyjnego z innymi systemami automatycznego sterowania lotem. Opracowany projekt systemu był podstawą do zbudowania pierwszego próbnego egzemplarza. Przeprowadzono na nim wstępne badania laboratoryjne i pierwsze testy w locie. W pracy opisano sposób współdziałania poszczególnych urządzeń oraz zakres wykonywanych przez nie funkcji.
Literatura
[1] Graffstein J.: Dobór parametrów manewru antykolizyjnego i jego przebieg. Prace Instytutu Lotnictwa w Warszawie, 224 (2012), 32-45.
[2] Graffstein J.: Elementy procesu wykrycia zagrożenia kolizją i automatycznie sterowany manewr awaryjny. Pomiary Automatyka Robotyka, 2 (2012), 383-387.
[3] Jankowski S., Szymański Z., Szczyrek J., Graffstein J.: Metoda tworzenia modelu otoczenia z pomiarów radarowego detektora przeszkód w systemie unikania kolizji. Prace Instytutu Lotnictwa w Warszawie, 224 (2012), 20-31.
[4] Graffstein J.: Metoda automatycznego sterowania ruchem samolotu wykonującym manewr antykolizyjny. Zeszyty Naukowe Akademia Marynarki Wojennej w Gdynii, 185A (2011), 179-188.
[5] IG-500N GPS aided AHRS User Manual. SBG Systems, 2009.
Podsumowanie
TYTUŁ:
Antykolizyjny system radarowy i jego współpraca z pokładowymi systemami automatycznego sterowania
AUTORZY:
Jerzy Graffstein
AFILIACJE AUTORÓW:
Instytut Lotnictwa, Warszawa
WYDAWNICTWO:
Mechanika
85 (3/13)
SŁOWA KLUCZOWE:
systemy sterowania, systemy radarowe, system antykolizyjny, detektor przeszkód
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/mechanika/36
DOI:
10.7862/rm.2013.24
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rm.2013.24
DATA WPŁYNIĘCIA DO REDAKCJI:
2013-09-15
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów