Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 

Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Mechanika

Mechanika
85 (3/13), DOI: 10.7862/rm.2013.22

Bezłożyskowe maszyny elektryczne w koncepcji More Electric Aircraft

Krzysztof Falkowski, Maciej Henzel

DOI: 10.7862/rm.2013.22

Streszczenie

Obecnie w lotnictwie trwa dynamiczny rozwój wyposażenia pokładowego statków powietrznych związany z wdrażaniem technologii More Electric Aircraft, która zakłada stosowanie większej liczby systemów wykorzystujących energię elektryczną. Koncepcja ta oferuje możliwości poprawienia warunków użytkowania instalacji i układów wynikających ze zmniejszenia masy, rosnącej niezawodności urządzeń, łatwiejszej konserwacji, a przez to zwiększenie bezpieczeństwa lotu. W odpowiedzi na te tendencje w Zakładzie Awioniki i Uzbrojenia Lotniczego Wojskowej Akademii Technicznej są opracowywane konstrukcje bezłożyskowych maszyn elektrycznych (silniki, prądnice, prądnico-rozruszniki itp.). W pracy przedstawiono przykładowe rozwiązanie, tj. bezłożyskowy silnik elektryczny z magnesami trwałymi. Konstrukcja bezłożyskowego silnika elektrycznego, zaprojektowana zgodnie z koncepcją More Electric Aircraft, jest ukierunkowana na eliminację elementów ograniczających szybkość działania, jak również na poprawę parametrów pracy oraz warunków eksploatacji. Przedstawiono model matematyczny takiego silnika oraz wyniki badań symulacyjnych i eksperymentalnych.

Pełny tekst (pdf)

Literatura

[1]  Henzel M., Falkowski K., Mazurek P.: Model matematyczny i symulacyjny bezłożyskowego silnika z magnesami trwałymi. Pomiary Automatyka Robotyka, 2/2012, 450-455.

[2]  Henzel M., Falkowski K.: Raport z pracy badawczej własnej nr O N509 165238. WAT, Warszawa 2012.

[3]  Chiba A., Fukao T., Ichikawa O., Oshima M., Takemoto M., Dorrell D.: Magnetic bearings and bearingless drives. Elsevier’s Science Technology Rights Department in Oxford, UK 2005.

[4]  Henzel M.: Mathematical analysis and investigation results of the bearingless electric motor with permanent magnets. Solid State Phenomena, vol. Mechatronic Systems and Materials IV, Trans Tech Publications, 2013, 354-359.

[5]  Henzel M., Falkowski K.: Determination of inductance matrixes of bearingless electric motor for magnetic levitation. Pomiary Automatyka Robotyka, 2/2013, s. 563.

Podsumowanie

TYTUŁ:
Bezłożyskowe maszyny elektryczne w koncepcji More Electric Aircraft

AUTORZY:
Krzysztof Falkowski (1)
Maciej Henzel (2)

AFILIACJE AUTORÓW:
(1) Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa
(2) Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa

WYDAWNICTWO:
Mechanika
85 (3/13)

SŁOWA KLUCZOWE:
bezłożyskowe maszyny elektryczne, statki powietrzne, niezawodność

PEŁNY TEKST:
http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/mechanika/34

DOI:
10.7862/rm.2013.22

URL:
http://dx.doi.org/10.7862/rm.2013.22

DATA WPŁYNIĘCIA DO REDAKCJI:
2013-09-15

PRAWA AUTORSKIE:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:

Deklaracja dostępności | Polityka prywatności