Mechanika
85 (3/13), DOI: 10.7862/rm.2013.23
Zawieszenia magnetyczne w systemie startu i lądowania - projekt GABRIEL
Krzysztof Falkowski, Krzysztof Sibilski
DOI: 10.7862/rm.2013.23
Streszczenie
W pracy przedstawiono koncepcję systemu startu i lądowania wykorzystującą układ zawieszeń magnetycznych. Ze względu na bardzo dobre właściwości funkcjonalne zawieszeń magnetycznych, np. praca w bardzo niskiej temperaturze i wysokiej próżni, rozwiązania tego typu znajdują zastosowanie w technologiach kosmicznych. Obecnie można zaobserwować bardzo dynamiczny rozwój systemów lewitacji magnetycznej i ich systematyczne wykorzystanie w różnych aplikacjach. Zastosowanie zawieszenia magnetycznego poprawia bezpieczeństwo, niezawodność i ekonomię startu i lądowania statku powietrznego. Ponadto zaproponowane rozwiązanie ma znaczenie ze względu na poprawę wskaźników ekologicznych, takich jak emisja szkodliwych czynników do atmosfery oraz hałasu. W dalszej części artykułu omówiono prace badawczo-konstrukcyjne zrealizowane w ramach projektu GABRIEL, które mają na celu opracowanie systemu startu i lądowania wykorzystującego układ zawieszeń magnetycznych do utrzymywania statku powietrznego na torze.
Literatura
[1] Majka A.: Analysis of the required thrust of an aircraft aided during take-off and landing by ground-based system using magnetic levitation technology. 51st AIAA Aerospace Sciences Meeting including the New Horizons Forum and Aerospace Exposition, Grapevine (Dallas/Ft. Worth Region), Texas 2013.
[2] Sibilski K., Falkowski K.: Modelowanie i symulacja lewitacyjnego zawieszenia wózka startowego katapulty samolotu typu „Indutruck”. 52 Sympozjum Modelowanie w Mechanice, Ustroń 2013.
[3] Sibilski K., Falkowski K.: Projekt układu startu i lądowania bezzałogowego statku powietrznego z wykorzystaniem lewitacji magnetycznej. 52 Sympozjum „Modelowanie w Mechanice”, Ustroń 2013.
Podsumowanie
TYTUŁ:
Zawieszenia magnetyczne w systemie startu i lądowania - projekt GABRIEL
AUTORZY:
Krzysztof Falkowski (1)
Krzysztof Sibilski (2)
AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa
(2) Politechnika Wrocławska
WYDAWNICTWO:
Mechanika
85 (3/13)
SŁOWA KLUCZOWE:
zawieszenia magnetyczne, napędy lotnicze, bezpieczeństwo, ekologia
PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/mechanika/35
DOI:
10.7862/rm.2013.23
URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rm.2013.23
DATA WPŁYNIĘCIA DO REDAKCJI:
2013-09-15
PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów