Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Mechanika

Mechanika
85 (3/13), DOI: 10.7862/rm.2013.23

Zawieszenia magnetyczne w systemie startu i lądowania - projekt GABRIEL

Krzysztof Falkowski, Krzysztof Sibilski

DOI: 10.7862/rm.2013.23

Streszczenie

W pracy przedstawiono koncepcję systemu startu i lądowania wykorzystującą układ zawieszeń magnetycznych. Ze względu na bardzo dobre właściwości funkcjonalne zawieszeń magnetycznych, np. praca w bardzo niskiej temperaturze i wysokiej próżni, rozwiązania tego typu znajdują zastosowanie w technologiach kosmicznych. Obecnie można zaobserwować bardzo dynamiczny rozwój systemów lewitacji magnetycznej i ich systematyczne wykorzystanie w różnych aplikacjach. Zastosowanie zawieszenia magnetycznego poprawia bezpieczeństwo, niezawodność i ekonomię startu i lądowania statku powietrznego. Ponadto zaproponowane rozwiązanie ma znaczenie ze względu na poprawę wskaźników ekologicznych, takich jak emisja szkodliwych czynników do atmosfery oraz hałasu. W dalszej części artykułu omówiono prace badawczo-konstrukcyjne zrealizowane w ramach projektu GABRIEL, które mają na celu opracowanie systemu startu i lądowania wykorzystującego układ zawieszeń magnetycznych do utrzymywania statku powietrznego na torze.

Pełny tekst (pdf)

Literatura

[1]  Majka A.: Analysis of the required thrust of an aircraft aided during take-off and landing by ground-based system using magnetic levitation technology. 51st AIAA Aerospace Sciences Meeting including the New Horizons Forum and Aerospace Exposition, Grapevine (Dallas/Ft. Worth Region), Texas 2013.

[2]  Sibilski K., Falkowski K.: Modelowanie i symulacja lewitacyjnego zawieszenia wózka startowego katapulty samolotu typu „Indutruck”. 52 Sympozjum Modelowanie w Mechanice, Ustroń 2013.

[3]  Sibilski K., Falkowski K.: Projekt układu startu i lądowania bezzałogowego statku powietrznego z wykorzystaniem lewitacji magnetycznej. 52 Sympozjum „Modelowanie w Mechanice”, Ustroń 2013.

Podsumowanie

TYTUŁ:
Zawieszenia magnetyczne w systemie startu i lądowania - projekt GABRIEL

AUTORZY:
Krzysztof Falkowski (1)
Krzysztof Sibilski (2)

AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa
(2) Politechnika Wrocławska

WYDAWNICTWO:
Mechanika
85 (3/13)

SŁOWA KLUCZOWE:
zawieszenia magnetyczne, napędy lotnicze, bezpieczeństwo, ekologia

PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/mechanika/35

DOI:
10.7862/rm.2013.23

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rm.2013.23

DATA WPŁYNIĘCIA DO REDAKCJI:
2013-09-15

PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności